سئو

نحوه نوشتن توضیحات متا یا متا دیسکریپشن برای محتوای وب سایت

هدف از نوشتن توضیحات متا (meta description) چیست و چرا افزودن توضیحات متا به یک محتوا در وبلاگ بسیار مهم است. این مقاله به شما نشان می‌دهد که چرا نوشتن توضیحات متا مهم است و چگونه توضیحات موثری بنویسید. قبل از همه اینها، بیایید در مورد اینکه متا دیسکریپشن چیست صحبت کنیم.

متا دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا قطعه ای از اطلاعات درباره محتوای شما هستند که زیر لینک آبی نتیجه جستجو نمایش داده می‌شوند. هدف از نوشتن توضیحات متا توصیف محتوای صفحه برای جستجوگر است.

متا دیسکریپشن چیست؟
متا دیسکریپشن چیست؟

هر کلمه ای که با عبارت جستجو مطابقت دارد در توضیحات پررنگ می‌شود. هدف نهایی متقاعد کردن جستجوگر برای کلیک کردن روی وب سایت شما است. همچنین توجه کنید که چگونه توضیحات متا یک تصویر فوری واضح و مختصر از موضوع ارائه می‌دهد، که به خواننده نشان می‌دهد انتظار چه چیزی را داشته باشد. به صورت کلی بهتر است که توضیحات متا خود را بین 140 تا 160 کاراکتر نگه دارید.

چرا توضیحات متا مهم هستند؟

توضیحات متا مهم هستند زیرا به گوگل اطلاع می‌دهند که صفحه وب شما در مورد چیست. اگر گوگل بتواند محتوای توضیحات متا شما را بخواند و درک کند، شانس بیشتری برای رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو خواهید داشت.

اگر توضیحات متا را وارد نکنید، گوگل یک قطعه متن را از اولین پاراگراف صفحه شما نمایش می‌دهد. اگر کلمه کلیدی جستجو در آن متن وجود داشته باشد، پررنگ می‌شود. در حالی که این چیز بدی نیست، عدم درج توضیحات متا به معنای از دست دادن فرصت شخصی کردن پیامی است که به مرورگرها تحویل می‌دهید.

نوشتن توضیحات متا از چند قانون ساده پیروی می‌کند؛ آنها کوتاه و توصیفی هستند و کلمات کلیدی نیز در آنها گنجانده می‌شود. اگر می‌دانید که صفحه وب شما محتوایی را ارائه می‌کند که معمولاً کمی خشک و رسمی است، راه جذب خوانندگان ایجاد یک توضیحات متای قانع‌کننده است.

نکاتی برای نوشتن توضیحات متا

گوگل پیشنهاد می‌کند که توضیحات متا باید به کاربران بگوید که آن صفحه وب در مورد چیست. بر اساس اطلاعات موجود در توضیحات متا، موتور جستجو نتایج را بر اساس مرتبط بودن رتبه بندی می‌کند. توضیحات متا را به عنوان مقدمه ای برای صفحه وب خود در نظر بگیرید. بگویید چرا صفحه برای خواننده مفید خواهد بود و مطمئن شوید که به طور دقیق آنچه را در صفحه است منعکس می‌کند. بیایید به چند نکته برای نوشتن توضیحات متا بپردازیم.

هنگام نوشتن توضیحات متا به چند سوال پاسخ دهید

این احتمال وجود دارد که مردم در گوگل به دنبال پاسخ یک سوال باشند. سعی کنید به ذهن آنها فکر کنید و بفهمید به دنبال چه چیزی هستند که محتوای شما می‌تواند به آن کمک کند. از توضیحات متا خود برای پاسخ به آن سوال با راه حل یا مزیت استفاده کنید.

راه حلی برای چالش ذکر کنید

برای چالشی که خوانندگان شما به دنبال حل آن هستند راه حلی ارائه دهید. به یاد داشته باشید، توضیحات متا، پیشروی صفحه شما هستند، پس آنها را به گونه‌ای بنویسید که خوانندگان را وادار به کلیک کردن کند. این توضیحات به خوانندگان می‌گوید که درباره چه موضوعاتی مطالعه خواهند کرد و چرا دانستن آنها مهم است.

متا دیسکریپشن را مختصر نگه دارید

توضیحات متا نیازی به طولانی بودن ندارد. خلاصه ای سریع از صفحه ارائه دهید یا نقطه ای از صفحه که برای خوانندگان برجسته باشد. توضیحات متا باید کمتر از 160 کاراکتر باشد.

در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید

در حالی که توضیحات متا شما باید دارای کلمات کلیدی باشد، باید به طور طبیعی برای خواننده قابل خواندن نیز باشد. اگر در  نوشتن توضیحات متا از کلمات کلیدی بیش از حد برای کسب رتبه بالا استفاده می‌کنید، ممکن است خوانندگان توضیحات متا شما را درک نکنند. یک توضیح سخت می‌تواند مرورگر را از صفحه شما دور کند.

برای خوانندگان جذاب و منحصر به فرد باشد

اگر می‌توانید توضیحات متا خود را برای خواندن سرگرم کننده و جذاب کنید.

از توضیحات متا تکراری خودداری کنید

در حالی که گوگل شما را به دلیل کپی توضیحات متا در سایت شما جریمه نمی‌کند، اما این کار برای سئو مضر است. اگر توضیحات متای یکسان زیادی دارید، ممکن است موتورهای جستجو برخی از محتواهای شما را به عنوان محتوای بی کیفیت علامت گذاری کنند و در نتیجه بر رتبه شما تاثیر بگذارد.

سخن پایانی

به صورت کلی متا دیسکریپشن یا توضیحات متا شانس شما برای جلب نظر خوانندگان است. حتماً یک متا توضیحات جذاب برای وب سایت خود ایجاد کنید که افراد را متقاعد کند که ابتدا محتوای شما را انتخاب کنند. به هر حال، اگر صفحات وب شما برای مرورگرها مفید و ارزشمند هستند، محتوایی که آن را توصیف می‌کند نیز باید مفید باشد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1

دکمه بازگشت به بالا
بستن