بازاریابی

نکاتی برای ایجاد یک نقشه محتوا یا Content Map

نقشه های محتوا به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که محتوای شما نقشی استراتژیک در پرورش مخاطبان شما ایفا می کند و یکی از بهترین راه ها برای همسو نگه داشتن محتوای شما با اهداف تجاری شماست. هدف اصلی نقشه محتوا ارائه یک نمای کلی سازمان یافته و ساختار یافته از اجزای محتوا است که به سازندگان محتوا، نویسندگان، ویراستاران و سایر ذینفعان کمک می کند تا درک کنند که چگونه اطلاعات چیده شده اند.

نقشه محتوا چیست؟

نقشه محتوا سندی است که مراحل سفر خریدار را برای هر شخصیت خریدار فهرست می کند و آنها را با محتوای مرتبط ترسیم می کند. دلیل اصلی ایجاد نقشه محتوا این است که مطمئن شوید محتوای برند شما در تمام مراحل قیف بازاریابی با هر شخصیت خریدار همراه است.

نحوه ایجاد یک نقشه محتوا

این مراحل را برای ایجاد نقشه محتوای خود دنبال کنید و هر شکافی را با ایده های محتوای جدید پر کنید.

پرسونای خریدار ایجاد کنید

شخصیت خریدار یک  فرد نیمه است که نمایانگر ویژگی های مشترک مشتریان شما است (یک کهن الگو). شخصیت خریدار به شما کمک می کند سفر خرید مشتریان خود را تجسم کنید، آنها را درونی کنید و با چالش ها و اهداف آنها همدلی کنید.

بسته به منابع خود، دو راه وجود دارد که می توانید مشتریان خود را برای ایجاد شخصیت خریدار شناسایی کنید:

  • روش علمی: با مشتریان بالقوه صحبت کنید. اینها می توانند سرنخ ها، دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی یا افرادی باشند که می شناسید و ممکن است به محصول شما علاقه مند باشند. همچنین می‌توانید از خدماتی مانند SurveyMonkey، UserTesting یا Remesh برای دسترسی به این افراد استفاده کنید.
  • روش حدس‌: اگر به دلایلی نمی‌توانید در این مرحله با افراد واقعی صحبت کنید، باید خلاق باشید. از داده های رقبای خود یا داده های صنعت استفاده کنید و آن را با منابع دیگر غنی کنید.

برای اینکه تولید محتوای شما موثر باشد، باید برای هر نوع مشتری یک شخصیت خریدار ایجاد کنید. هرچه نوع شناسی شما دقیق تر باشد، محتوای شما سفارشی تر است.

اهداف خود را مشخص کنید

قبل از ایجاد نقشه محتوا، درک اهداف محتوا ضروری است. چه پیامی را می خواهید منتقل کنید و مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ با پرسیدن از خود شروع کنید:

  • اهداف اولیه این محتوا چیست؟
  •  مخاطب مورد نظر چه کسانی هستند و چه انتظاراتی دارند؟
  •  چه لحن، سبک یا صدایی به بهترین وجه با مخاطب طنین انداز می شود؟
  •  چگونه این محتوا با استراتژی کلی محتوای شما هماهنگ است؟

موضوعات خود را شناسایی کنید

اساس هر Content Map شناسایی موضوعات یا بخش‌های اصلی است که قصد دارید پوشش دهید. این موضوعات به عنوان سرفصل های اصلی در نقشه محتوای شما عمل می کنند.

  • نکات کلیدی که می‌خواهید در این محتوا به شما منتقل شود چیست؟
  • موضوعات اصلی یا حوزه های موضوعی مورد علاقه مخاطبان شما چیست؟
  •  آیا سوالات یا مشکلات خاصی وجود دارد که محتوای شما قصد دارد به آنها رسیدگی کند؟
  •  آیا می توانید موضوعات مرتبط را با هم گروه بندی کنید تا بخش های منسجمی تشکیل شود؟

 هر شکافی را در سفر خریدار پر کنید

این احتمال وجود دارد که در حین تهیه نقشه محتوای خود، شکاف هایی در سفر خریدار خود پیدا کنید: مکان هایی که در آن محتوا وجود ندارد یا محتوای کافی برای ارائه یک مرحله سفر مشخص وجود ندارد. در آن صورت، چند روش برای پر کردن این شکاف ها با ایده های محتوای مرتبط وجود دارد.

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید

تحقیق کلمات کلیدی فرآیند درک زبانی است که مشتریان هدف شما هنگام جستجوی محصولات، خدمات و محتوای شما استفاده می کنند. سپس شامل تجزیه و تحلیل، مقایسه و اولویت بندی بهترین فرصت های کلمات کلیدی برای وب سایت شما می شود.

  • رقبا را تحلیل کنید

یکی از راه های الهام گرفتن از رقبای خود این است که به صورت دستی وب سایت های آنها را برای ایده های موضوعی بررسی کنید.

  • از مخاطبان خود نظرسنجی کنید

از مخاطبان خود بپرسید که چه نوع محتوایی زندگی آنها را آسان تر می کند. اگر قبلاً تعدادی مشترک وبلاگ دارید، این مرحله به آسانی تهیه پرسشنامه و ارسال آن است. همچنین می توانید یک پرسشنامه کوتاه در سایت خود قرار دهید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید بپرسید:

  • دوست دارید در این وبلاگ در مورد چه چیزی بیاموزید؟
  • بزرگترین اولویت در شغل شما چیست؟
  • در ماه های گذشته، بزرگترین چالش شما چه بود؟

ایجاد نقشه محتوا گامی حیاتی در توسعه محتوا است که زمینه را برای ایجاد محتوای سازمان یافته و مؤثر فراهم می کند. این نقشه راهی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تمرکز، ثبات و تعامل را در طول فرآیند تولید محتوا حفظ کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

88 − = 82

دکمه بازگشت به بالا
بستن