بازاریابی

نورومارکتینگ چیست؟

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی چیست؟

در حال حاضر بازاریابی به بخش جدایی‌ناپذیر از هر کسب‌وکاری تبدیل گردیده است. در دنیای امروزی بدون‌ بهره‌گیری از روش‌های مختلف بازاریابی، برندسازی برای کسب و‌ کارها، کاری غیرممکن‌ خواهد بود.‌ بازاریابی به ما کمک می‌کند تا با‌ تبلیغات مؤثر و استراتژی‌های مختلف، مشتریان را ترغیب به خرید نموده و نام برند خود در ذهن آن‌ها‌ ماندگار سازیم. حال بازاریابی نیز مانند هر علم‌ دیگری انواع مختلفی داشته و زیرشاخه‌های متنوعی دارد. کسب‌وکارها معمولاً سعی می‌کنند ‌از انواع روش‌های بازاریابی، بهره ببرند تا در بازه زمانی کوتاه‌تری به منافعشان دست یابند. یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش‌های بازاریابی در دنیای امروزی، نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی می‌باشد. حدود یک دهه از شکل‌گیری و معرفی این روش بازاریابی در جهان می‌گذرد و بازاریابی عصبی ازجمله روش‌های نوین در دنیای مارکتینگ محسوب می‌شود.

در این روش بازاریابان با استفاده از بروزترین علوم و ‌تکنولوژی‌های روز دنیا و با تکیه‌بر علم‌ عصب‌شناسی، رفتار مشتری را پیش‌بینی می‌کنند. بازاریاب در این روش می‌تواند عملکرد مغز مشتری در آینده را حدس بزند. حال شاید برایتان سوال شود که حدس رفتار مشتریان چگونه باعث فروش بیشتر یک‌ برند می‌شود؟ که در پاسخ باید بگوییم با دانستن اینکه مشتری قرار است چه واکنش و رفتاری از خود نشان دهد، می‌توانیم متوجه شویم که او دقیقاً به چه محصول یا خدماتی علاقه دارد. حال با تولید و ارائه آن‌ها می‌توانیم نظر مشتری را جلب نماییم. به زبان ساده‌تر با این‌ روش می‌توان نیازهای مشتری را حدس زد و دانست که دقیقاً چه عواملی باعث می‌شوند او در حین مشاهده محصول شما، تصمیم به خرید آن‌ بگیرد. نورومارکتینگ امروزه توسط مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین برندها در جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما در این روش‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید عمیقاً احساسات مشتری را درک‌ کنید و رفتار او را پیش‌بینی کنید. وقتی شما از روش بازاریابی عصبی استفاده می‌کنید، درواقع محصول خود را از دید مشتری نگاه خواهید کرد؛ یعنی به درک‌ عمیقی از تمایلات و نیازهای مشتری رسیده و می‌دانید که مغز او دقیقاً چه‌ واکنشی نشان خواهد داد. به همین دلیل نورومارکتینگ از مؤثرترین روش‌ها در جذب مشتری و رشد یک‌ کسب‌وکار محسوب می‌شود.

 نورومارکتینگ به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

بازاریابی عصبی به‌طورکلی به دو روش قابل انجام خواهد بود. در این دو روش معمولاً میزان دقت در تحقیقات و‌ همچنین میزان هزینه موردنیاز کاملاً متفاوت خواهد بود. در زیر دو روش انجام بازاریابی عصبی را نام‌برده‌ایم:

  • FMRI

این‌ روش بسیار پرهزینه است و به همین دلیل بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند از شیوه‌های دیگری استفاده کنند. هزینه انجام بازاریابی عصبی با روش FMRI می‌تواند به ساعتی هزار دلار نیز برسد که رقم‌ بسیار بالایی خواهد بود. در این روش از یک آهنربا فوق‌العاده قوی استفاده می‌شود که جریان‌ خون‌ مغز را مورد برسی قرار می‌دهد‌. سپس در خصوص مراکز لذت مغز و عملکرد آن تحقیقات دقیقی انجام می‌شود. بالا بودن هزینه این روش به‌این‌علت است‌ که تحقیقات دقیق‌تری در آن‌ انجام می‌شوند.

  • EEG

EEG دیگر روش نورومارکتینگ می‌باشد. این روش به اندازه شیوه اول تحقیقات دقیقی نخواهد داشت؛ اما در مقابل بسیار کم‌هزینه‌تر خواهد بود. برای انجام EEG از یک کلاه الکتریکی استفاده می‌شود. این کلاه به پوست سر نصب‌شده و‌ امواج عصبی را دریافت خواهد کرد. سپس محققان با بررسی امواج دریافت شده احساساتی مثل خشم، هیجان، غمگینی و … را مورد برسی قرار می‌دهند. درنتیجه با بررسی احساسات مشتری در این روش، می‌توان رفتارهایی که‌ او در آینده از خود نشان خواهد داد را پیش‌بینی کرد.

مهم‌ترین اصول نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی

برای انجام بازاریابی عصبی، رعایت برخی اصول نیز بسیار مهم خواهد بود. این اصول ‌به شما کمک می‌کنند تا بازاریابی مؤثرتری داشته و نرخ بازگشت سرمایه‌تان افزایش یابد. در زیر ۵ اصل مهم در بازاریابی عصبی را شرح داده‌ایم:

مهم‌ترین اصول نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی

 

  • دقت به آغاز و‌ پایان تبلیغات

طبق تحقیقات معمولاً مخاطبان بیش از هر چیزی به آغاز و پایان تبلیغ شما دقت می‌کنند. به همین دلیل باید آغاز و‌ پایان تبلیغات خود را بسیار جذاب آماده کنید.

  • استفاده از احساسات مختلف

درروش بازاریابی عصبی، برای اینکه بتوانید تأثیر بیشتری بر روی عملکرد مغز مشتریان داشته باشید، باید از اصول مختلف استفاده کنید.‌ مثلاً می‌توانید در اجرای نورومارکتینگ از احساساتی مثل هیجان، خنده و یا حتی ترس استفاده نمایید. این باعث می‌شود که در طولانی‌مدت، تأثیرگذاری شما بر روی ذهن مشتری بسیار افزایش یابد.

  • استفاده از امکانات بصری

دیگر اصل مهم در بازاریابی عصبی، استفاده از امکانات بصری می‌باشد. در این روش شما برای تأثیرگذاری بیشتر، باید محصول خود را در معرض نمایش قرار دهید؛ یعنی باید در تبلیغات خود از عکس یا ویدئو محصولاتتان نیز استفاده کنید. به‌این‌علت که تنها صحبت کردن از محصول کافی نیست و مشتری باید آن‌ را ببیند.

  • ارسال پیام‌های تبلیغاتی خاص و‌ متمایز

همان‌طور که شما برای بازاریابی عصبی و جذب مشتری به او پیام تبلیغاتی ارسال می‌کنید، رقیبانتان نیز این کار شما را قطعاً انجام خواهند داد. پس شما تنها کسی نیستید که به مشتری پیام ارسال نموده‌اید، زیرا ممکن است او در طول روز ده‌ها پیام تبلیغاتی دریافت کرده باشد. به همین علت درروش نورومارکتینگ باید پیام‌های تبلیغاتی شما به‌قدری خاص و متمایز باشند که باوجود رقبا بازهم بتوانید بر روی ذهن مشتری تأثیر بگذارید.

  • استفاده نکردن از کلمه (ما)

برخی از بازاریابان معتقدند که به‌هیچ‌عنوان نباید در مارکتینگ عصبی از کلمه ما استفاده کرد. به‌این‌علت که بیشتر می‌بایست تمرکز بر روی مخاطب باشد و اینکه توجه فرد مستقیماً به سمت برند جلب شود، می‌تواند تأثیرگذاری این‌ روش را کاهش دهد.

مزایای فوق‌العاده نورومارکتینگ برای کسب و کارها

بازاریابی عصبی باوجوداینکه تاریخچه طولانی‌مدتی ندارد، بسیار مورد استقبال قرارگرفته و تقریباً اکثر کسب‌وکارها این روش را اعمال می‌نمایند. به‌این‌علت که این روش مزایای فراوانی به همراه خواهد داشت. در زیر به چند مورد از مزایای فوق‌العاده بازاریابی عصبی اشاره نموده‌ایم:

  • درک تک‌تک نیازهای مشتریان

این روش بازاریابی بسیار دقیق عمل نموده و به همین علت با اعمال آن می‌توانید تک‌تک نیازهای مشتریان و حتی ریزترین خواسته‌های آن‌ها را درک‌ کنید. درنتیجه وقتی بتوانید نیاز آن‌ها را درک‌ کنید، خواهید توانست محصولات و خدمات موردعلاقه‌شان را ارائه کنید و در جلب رضایت مشتریان نیز موفق‌تر خواهید بود.

  • افزایش وفاداری مشتریان

نورومارکتینگ نه‌تنها باعث جذب مشتریان جدید می‌شود، بلکه به حفظ مشتریان قبلی نیز بسیار کمک خواهد کرد. به‌این‌علت که بازاریابی عصبی مستقیماً بر احساسات مشتری تأثیر می‌گذارد و حس پایبندی آن‌ها نسبت به برندتان را افزایش خواهد داد‌.

  • بررسی میزان رضایت‌مندی مشتریان

دیگر مزیت بازاریابی عصبی بررسی میزان‌ رضایت‌مندی مشتریان خواهد بود. به‌این‌علت که شما در این‌ روش می‌توانید عملکرد مغز مشتری را تحت نظر داشته باشید و درنتیجه بااحساسی که به محصولات شما دارد، می‌توانید حدس بزنید که میزان رضایت او چقدر است. درنتیجه اگر درصد رضایت بالایی نداشته باشد، در جهت رفع نواقص و نقاط ضعف عمل‌ خواهید نمود تا‌ بتوانید خدمات باکیفیت‌تری ارائه دهید.

آیا بازاریابی عصبی برای کسب‌وکارهای کوچ مناسب است؟

نورومارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی برتر بوده و این روش معمولاً تأثیرات بیشتری خواهد داشت. به‌این‌علت که درروش بازاریابی عصبی معمولاً از تجهیزات بروزتر، پیشرفته‌تر و دقیق‌تری استفاده می‌شود. حال سؤالی که معمولاً در ذهن مدیران ایجاد می‌شود این است که بازاریابی عصبی، می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک نیز مناسب باشد؟ در پاسخ باید بگوییم این روش بی‌شک‌ برای همه کسب و کارها مناسب بوده و سودآوری خواهد داشت.

اما اعمال بازاریابی عصبی به کسب‌وکارهای بزرگ و‌ پردرآمد بیشتر از کسب و کارهای کوچک و تازه تأسیس پیشنهاد می‌شود. به‌این‌علت که نورومارکتینگ به هزینه بسیار بالایی نیاز دارد. ‌به همین دلیل تنها کسب و کارهای بزرگ می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت‌ کنند. به‌عنوان‌مثال یک شرکت کوچک که درآمد نسبتاً کمی دارد، به‌هیچ‌عنوان‌ نمی‌تواند هزینه‌های سنگین این روش را بپردازد.‌

 پس نتیجه می‌گیریم که بازاریابی عصبی برای کسب و کارهای کوچک نیز سود‌آورد خواهد بود، اما معمولاً هزینه‌های سنگینی در بر می‌گیرد و برای آن‌ها به‌صرفه نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود، کسب‌وکارهای کوچک‌ از روش‌های کم‌هزینه‌تر و روش‌های بازاریابی نوین برای جذب مشتری استفاده کنند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

62 − 60 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن