بازاریابی

پیاده سازی سیستم بازاریابی نوین

تعریف دقیق بازاریابی نوین چیست؟

وقتی صحبت از بازاریابی به میان می‌آید، اکثر افراد تصور می‌کنند که این مارکتینگ تنها به شغل ویزیتوری خلاصه می‌شود؛ عده‌ای دیگر که اطلاعات نسبتاً بیشتری دارند، فکر می‌کنند که فرآیند فروش محصول و خدمات به معنای بازاریابی است. اما به‌طورکلی بازاریابی چیزی بسیار فراتر از فروش محصول یا ویزیتوری بوده و زیر‌شاخه‌های فراوانی دارد. یکی از انواع زیرشاخه‌ها و روش‌های بازاریابی نوین می‌باشد. این روش همان‌طور که از نامش مشخص است به معنای بازاریابی با استفاده از تکنیک‌های جدید بوده و با روش‌های سنتی کاملاً متفاوت است. در این روش از حداکثر سرمایه و زمان برای برندسازی کسب‌و‌کارها استفاده می‌شود. تکنیک‌های نوین ‌مارکتینگ بیشتر در فضای آنلاین اجرای می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد این روش را با دیجیتال مارکتینگ یکی می‌دانند.

اما در این خصوص باید بگوییم بازاریابی نوین، دیجیتال مارکتینگ نیست. بلکه دیجیتال مارکتینگ یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی نوین است. در اجرای نوین مارکتینگ از روش‌های بازاریابی مختلفی مثل، نورو مارکتینگ، بازاریابی دهان به دهان، دیجیتال مارکتینگ و …. استفاده می‌شود. پس می‌توان نوین ‌مارکتینگ را ترکیبی از روش‌های بازاریابی جدید دانست.

در این روش به‌واسطه تبلیغات به شکل‌های  گوناگون و در فضاهای مختلف، سعی به جذب مشتریان بالقوه برای یک‌ کسب و کار خواهد شد. در اجرای نوین مارکتینگ از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال بازاریابان در این روش از ایمیل به‌عنوان‌ یک ابزار برای ارسال پیام تبلیغاتی به مشتری استفاده می‌کنند‌.

اصلی‌ترین تفاوت‌های بازاریابی نوین و سنتی

بازاریابی نوین تفاوت‌های زیادی با بازاریابی سنتی دارد. در نگاه اول بازاریابی سنتی تنها باهدف فروش صورت‌ می‌گیرد؛ اما درروش نوین‌ مارکتینگ این‌گونه نبوده و هدف اصلی جلب اعتماد مشتری و برند سازی است. اما تفاوت این دو روش بازاریابی تنها به همین مورد خلاصه نمی‌شود. در زیر اصلی‌ترین تفاوت‌های بازاریابی نوین و بازاریابی سنتی را نام‌برده‌ایم:

  • خلاقیت و نو‌آوری

اولین تفاوت نوین مارکتینگ خلاقیت و نوآوری می‌باشد. درروش بازاریابی سنتی محصولات به‌دوراز دید بازاریابان تولید می‌شدند و تنها از بازاریاب خواسته می‌شد که برای فروش آن‌ها اقداماتی را انجام دهد. اما درروش بازاریابی نوین بازاریاب مستقیماً بر روی طراحی و تولید محصول نظارت دارد؛ در‌نتیجه با توجه به علایق مشتریان سعی می‌کند با خلاقیت و ‌نو‌آوری، به کارکنان کسب‌و‌کار کمک‌ کند‌ که محصولی پرفروش و پرطرفدار تولید کنند.

  • استفاده هدفمند از داده‌ها

دیگر تفاوت این دو روش بازاریابی، استفاده هدفمند از داده‌ها و دیتاها است. درروش سنتی تقریباً داده‌ها و اطلاعات در کسب‌و‌کارها اهمیت زیادی نداشتند و استفاده خاصی از آن‌ها نمی‌شد. اما در بازاریابی نوین حتی تاریخ تولد مشتری نیز سرنخ مهمی است و از کوچک‌ترین دیتاها و اطلاعات نیز استفاده هدفمند می‌شود. برای مثال در این روش بازاریاب از روی اطلاعات شخصی مشتری، نیاز او را حدس می‌زند تا بتواند محصول موردعلاقه‌اش را ارائه دهد.

  • فعالیت گسترده در بستر اینترنت

درروش بازاریابی سنتی تقریباً استفاده از اینترنت معنایی نداشته و سعی به تبلیغ در فضای آفلاین می‌شد. اما در بازاریابی نوین تقریباً بدون استفاده از اینترنت نمی‌توان تبلیغات مؤثری انجام داد. برای مثال در این روش شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و…. نقش مهمی ایجاد می‌کنند.

روش های بازاریابی مدرن

روش‌های پیاده سازی سیستم بازاریابی نوین در کسب‌و‌کارها

پیاده‌سازی سیستم بازاریابی نوین به‌قدری گسترده و پیچیده بوده، که باید برای اجرای آن از بازاریابان‌ با‌سابقه و متخصص در این زمینه کمک‌ گرفت. اما برای پیاده سازی سیستم این نوع بازاریابی، روش‌های گوناگونی وجود دارند، که در زیر به معرفی چند مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • بازاریابی دهان‌به‌دهان

بازاریابی دهان به دهان یکی از مؤثرترین شیوه‌های پیاده‌سازی سیستم نوین‌ مارکتینگ است. در این روش ابتدا به مشتریان با‌کیفیت‌ترین خدمات ارائه می‌شوند، تا رضایت آن‌ها جلب شود. سپس مشتری، محصول خریداری‌شده را به نزدیکان خود نیز پیشنهاد می‌دهد و در‌واقع برای کسب‌و‌کار موردنظر بازاریابی دهان به دهان انجام می‌شود.

  • بازاریابی حسی

بازاریابی حسی دیگر شیوه بازاریابی می‌باشد. در این روش احساس مشتری مورد هدف قرار می‌گیرد. یعنی در تبلیغات از ابزاری استفاده می‌شود که احساسات مشتری را بر‌انگیزد.‌ برای مثال در تبلیغات تلویزیونی شوینده‌ها، از رنگ آبی و سفید استفاده می‌شود، که حس طراوت و پاکیزگی را به مشتری القا می‌کند.

  • بازاریابی شبکه‌ای

در بازاریابی شبکه‌ای ابتدا مشتری محصول را از کسب‌و‌کار خریداری می‌کند؛ سپس برای محصول موردنظر بازاریابی نموده و از فروش آن سود کسب می‌کند. این روش که بانام نتورک مارکتینگ شناخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌های پیاده سازی سیستم بازاریابی نوین محسوب می‌شود.

  • بازاریابی ویروسی

در این روش کسب‌و‌کار، اطلاعات محصولاتش را در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت خود به اشتراک می‌گذارد تا با بازدید مشتریان از آن‌ها، فروش اتفاق بیفتد.

بازاریابی نوین چه مزایایی دارد؟

بازاریابی نوین مزایای فراوانی برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت؛ به همین دلیل تقریباً هیچ کسب‌و‌کاری نیست که از این روش بازاریابی استفاده نکند. در زیر چند مورد از مهم‌ترین فواید و مزایای نوین مارکتینگ را نام‌برده‌ایم:

  • محدودیت جغرافیایی ندارد

نوین مارکتینگ در فضای گسترده اینترنت انجام می‌گیرد. هر دستگاه هوشمندی مثل تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و …. قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. به همین دلیل همه افراد در سراسر جهان در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند. حال انجام نوین‌ مارکتینگ باعث می‌شود که بدون محدودیت جغرافیایی مشتری جذب کنید. یعنی اگر قبلاً در یک محله برندتان شناخته می‌شد، امروزه با بازاریابی نوین می‌توانید در سطح جهانی شهرت پیدا کنید.

  • کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه است

دیگر مزیت نوین‌ مارکتینگ کم‌هزینه و مقرون‌‌به‌صرفه بودن آن است. در این روش با کمترین هزینه می‌توانید شهرت برندتان را افزایش دهید و مشتریان زیادی جذب نمایید. برای مثال در این روش با ارسال یک‌ پیامک می‌توانید مشتری را از جشنواره و تخفیف‌های کسب‌و‌کارتان‌ مطلع سازید.

  • قابل ارزیابی است

نوین مارکتینگ به‌گونه‌ای طراحی و پیاده سازی می‌شود، که قابل ارزیابی باشد. یعنی بتوان استراتژی‌های آن را موردبررسی قرارداد. برای مثال می‌توان بررسی کرد که از طریق یک‌ استراتژی خاص، چه تعداد مشتری وارد سایت شده است، چه اقداماتی در سایت انجام داده‌اند؟ آیا خرید نموده‌اند یا از سایت خارج‌شده‌اند؟ با پاسخ به این سؤالات می‌توان استراتژی‌های مختلف بازاریابی نوین و‌ میزان‌ اثربخشی آن‌ها را موردبررسی قرار داد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن