مدیریت

راهنمایی برای تجزیه و تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل رقابتی ابزار قدرتمندی برای درک نحوه مقایسه شما با رقبا و ایجاد استراتژی های هوشمند برای جلب توجه مصرف کنندگان است. اکثر کسب و کار ها این کار را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام می دهند. اگر احساس می کنید مدتی است که شرکت شما تجزیه و تحلیل رقابتی انجام داده است، نگران نباشید؛ فناوری امروز (با تشکر، اینترنت) شروع به کار و اطلاع رسانی سریع را آسان تر از همیشه می کند. در این مقاله، شما را با اصول تحلیل رقابتی، مزایای انجام آن و 7 مرحله برای انجام آن برای کسب و کارتان آشنا می کنیم.

  • سه چهارم شرکت ها سالانه یک تحلیل رقابتی انجام می دهند و یک سوم آن را هر ماه انجام می دهند.
  • تجزیه و تحلیل رقابتی شما را از موقعیت بازار خود آگاه می کند و به شما کمک می کند تا برند خود را بهتر متمایز کنید.
  • لیست رقبای شما باید شامل رقبای مستقیم، غیر مستقیم و دور باشد.
  • خودکارسازی فرآیند جمع‌آوری داده‌ها برای کارآمد و قابل مدیریت کردن فرآیند تحلیل رقابتی کلیدی است.
  • بسیار مهم است که در مورد یافته های خود گزارش دهید تا گام های اقدام بعدی را هدایت کنید و ذینفعان را در جریان قرار دهید.

تجزیه و تحلیل رقابتی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی فرآیند تحقیق در مورد رقبا برای درک اینکه چگونه برند شما در برابر آنها در بازار ایستاده است. این یک استراتژی است که شرکت ها برای یادگیری موقعیت خود در بازار، متمایز کردن برند خود و بهبود ارزش پیشنهادی خود از آن استفاده می کنند .

امروزه، به لطف سهولت یافتن اطلاعات در اینترنت، این استراتژی حتی قدرتمندتر از همیشه است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که 74٪ از شرکت ها حداقل یک بار در سال یک تجزیه و تحلیل رقابتی انجام می دهند (و بیش از یک سوم آن را هر ماه انجام می دهند).

این دو چیز مهم را به ما می‌گوید: اول، رقبای شما به احتمال زیاد در حال تحقیق در مورد آنچه شما انجام می‌دهید و عملکرد شما را دنبال می‌کنند. دوم، اگر شما همین کار را با آنها انجام ندهید، احتمالاً عقب افتاده اید. اگر می‌خواهید موقعیت خود را کنترل کنید و مشتریان را وادار به انتخاب شما نسبت به سایر برندها کنید، تجزیه و تحلیل رقابتی در واقع یک الزام رقابتی است. بیایید به برخی از مزایای خاص انجام یک تجزیه و تحلیل رقابتی منظم نگاهی بیندازیم.

مزایای انجام تجزیه و تحلیل رقابتی

موقعیت بازار خود را بشناسید

تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه با رقبای خود در بازار مقایسه می کنید. شما به نقاط قوت و ضعف ما و رقبای خود پی خواهید برد و به شما این امکان را می دهد که استراتژی های آگاهانه تری ایجاد کنید، در جاهایی که لازم است بهبود ببخشید و در زمینه هایی که در آن ها از دیگران جلوتر هستید، سرمایه گذاری کنید.

چشم انداز رقابتی را رصد کنید

چشم انداز رقابتی شما دائما در حال تغییر است. رقبای مستقیم ممکن است رویکرد خود را تغییر دهند، تازه واردان بازار وارد صحنه شوند، رفتار و ترجیحات مصرف کننده تکامل یابد و فناوری های جدید ظهور کنند (تنها چند نمونه وجود دارد). چشم انداز رقابتی که در تجزیه و تحلیل انجام شده حتی یک سال پیش پیدا کردید، احتمالاً دقیق نیست.

هنگامی که تحلیل‌های رقابتی منظم انجام می‌دهید، می‌توانید چشم‌انداز رقابتی را زیر نظر داشته باشید تا به طور مداوم در جریان باشید.

روندهای بازار را دنبال کنید

انجام یک تحلیل رقابتی به شما دیدگاه گسترده تری در مورد روندها و رویدادهای بازار می دهد که بر شما و رقبایتان تأثیر می گذارد. وقتی می‌دانید در صنعت شما چه اتفاقی می‌افتد، بهتر می‌توانید برای چالش‌های اجتناب‌ناپذیر آماده شوید، فرصت‌ها را شناسایی و دنبال کنید و درک کنید که چگونه عوامل خارجی بر عملکرد شما (و رقبایتان) تأثیر می‌گذارند.

فرصت های جدید را شناسایی کنید

فرصت‌های جدید همیشه برای شرکت‌ها به وجود می‌آیند، اما اگر تحقیق درستی انجام ندهید، ممکن است از آنها اطلاعی نداشته باشید. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند شکاف‌های بین خود و رقبایتان را تشخیص دهید – برخی از مواردی که شما در مزیت هستید و برخی دیگر جایی که رقبای شما دست بالا را دارند.

در هر صورت، شناسایی این شکاف های رقابتی فرصت هایی را ایجاد می کند. شما می‌توانید در زمینه‌هایی که نیاز به عقب‌نشینی با رقبا دارید، پیشرفت کنید، یا در جاهایی که جلوتر هستید، دو برابر شوید.

در مورد رقبای جدید تحقیق کنید

استارت‌آپ‌ها و سایر شرکت‌های تازه وارد در بازار (مانند شرکت‌های تاسیس‌شده که در بازار شما گسترش می‌یابند) می‌توانند وضعیت موجودی را که ممکن است به راحتی تحت آن کار می‌کردید، مختل کنند. وقتی تحلیل‌های رقابتی منظم انجام می‌دهید، می‌توانید مطمئن باشید که هرگز از این رقبای جدید غافلگیر نخواهید شد و می‌توانید استراتژی خود را در صورت نیاز در زمان واقعی تنظیم کنید.

با تجزیه و تحلیل رقابتی برند خود را متمایز کنید

آخرین اما قطعا نه کم اهمیت، انجام یک تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می کند تا استراتژی تمایز خود را بهینه کنید. اگر از ابتدا ندانید که ارزش پیشنهادی خود را از رقبای خود متمایز کنید. تحقیقات رقابتی به شما کمک می کند تا پیشنهادات منحصر به فردی ایجاد کنید و آنها را به گونه ای بازاریابی کنید که آنها را از رقبای خود در ذهن مصرف کنندگان متمایز کند.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی

اکنون که می دانیم چرا تجزیه و تحلیل رقابتی بسیار مهم است، زمان آن رسیده است که بهترین روش ها را برای انجام واقعی آن بررسی کنیم. من 7 مرحله زیر را توصیه می کنم:

هدف خود را مشخص کنید

چرا تحلیل رقابتی خود را انجام می دهید؟ اهداف شما چه هستند؟ پاسخ به این سوالات ممکن است در طول زمان تغییر کند. مطمئناً، هدف بزرگ‌تر ثابت خواهد ماند – شما سعی می‌کنید در مورد رقبای خود و نحوه مقایسه خود بیاموزید. اما ممکن است اهداف خاصی نیز داشته باشید که بسته به زمان سال و اهداف تجاری فعلی شما متفاوت است.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • راه اندازی یک محصول جدید
  • ایجاد یک کمپین بازاریابی جدید
  • گسترش به یک بازار جدید
  • به دست آوردن سهم بازار نسبت به یک رقیب خاص
  • دستیابی به مخاطبان هدف جدید

درک اهداف پشت تجزیه و تحلیل رقابتی شما، نوع داده‌هایی را که جمع‌آوری می‌کنید و بینش‌هایی را که بعداً در این فرآیند دنبال می‌کنید، تعیین می‌کند.

شرکت خود را ارزیابی کنید

ایده خوبی است که با انجام تجزیه و تحلیل SWOT با شرکت خود شروع کنید تا نقاط قوت و ضعف داخلی خود و همچنین فرصت ها و تهدیدهای خارجی را درک کنید. تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان یک نقطه شروع مفید برای هدایت جهت تحقیق تحلیل رقابتی شما عمل می کند.

لیست رقبا

اکنون زمان آن است که رقبای خود را فهرست کنید. اما چه چیزی یک رقیب مرتبط را در این شرایط تعریف می کند؟ مارک‌های خاصی هستند که مستقیماً با آنها رقابت می‌کنید و همیشه در ذهن شما باقی می‌مانند، اما باید سازمان‌های مرتبط دیگر مانند رقبای غیرمستقیم، رهبران بازارهای مجاور، و استارت‌آپ‌های جدید را نیز در نظر بگیرید. مصرف کنندگان تصمیمات خود را فقط با مقایسه رقبای مستقیم تعریف نمی کنند، بنابراین شما نیز نباید. هر گزینه ای که مشتری هدف شما ممکن است برای برآوردن نیازهای خود در نظر بگیرد را بدانید و آنها را در لیست رقبای خود قرار دهید.

تا حد امکان داده ها را جمع آوری کنید

داده های زیادی برای تجزیه و تحلیل رقبای شما در دسترس است. پس از کجا شروع به جمع آوری آن می کنید؟ نکته کلیدی در اینجا این است که تا آنجا که می توانید خودکار کنید تا داده ها را به شما منتقل کنید.

در اینجا چند راه برای حذف بسیاری از کارهای دستی مربوط به جمع آوری داده ها وجود دارد:

  • هشدارهای گوگل را برای رقبا و موضوعات مهم ایجاد کنید
  • برای دریافت خبرنامه و سایر مطالب از رقبا ثبت نام کنید
  • فهرستی از کنفرانس های مهم صنعت و سایر رویدادها تهیه کنید
  • زمان برنامه ریزی شده منظم را برای خواندن اخبار صنعت و وب سایت های رقیب مسدود کنید

هنگامی که اقداماتی را برای خودکارسازی جمع‌آوری داده‌های خود انجام می‌دهید، می‌توانید آن‌ها را در حجم بالاتری جمع‌آوری کنید و هر زمانی که تصمیم به انجام یک تحلیل رقابتی گرفتید، به راحتی در دسترس خود قرار دهید.

آنچه مهم است را تجزیه و تحلیل کنید

شما نمی توانید تک تک داده ها را برای هر تحلیل رقیب تجزیه و تحلیل کنید. پس از جمع آوری اطلاعات جامع، به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده اید بازگردید. داده ها و اطلاعات مرتبط با آن اهداف را اولویت بندی کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف تجزیه و تحلیل رقابتی شما، راه‌اندازی موفقیت‌آمیز استراتژی ورود به بازار برای یک محصول جدید است، می‌خواهید بر روی پیشنهادات رقبا تمرکز کنید که با آن محصول خاص رقابت می‌کنند (به جای مقایسه کل شرکت‌ها).

در مورد یافته های خود گزارش دهید

ذینفعان در تحلیل رقابتی شما چه کسانی هستند؟ لیست شما ممکن است شامل کارمندان، رهبران اجرایی، سرمایه گذاران، اعضای هیئت مدیره باشد – این به شرکت و وضعیت شما بستگی دارد. نکته مهم این است که یافته های خود را در یک ارائه رسمی قرار دهید و آنها را ارائه دهید. شما همیشه باید این کار را انجام دهید، حتی اگر کسی آن را درخواست نکند. در اینجا دلیل آن است:

اول، به شما کمک می کند یافته های خود را سازماندهی کنید و مهم ترین بینش ها را به دست آورید. این به برنامه اقدام و استراتژی شما در آینده اطلاع می دهد. دوم، همه در سازمان شما می توانند از درک موقعیت رقابتی شما سود ببرند. به اشتراک گذاری یافته های خود همه را در یک صفحه قرار می دهد. سوم، به عنوان نقطه شروعی برای بحث عمل می کند و می تواند انگیزه عمل در هر سطحی باشد.

ارائه شما نباید یک پروژه دلهره آور باشد. یک عرشه اسلاید توسعه‌یافته ایجاد کنید که مهم‌ترین اطلاعات را برجسته می‌کند، از تصاویر برای قابل هضم کردن نقاط داده استفاده می‌کند و اگر می‌خواهند در یافته‌های شما عمیق‌تر غواصی کنند، افراد را به سمت منابع اضافی راهنمایی می‌کند.

یک برنامه بلند مدت ایجاد کنید

در نهایت، دریابید که چگونه فرآیند تجزیه و تحلیل رقابتی را در استراتژی کسب و کار در حال انجام خود قرار می دهید. به یاد داشته باشید، رقبای شما در حال حاضر این کار را انجام می دهند، و اگر می خواهید به همان اندازه از آن مطلع شوید، شما نیز باید این کار را انجام دهید. چند قدم ساده برای برداشتن: اولویت بندی جمع آوری خودکار داده ها، تصمیم گیری در مورد تکرار منظم برای انجام تحلیل های رقابتی، و تعیین ضرب الاجل های سخت برای گزارش نتایج.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن