بازاریابی

نحوه تشخیص پرسونا مخاطب چگونه است؟

پرسونا مخاطب و‌ اهمیت آن در بازاریابی کسب و کارها

حتما شما نیز بارها نام پرسونا مخاطب را شنیده اید. امروزه کسب و کارها به منظور فروش بیشتر محصولات خود و یا ارائه هرچه بیشتر خدماتشان از روش شناخت پرسونای مخاطبین خود استفاده می کنند.

پرسونا در واقع ویژگی های مخاطب هستند. که با شناخت آن ها، یک کسب و کار می تواند قوی تر از قبل فعالیت کند. پرسونا به ویژگی هایی مثل علایق، شغل، محل زندگی، سن، تحصیلات، جنسیت و… گفته می شود. کسب و کارها بر اساس  این ویژگی ها اقدام به تولید محتوا و تبلیغ می نمایند.

حال شاید برایتان سوال شود که شناخت پرسونا مخاطبین‌ چگونه باعث افزایش بهره وری و فروش یک کسب و کار می شود؟ که پاسخ بسیار ساده است. اگر یک کسب و کار پرسونا مخاطبین خود را تشخیص داده و طراحی نماید، می تواند بر اساس نیاز آن ها تولید محتوا و تبلیغ انجام دهد.

حال وقتی محتوای تولید شده که در معرض دید مخاطب قرار گرفت، اگر با نیاز او همخوانی داشته باشد، قطعا برای خرید یا استفاده از خدمات به آن کسب و کار رجوع می نماید. تشخیص و طراحی پرسونا مخاطب به یک کسب و کار کمک‌ می کند تا دغدغه های مخاطب خود را بهتر بشناسد. و بتواند به شکل دقیق تری نیاز آن‌ ها را برطرف سازد.

مثال

اگر بخواهیم پرسونا مخاطبین را با ذکر یک مثال ساده توضیح دهیم، می بایست بگوییم فرض کنید شما مجموعه فروشنده کتاب و جزوه های کنکوری می باشید. حال می خواهید با ارسال پیامک برای مخاطبین خود آن‌ ها را ترغیب به خرید نموده و‌ بازاریابی نمایید. حال اگر پرسونای مخاطبین خود را طراحی نکرده باشید، بدون‌ تشخیص ویژگی های مخاطب پیامک تخفیف یا تبلیغ کتاب و جزوه های کنکوری را برای مخاطبین خود ارسال می کنید.

حال فرض کنید مخاطب شما یک‌ فرد شصت ساله است. که هیچ نیازی به محصول شما ندارد. و به راحتی پیامک‌ ارسال شده را رد می کند. این یعنی شما محتوای مورد نظر را برای فرد مناسبی ارسال نکرده اید. و در نتیجه نمی توانید انتظار داشته باشید، که بازاریابی شما نتیجه مطلوبی در بر داشته باشد.‌ اما اگر پرسونا مخاطب را تشخیص داده و طراحی کنید، این پیامک‌ را تنها برای افراد پشت کنکوری ارسال می کنید. و در نتیجه، با استقبال بی نظیری روبرو می شوید.

پس شناخت و تشخیص پرسونای مخاطبین برای انجام بازاریابی برای یک‌ کسب و کار جز مهم ترین اصول می باشد. و می تواند نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

نحوه تشخیص و طراحی پرسونا مخاطب چگونه است؟
نحوه تشخیص و طراحی پرسونا مخاطب چگونه است؟

نحوه تشخیص و طراحی پرسونا مخاطب چگونه است؟

تشخیص و طراحی پرسونای مخاطبین برای یک‌ کسب و کار دشوار نیست. همه‌ کسب و‌ کارها می توانند با گردآوری برخی اطلاعات مخاطبان خود، پرسونای آن‌ ها را طراحی نمایند. و بر اساس آن‌ بازاریابی کنند.

 اطلاعاتی که برای شناخت، تشخیص و طراحی پرسونای مخاطبان مورد نیاز است، به شرح زیر می باشند:

  • اطلاعات دموگرافیک

اطلاعات دموگرافیک مخاطبان اولین مواردی هستند که برای تشخیص پرسونا به آن ها نیاز خواهید داشت. این اطلاعات شامل مواردی مثل نام، جنسیت، سبک زندگی، پیشینه بیماری، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، تعداد افراد خانواده و … می شوند.

  • اهداف

دومین موردی که شما ‌می بایست برای تشخیص و طراحی پرسونا مخاطب خود در خصوص آن تحقیق کنید؛ اهداف مخاطبینتان می باشد. شما باید بدانید که مخاطب شما دقیقا چه امیال و آرزوهایی دارد. و به سمت کدام هدف حرکت می کند.

  • نحوه گذراندن یک روز عادی

شما در مرحله بعد باید تحقیق کنید؛ که عمده مخاطبانتان یک روز عادی را چگونه سپری می کنند. برای مثال باید بدانید که مخاطب در طول روز چه مقدار و کدام یک از مواردی مثل فعالیت ورزشی و هنری، تماشای تلویزیون، دیدار با دوستان، مطالعه، تفریحات و … را انجام می دهد.

  • نحوه و میزان استفاده از اینترنت

دیگر موردی که شناخت و تحقیق در خصوص آن برای تشخیص پرسونای مخاطبان بسیار مهم است؛ نحوه و‌ میزان استفاده از اینترنت توسط آن‌ ها می باشد.

 شما باید بدانید که مخاطبانتان در کدام یک از شبکه های اجتماعی عضو هستند. چه تایمی در روز را از اینترنت استفاده می کنند. و به چه هدفی در شبکه اجتماعی مورد نظر فعالیت می نمایند. و وقت صرف می کنند.

  • اطلاعات مسیر شغلی

اطلاعات مسیر شغلی از دیگر مواردی است که در شناخت و تشخیص پرسونا مخاطب نقش مهمی را ایفا می کند. این اطلاعات شامل مواردی مثل شغل مخاطب، انگیزه های شغلی او، ابزار های مورد استفاده و … می شوند.

  • دیدگاه مخاطب نسبت به پول

دیدگاه مخاطب نسبت به پول نیز از مسائلی است که می توانید با جمع آوری اطلاعات در خصوص آن به راحتی، پرسونای آن ها را تشخیص دهید.‌ شما باید در خصوص مواردی مثل قدرت خرید، پس انداز، میزان درآمد، تمایل به خرید لوازم ارزان یا خرید لوازم لوکس و گران و … مخاطب خود به خوبی تحقیق کنید.

با گرد آوری اطلاعات بالا شما موفق به تشخیص پرسونای مخاطبان خود خواهید شد. و می توانید بر اساس این اطلاعات با توجه به نیاز مخاطبان اقدام به تولید محتوا و بازاریابی نمایید.

مزایای شناخت و تشخیص پرسونا مخاطب برای‌ کسب و کارها
مزایای شناخت و تشخیص پرسونا مخاطب برای‌ کسب و کارها

مزایای شناخت و تشخیص پرسونا مخاطب برای‌ کسب و کارها

تشخیص پرسونای مخاطبان امروزه به بخش جداناپذیری از کسب و کارها تبدیل گردیده است. در واقع شناخت و تشخیص پرسونا مخاطبان مزایای بی شماری را برای افراد به همراه خواهد داشت. این مزایا در رشد یک کسب و کار بسیار موثر هستند.

در زیر مزایای تشخیص و شناخت پرسونای مخاطبان برای یک کسب و کار را نام برده ایم:
  • با شناخت چالش ها، دغدغه ها، نیازمندی ها و … مخاطبان خود می توانید نیاز آن‌ ها را بهتر درک‌ کنید. در نتیجه با شناخت دغدغه های مخاطبین خود می توانید به راحتی بر اساس نیازشان تولید محتوای ارزشمند انجام دهید. و توجه آن‌ ها را به خود جلب نمایید.
  • وقتی که بدانید مخاطب هدف شما در کدام ‌یک از شبکه های اجتماعی بیشتر فعالیت دارد؛ می توانید مناسب ترین کانال را برای اشتراک‌ گذاری محتوای خود انتخاب کنید. اینگونه محتوای شما بازخورد بهتری داشته و بهتر دیده می شوید. برای مثال با شناخت پرسونا مخاطب متوجه می شوید که‌ مخاطب شما در توییتر فعالیت بیشتری دارد. در نتیجه شما نیز در توییتر شروع به تولید محتوا نموده و در نتیجه محتوای شما بازدید بهتری خواهد داشت.
  • با شناخت پرسونای مخاطبان خود می توانید کیفیت محصولات و خدمات خود را نیز بهبود بخشید. برای مثال وقتی شما بدانید که مخاطب دقیقا چه نیازی دارد، می توانید بر اساس دغدغه های او کیفیت کالای خود را پله پله بالاتر برده و در نتیجه مرغوب ترین و با کیفیت ترین کالا و خدمات را ارئه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 − 71 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن