طراحی و ساخت وبسایت

فونت رنگی چیست؟ دلایل استفاده از فونت های رنگی در طراحی سایت 

اگر اخیراً فونت‌های Google را کاوش کرده‌اید، احتمالاً فرصت‌های بیشتری را برای خلاقیت با انواع فونت نسبت به قبل مشاهده کرده‌اید. در این مقاله به اینکه فونت رنگی چیست و دلایل استفاده از فونت های رنگی در طراحی سایت می‌پردازیم.

فونت رنگی چیست؟

فونت های رنگی نقطه عطف برای تایپوگرافی دیجیتال هستند. یک فایل فونت رنگی شباهت های زیادی با یک فایل سنتی دارد. با این حال، فایل‌های فونت رنگی، داده‌های اضافی را جاسازی می‌کنند که به فونت اجازه می‌دهد ویژگی‌های گرافیکی را نشان دهد. این اطلاعات اضافی به طراحان وب آزادی خلاقیت بیشتری برای دستکاری ظاهر فونت می‌دهد.

حتی اگر فکر می‌کنید با فونت های رنگی آشنایی ندارید، احتمالاً هر روز ناآگاهانه از آنها استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، ایموجی ها فونت های رنگی هستند.

در حالی که می‌توانید از عبارت فونت رنگی برای توصیف کاراکترهای گرافیکی (از این رو ایموجی‌ها) استفاده کنید، اما اغلب برای حروف سنتی‌تر نیز کاربرد دارد. شما باید از برخی از علائم بارز فونت های رنگی آگاه باشید: آنها اجازه می‌ دهند مشخصات رنگ در داخل خود فایل فونت مشخص شود. به لطف فونت های رنگی، نوع شما می‌تواند چندین بافت، سایه، رنگ و شفافیت داشته باشد. فونت های رنگی همچنین شامل تصاویر بیت مپ، اشکال برداری یا هر دو هستند. فونت های رنگی نیز با فونت های سنتی متفاوت هستند زیرا به شما اجازه می‌دهند چندین رنگ به شخصیت های خود اضافه کنید.

تاریخچه فونت های رنگی

می‌توانید فرمت فونت OpenType-SVG را به Adobe و Mozilla اختصاص دهید. این شرکت ها در ابتدا فرمی را ایجاد کردند که در سال 2016 به استاندارد صنعتی تبدیل شد. سایر شرکت های بزرگ مانند گوگل و مایکروسافت با فرمت واحدی که از فونت های رنگی پشتیبانی می کند موافقت کردند.

با این حال، همه این شرکت‌ها قبلاً فرمت‌های رنگی خود را برای نمایش ایموجی‌ها در سیستم‌عامل‌های خود پیاده‌سازی کرده بودند. امروزه پنج فرمت اصلی فونت رنگی وجود دارد که عبارتند از:

SVG (W3C), SBIX (Apple), CBDT (Google), and COLR (Microsoft), OpenType SVG (Mozilla & Adobe).

آیا استفاده از فونت های رنگی در طراحی سایت اشکالی دارد؟

برخی از اشکالات احتمالی می تواند طراحان را از تطبیق فونت های رنگی در طرح های خود باز دارد. بیایید در مورد استفاده از فونت های رنگی به دو نکته توجه کنیم: مقیاس پذیری فونت و اندازه. اگر فونت رنگی که استفاده می‌کنید بر اساس حروف وکتور است، می‌توانید اندازه آنها را بدون از دست دادن کیفیت تغییر دهید.

با این حال، اگر با یک فونت بیت مپ رنگی کار می‌کنید، می‌تواند به درستی تا یک اندازه خاص مقیاس شود. اگر از وضوح اصلی خود فراتر باشد، حروف پیکسلی به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است در مورد اندازه فونت کنجکاو باشید. فایل های فونت رنگی معمولاً بزرگتر از فونت های سنتی هستند. این نگرانی در صورتی تقویت می شود که فونت کاراکترهای بیت مپ را با وضوح بالا تعبیه کند.

فونت ها معمولاً چند صد کیلوبایت هستند. با این حال، فونت های رنگی به طور قابل توجهی وزن بیشتری دارند (بسته به پیچیدگی آنها). برخی ممکن است یک مگابایت یا بیشتر باشند.

دلیل استفاده طراحان وب از فونت های رنگی در طراحی سایت چیست؟

طراحان وب از فونت های رنگی برای ایجاد تجربه دیجیتالی جذاب تری استفاده می‌کنند. در اینجا چند دلیل اصلی وجود دارد که طراحان وب از قدرت فونت های رنگی استفاده می کنند.

  • فونت های رنگی جذابیت بصری را اضافه می‌کنند

اگر شما یک طراح وب هستید که به دنبال افزایش علاقه بصری برای اطمینان از باز شدن کپی شماست، فونت های رنگی گزینه بسیار خوبی هستند. البته، این بدان معناست که شما باید یاد بگیرید که از آنها به درستی استفاده کنید.

در حالی که یک فونت سنتی در رنگ‌هایی که دارد نسبتاً محدود است، می‌توانید با فونت‌های رنگی خلاقیت به خرج دهید تا پیچیدگی بصری را به کپی خود اضافه کنید. با کمک فونت های رنگی، می توانید فونت های خود را به شکلی که قبلا غیر قابل تصور بود، تزیین کنید.

  • فونت های رنگی بسیار قابل تنظیم هستند

یکی دیگر از دلایل محبوبیت فونت های رنگی این است که قابل تنظیم هستند. طراح وب شما می تواند با تنظیم رنگ ها، سایه ها، شفافیت و بافت ها، فونتی ایجاد کند که کپی شما را به طور دقیق منعکس کند.

در حالی که فونت های رنگی شخصی سازی بیشتری را نسبت به فونت های سنتی ارائه می دهند، اما همچنان به همان اندازه قابل خواندن هستند (در صورت انجام صحیح).

  • فونت های رنگی با کپی و چسباندن، یافتن در صفحه و صفحه خوان سازگار هستند

قبل از فونت های رنگی، اگر می خواهید متنی جذاب بسازید، باید از تصاویر گرافیکی استفاده کنید. با این حال، محدودیت هایی برای تصاویر گرافیکی وجود داشت. اکنون، با فونت‌های رنگی، می‌توانید مطمئن باشید که فونت شما با کپی و چسباندن، صفحه‌خوان‌ها برای دسترسی، و ویژگی همیشه محبوب یافتن در صفحه سازگار است.

  • فونت های رنگی انعطاف پذیر هستند

اگر متن شما به درستی بارگذاری نشد، نگران نباشید. فونت های رنگی متنی را نمایش می دهند که به بازدیدکنندگان سایت شما اجازه می دهد کپی شما را بخوانند. تحقیقات گوگل نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان موبایل، اگر سایت شما در عرض سه ثانیه بارگذاری نشود، آن را رها می‌کنند. تصور کنید اگر متن شما بارگیری نمی شد. ممکن است افراد زیادی را ترک کنند و در نتیجه نرخ پرش بالاتری داشته باشید. خوشبختانه، طراحان فونت های رنگی را با یک طرح پشتیبان در ذهن ایجاد کردند.

نکاتی در مورد استفاده از فونت های رنگی در طراحی سایت

اکنون که متوجه شدید که چرا فونت های رنگی یک انتخاب عالی برای طراحان وب هستند، اجازه دهید نکات و ترفندهایی را برای استفاده از آنها تا حد امکان استفاده کنیم.

  • از فونت های رنگی زیاد استفاده نکنید

فونت های رنگی را مانند گیلاس در بالای بستنی خود در نظر بگیرید. یک افزودنی خوشحال کننده، نه یک ضرورت. فونت های رنگی برای جایگزینی تایپ فیس سنتی تک رنگی که ما روزانه استفاده می کنیم نیست. تصور کنید اگر هر حرفی دارای بافت ها و رنگ های مختلف باشد، خواندن این پست وبلاگ چقدر طاقت فرسا خواهد بود. کمتر، بیشتر است.

  • اطمینان حاصل کنید که فونت های رنگی شما در پس زمینه ظاهر می شوند

برای اهداف بصری و دسترسی، فونت شما باید در پس زمینه ظاهر شود. هنگام انتخاب رنگ ها برای تشکیل پایه حروف، مطمئن شوید که به اندازه کافی واضح ظاهر شوند. سپس، می توانید عناصر تزئینی دیگری که کنتراست کمتری دارند اضافه کنید.

  • از پالت فونت برای به دست آوردن رنگ استفاده کنید

یکی از مزایای استفاده از فونت رنگی این است که بسیار قابل تنظیم هستند. با این حال، شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که همه اجزای شما همچنان به طور یکپارچه در کنار هم جریان دارند. برای انجام این کار، به پالت های رنگی که طراح ایجاد کرده است نگاه کنید تا بینش در مورد چگونگی ارتباط بین جنبه های مختلف فونت ایجاد شود. سپس، تنظیمات خود را انجام دهید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 3 = 9

دکمه بازگشت به بالا
بستن