بازاریابی

گام های مهم برای تأثیرگذاری و درک رفتار کاربر

درک رفتار کاربر برای یافتن نحوه تعامل کاربران  با محصول شما کلید موفقیت است. آنها بیشتر روی چه چیزی کلیک می کنند؟ در چه مرحله ای از سفر کاربر تصمیم می گیرند که از خرید صرف نظر کنند؟ تجزیه و تحلیل رفتار کاربران به چنین سؤالاتی پاسخ می دهد و به شما کمک می کند تا محصول خود را به طور مداوم اصلاح کنید.

درک رفتار کاربر چیست؟

به صورت خلاصه درک رفتار کاربر به نحوه تعامل کاربران با یک محصول خاص اشاره دارد. هدف نهایی از جمع‌آوری داده‌های رفتار کاربر این است که بدانیم چرا کاربران به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کنند. محرکی که آنها را وادار به عمل می کند چیست؟ یا دلیل عدم اقدام آنها چیست؟  در ادامه 7 مرحله ضروری برای درک رفتار کاربر و توسعه یک محصول کاربردی و بصری آورده شده است.

3 گام اصلی درک رفتار کاربر

1. به دنبال اقدام عمدی و هدفمند باشید

مردم دوست دارند فکر کنند که انتخاب های عمدی انجام می دهند. آنها برنامه ای دارند و با آن پیش می روند. اگر تصمیمات بیشتر مشتریان در مورد زندگی و تعامل محصول آگاهانه انجام می شود، چرا بارها در عمل نمی توانید رفتار کاربر را با دقت 100 درصد پیش بینی کنید؟

2. الگوهای معمولی را کشف کنید

مهمترین وظیفه شما یافتن راهی برای نقشه برداری عمیق از سفر، تجزیه و تحلیل بینش تعامل و استفاده از آنها برای پیش بینی رفتار کاربر است، که سپس به شما کمک می کند تا کاربران خود را به سمت تصمیم گیری های سودمند هدایت کنید.

3. سفر کاربر

کاربران همیشه نمی‌دانند  که چرا  یک محصول را انتخاب می‌کنند، اما می‌دانند  وقتی آن محصول را می‌بینند چه واکنشی نشان می‌دهند. از تعاملات استفاده کنید تا فرآیندهای ناخودآگاه را با قرار دادن آنها در نقشه سفر کاربر به کنش تبدیل کنید.

درک رفتار کاربر به تنهایی مطمئناً جذاب است، اما هدف نهایی ما به عنوان طراحان و افراد محصول این است که بر کاربران تأثیر بگذاریم تا بیشترین ارزش را از محصول شما ببرند.

مراحل مهم برای تأثیرگذاری بر رفتار کاربر

تأثیرگذاری بر رفتار کاربر شامل درک روانشناسی پشت این است که چرا افراد به روشی که انجام می دهند عمل می کنند و به کارگیری استراتژی هایی برای هدایت آنها به سمت اقدامات دلخواه. در اینجا چند مرحله مهم برای تأثیرگذاری مؤثر بر رفتار کاربر آورده شده است:

  • اهداف روشن تعیین کنید: برای رفتارهایی که می خواهید بر آن تأثیر بگذارید، اهداف مشخصی را تعیین کنید. خواه افزایش فروش، ایجاد تعامل یا ترویج یک اقدام خاص باشد، داشتن اهداف کاملاً تعریف شده استراتژی های شما را راهنمایی می کند.
  • مخاطبان خود را درک کنید: برای درک ویژگی های جمعیت شناختی، روانشناختی، ترجیحات، نیازهای مخاطب هدف خود تحقیقات کاملی انجام دهید. از تکنیک هایی مانند نظرسنجی، مصاحبه و تجزیه و تحلیل داده ها برای به دست آوردن بینش در مورد انگیزه ها و رفتارهای آنها استفاده کنید.
  • شناسایی موانع و انگیزه ها: موانعی که ممکن است کاربران را از انجام اقدامات دلخواه باز می دارد و انگیزه هایی که آنها را به سمت آن اقدامات سوق می دهد، شناسایی کنید. عوامل روانشناختی، سوگیری های شناختی و محرک های عاطفی را که بر تصمیم گیری تأثیر می گذارند، درک کنید.
  • بهینه سازی تجربه کاربری: یک تجربه کاربری یکپارچه و بصری طراحی کنید که انجام اقدامات دلخواه را برای کاربران آسان می کند.
  • از اثبات اجتماعی استفاده کنید: برای ایجاد اعتماد، از اثبات اجتماعی استفاده کنید. مردم وقتی می بینند که دیگران مانند خودشان همین کار را انجام می دهند، به احتمال بیشتری دست به اقدام می زنند.
  • اشتراک گذاری اجتماعی و نفوذ همتایان را فعال کنید: به کاربران بگویید تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از قدرت نفوذ همتایان استفاده کنند
  • اندازه گیری و تکرار: به طور مستمر اثربخشی استراتژی های خود را با استفاده از تجزیه و تحلیل و ردیابی داده ها نظارت و اندازه گیری کنید.

با پیروی از این مراحل و استفاده از اصول روانشناسی، بازاریابی و طراحی تجربه کاربر، می توانید به طور موثر بر رفتار کاربر تأثیر گذاشته و نتایج دلخواه را برای کسب و کار یا سازمان خود به ارمغان بیاورید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

26 − 21 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن