بازاریابی

بازاریابی حسی چیست و چه اهمیتی دارد؟

بازاریابی حسی و اهمیت استفاده از آن برای کسب و کارها

بازاریابی یکی از روش‌های جذب مشتری و شناخته شدن برند یک کسب و کار می‌باشد. بازاریابی استراتژی‌های مختلفی داشته و به شیوه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از بهترین و موثر ترین انواع روش‌های بازاریابی، مارکتینگ حسی می‌باشد. نمونه مارکتینگ‌های حسی را بارها و بارها در تلویزیون یا رسانه‌های مختلف دیده‌اید. در این روش فروشنده یا بازاریاب برای جذب مشتریان حواس پنجگانه آن‌ها مثل حس چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی را درگیر می‌کند. در نتیجه با انتقال احساسات مختلف به مشتری او را ترغیب به خرید می‌کند. برای مثال به یک تبلیغ  شوینده‌های لباس در تلویزیون توجه کنید. در این تبلیغات معمولا از رنگ‌های آبی  آسمانی و سبز استفاده  می‌شود. به این دلیل که این رنگ‌ها می‌توانند حس طراوت و پاکیزگی را به مشتری القا کنند.

حال در این نوع تبلیغات فروشنده برای اعمال کامل بازاریابی حسی، علاوه بر استفاده از رنگ‌های سبز و آبی از گل‌های معطر نیز در تبلیغات شوینده استفاده می‌کند. استفاده از گل‌های معطر به مشتری حس خوشبو بودن شوینده را منتقل می‌کند. در این نوع تبلیغ فروشنده حس بویایی و حس بینایی مشتری را درگیر می‌کند، تا با انتقال این احساسات لذت بخش او را ترغیب به خرید کند.

 البته این نوع مارکتینگ تنها در فضای مجازی و یا تلویزیون دیده نمی‌شود، بلکه گاهی حتی با قدم زدن در خیابان نیز می‌توان نمونه های بارز آن را مشاهده نمود. وقتی در خیابان قدم می زنید اگر از جلوی یک کبابی یا جگرکی رد شوید، خواهید دید که مقداری از کباب‌ها را جلوی درب ورودی قرار داده است. حال شما قطعا با استشمام بوی کباب ها ترغیب به خرید می‌شوید و دوست دارید طعم آن‌ها را بچشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص پیاده سازی بازاریابی حسی از با مشاورین مجموعه بیزینس کوچینگ نعمتی تماس گرفته و یا به مطالعه ادامه مقاله در پایین بپردازید.

انواع استراتژی های بازاریابی حسی

مارکتینگ حسی حواس مشتری را درگیر می‌کند، به همین علت هر یک از حواس مشتری می توانند به عنوان یکی از استراتژی‌های این کسب و کار به شمار بیایند. اما  تاثیرگذاری هرکدام از آن ها می‌تواند بسته به نوع تبلیغ متفاوت باشد. در زیر چند مورد از این استراتژی‌ها را بیان‌ نموده‌ایم:

  • استراتژی شنوایی

استراتژی شنیوایی بی‌شک‌ یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که می‌تواند، در انجام این روش بازاریابی بیشترین تاثیر را داشته باشد. جالب است بدانید حس شنوایی انسان آخرین حسی است که از بین می‌رود، و به همین علت می‌باشد که افرادی که به کما می روند صداهای اطراف خود را می‌شوند. همین توضیح کوتاه به تنهایی برای درک اهمیت بالای این استراتژی کافی است. در انجام بازاریابی حسی به هیچ عنوان نباید از استراتژی شنوایی غافل شوید. فرض کنید در خودروی خود نشسته اید و در حال گوش دادن به رادیو هستید. حال در یک تبلیغ چیپس صدای خورد شدن آن‌ را میان دندان‌هایتان می‌شنوید. حال شما با شنیدن این صدا قطعا برای خوردن چیپس ترغیب شده و سعی می‌کنید با رسیدن به اولین فروشگاه آن را خریداری کنید. در اینجا فروشنده استراتژی شنوایی شما را ترغیب کرده است.

  • استراتژی بینایی

استراتژی بینایی نه تنها بسیار حائز اهمیت است، بلکه از پرکاربرد ترین استراتژی‌ها در انجام مارکتینگ حسی محسوب می‌شود. وقتی شما لوگوی مک دونالد را می‌بینید قطعا تصویر مرغ‌های سوخاری آن در ذهنتان نمایان می‌شود. یا وقتی که تصویر گوجه سبز را می‌بینید، به صورت ناخودآگاه دهانتان آب می‌افتد و برای خرید آن ترغیب می‌شوید. این دو مثال نشان می دهند که استراتژی بینایی جز تاثیرگذارترین مواردی است که باید حتما به آن توجه کنید.

  • استراتژی بویایی

حس بویایی  دیگر استراتژی  مهم در انجام بازاریابی حسی می‌باشد. این استراتژی بیشتر برای تبلیغات رستوران ها، تولیدکنندگان مواد غذایی، تولید کنندگان عطر و اسپری‌ها کاربرد دارد. فرض کنید از جلوی یک شیرینی فروشی عبور می کنید. حال بوی شیرینی‌ها را استشمام می کنید و به شدت شما را وسوسه می‌کنند. در این حالت اگر گرسنه نباشید نیز بازهم دوست دارید شیرینی بخرید. این یعنی حس بویایی اهمیت بسیار زیادی دارد.

مزایای بازاریابی حسی کدامند؟

مارکتینگ حسی می‌تواند نتایج شگفت انگیزی برای یک کسب و کار داشته باشد و مزایای بی شماری را نیز به همراه خواهد داشت. به همین دلیل امروزه در اکثر  تبلیغات کسب و کارها از این روش بازاریابی استفاده می‌شود. در زیر چند مورد از مزایای استفاده از این روش بازاریابی را نام برده‌ایم:

  • تقویت ارتباط حسی با برند

با انجام این روش بازاریابی ارتباط حسی مشتری با برند شدیدا تقویت‌ می‌شود. برای مثال اگر شما یک شرکت تولید کننده اسپری‌های خوشبو کننده باشید، مشتری با استشمام بوی محصولات شما احساس خوبی دریافت می‌کند. در نتیجه این تبلیغات می‌تواند ارتباط احساسی مشتری با کسب و کار و برند شما را بسیار قوی‌تر کند‌.

  • تبلیغات دهان به دهان

دیگر مزیتی که بازاریابی حسی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد، ایجاد تبلیغات دهان به دهان می‌باشد. یعنی مشتری از برند شما حس لذت بخشی دریافت کرده و برای دوستان نیز احساس خود را بازگو می کند. در نتیجه با تبلیغات دهان به دهانی که انجام می شود، شما می توانید برند خود را شناخته‌تر نموده و مشتریان بیشتری جذب کنید.

  • تقویت حس وفاداری مشتریان

تقویت حس وفاداری مشتریان دیگر مزیتی است که باعث کسب سود بیشتر برای کسب و کار شما می‌شود. به این علت که در این روش توانسته‌اید حس خوبی به مشتری  انتقال دهید و او را نسبت به کسب و کار خود وفادار‌تر نموده‌اید. پس بازاریابی حسی باعث جلوگیری از اینکه مشتری شما از دست برود، می‌شود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن