بازاریابی

میم یا Meme چیست؟ مزایای استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی

بازاریابی به طور کلی، به تمام فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات خود انجام می‌دهد. با رشد رسانه های اجتماعی و سایر پلتفرم های دیجیتال، بازاریابی به بخش های مختلفی مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه های اجتماعی و غیره تقسیم شده است. وجه مشترک همه اینها تمرکز بر درک مخاطبان و دانستن نحوه تعامل موثر با آنها است. میم ها (meme) روش بازاریابی برندها را متحول می‌کنند در نتیجه دانستن نحوه استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی مهم است.

چیزی که میم‌ها را بسیار خاص می‌کند این است که می‌توانید تعامل را افزایش دهید و با برقراری ارتباط با چیزی که مخاطبان شما آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، یک جامعه قوی بسازید. اگر به‌عنوان یک بازاریاب، بتوانید الگوهای رفتاری ایجاد کنید که مخاطبان خود را درگیر کنید، همچنین می‌توانید حس اجتماعی و وفاداری ایجاد کنید.

میم یا Meme چیست؟

میم‌ها بسیار قبل از توییتر، اینستاگرام، 9gag یا هر پلتفرم رسانه اجتماعی دیگری در جامعه بوده‌اند. اگرچه ما در حال حاضر در فرهنگ میم زندگی می کنیم، باستان شناسان شروع میم را تا سال 3 قبل از میلاد ردیابی کرده اند. کلمه میم توسط زیست شناس تکاملی ریچارد داوکینز در سال 1976 در این کتاب ژن خودخواه ایجاد شد. او از کلمه میم برای توصیف راه گسترش یک روند فرهنگی استفاده کرد.

میم یا Meme چیست؟
میم یا Meme چیست؟

میم ها راهی برای تکثیر و تکامل ایده ها هستند. آنها یک ایده، گرایش، مفهوم مشترک برای درگیر کردن یک گروه خاص دارند. از برندهای کوچک گرفته تا شناخته شده، میم ها بخشی از تاکتیک های بازاریابی رسانه های اجتماعی آنها هستند. در این مقاله 5 دلیل وجود دارد که چرا استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی یک استراتژی مناسب است:

افزایش تعامل

همه میم ها را دوست دارند. مصرف و اشتراک‌گذاری آن‌ها آسان است و در حالی که شما نیاز به ایجاد آن‌ها دارید، کاربران اساساً به شما کمک می‌کنند تا با اشتراک‌گذاری آن‌ها بدون نیاز به انجام کار دیگری، یک خبر را گسترش دهید.

وقتی مردم تبلیغات را می‌بینند، اولین کاری که می‌خواهند انجام دهند این است که از آن صرف نظر کنند. یک نظرسنجی از 1015 بزرگسال توسط ORC International نشان داد که 90٪ از مردم اغلب از تبلیغات ویدیویی قبل از پخش صرف نظر می‌کنند.

میم ها روشی طبیعی تر برای تبلیغ برند شما هستند و استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی به رشد برند شما کمک می‌کند. به خصوص اگر ترندها را دنبال کنید و با موقعیت هایی که مردم می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند الگوهای رفتاری ایجاد کنید.

محتوای ارزان قیمت ایجاد کنید

طراحی گرافیک همیشه برای بازاریابی ارزشمند است. ایجاد تصاویر بصری برای وبلاگ و پلتفرم های رسانه های اجتماعی شما همیشه برای کاربران جذاب است. با این حال، به مهارت، زمان و پول نیاز دارد. و میم ها به همان سطح تخصص نیاز ندارند. تنها چیزی که نیاز دارید کمی زمان، خلاقیت و یک یا دو ابزار است. شما می‌توانید با ایجاد الگوهای رفتاری در هنگام جذب کاربران، در پول خود صرفه جویی کنید.

ایجاد حس تعلق به جامعه

وقتی بحران همه‌گیر کرونا شروع شد، همه ما احساس می‌کردیم که دنیا به آخر رسیده است. این اتفاق یک شرایط استثنایی بود که باعث شد همه ما عادت ها و فعالیت های خود را تغییر دهیم. برای چند هفته (در برخی موارد ماه‌ها) نمی‌توانستیم بیرون برویم، مجبور بودیم ماسک بزنیم، دست‌هایمان را بشوییم و به طور کلی، دیدن آنچه در سراسر جهان می‌گذرد دشوار بود.

با این حال، میم ها همه چیز را کمی بهتر کردند. ما با افرادی در آن سوی دنیا ارتباط داشتیم که آنها نیز روزهای بدی را سپری می‌کردند. حتی می توانستیم به شرایط بخندیم و در مورد کار از خانه شوخی کنیم.

الگوهای رفتاری روشی عالی برای ایجاد حس اجتماعی هستند زیرا حس تعلق را ایجاد می‌کنند. با استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی همه مخاطبان شما می‌توانند با موقعیت های مشابهی ارتباط برقرار کنند.

شخصیت برند خود را به نمایش بگذارید

رسانه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا شخصیت خود را آنطور که می‌خواهند نشان دهند. در برخی موارد، شرکت‌ها می‌خواهند حرفه‌ای و جدی به نظر برسند، اما در بسیاری موارد دیگر، می‌خواهند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. بسیاری از شرکت‌ها از میم‌ها برای نشان دادن نسخه دیگری از برند استفاده می‌کنند تا به مشتریان خود کمک کنند تا حتی بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند.

میم ها به شما کمک می‌کنند تا در صدر ترندها بمانید

استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی محبوب است زیرا میم ها در بیشتر مواقع به روندها یا رویدادهای جاری مربوط می‌شوند. وقتی شرکت‌ها از طریق میم ها با ترندها هماهنگ می‌شوند، به آنها کمک می‌کند دوستانه‌تر و قابل دسترس‌تر به نظر برسند.

راه هایی برای استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی

مخاطب خود را بشناسید

اولین و مهمترین چیزی که باید در هنگام ایجاد میم به آن توجه کنید، مخاطبان شما هستند. درست مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، درک مخاطبان خود، آنچه آنها دوست دارند، آخرین روندهایی که دنبال می‌کنند و غیره به شما کمک می‌کند به راحتی از طریق الگوهای رفتاری با آنها ارتباط برقرار کنید.

به خاطر داشته باشید که معمولاً نسل‌های قدیمی‌تر به اندازه هزاره‌ها یا نسل زد از میم‌ها حس شوخ طبعی دریافت نمی‌کنند. قبل از ایجاد میم، بفهمید که آیا مخاطب شما از آنها لذت خواهد برد یا خیر.

زیاد تلاش نکنید

در حالی که بازاریابی میم یک استراتژی عالی برای تعامل با مخاطبان شماست، گاهی اوقات کسب و کارها بیش از حد تلاش می‌کنند و در آن شکست می‌خورند. میم ها تنها نوع محتوای شما نیستند. برای اینکه از سایر شرکت‌ها متفاوت باشید، باید محتوای اصلی برای کانال‌های خود ایجاد کنید و گهگاه و زمانی که استفاده از آنها منطقی است از میم‌ها استفاده کنید.

خلاق باشید

میم‌های محبوب بسیار خوبی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما استفاده از خلاقیت برای میم ها نیز کلید بعدی است. با اضافه کردن یک عامل نوستالژی به میم‌ها یا استفاده از طعنه یا طنز، به میم خود خلاقیت اضافه کنید.

سخن پایانی

ایجاد میم ها به خصوص با ابزارهای مناسب، بسیار آسان است. ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا با ایجاد میم خود شروع کنید. اینها برخی از محبوب ترین ها هستند:

  • Canva: دارای دسته بندی خاص خود برای ایجاد میم به نام Meme Generator است.
  • AdobeSpark: شما را قادر می‌سازد تا در عرض چند ثانیه میم های سفارشی سازی شده ایجاد کنید.
  • Imgur: دارای یک Meme Generator است که به شما امکان می‌دهد تصاویر خود را آپلود کنید یا یک میم پیش فرض را انتخاب کنید.
  • Livememe: یکی از ساده ترین ابزارهای ایجاد میم است.

از جذب مخاطب تا ایجاد حس تعلق به جامعه، استفاده از میم ها برای اهداف بازاریابی شما ایده خوبی است. هنگامی که به درستی این کار انجام شود، می‌تواند به یک راه حل آسان، ارزان و سرگرم کننده برای برنامه بازاریابی شما تبدیل شود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

23 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن