مدیریت

معرفی تحلیل PESTEL

معرفی تحلیل PESTEL

همانطور که مشاهده می‌کنید، کلمه پستل در واقع مشتکل از شش لغت است که حروف اول کلمات Political، Economic، Social، Technological، Environmental و Legal را تشکیل می‌دهند. این کلمات را در گوشه ای از ذهن خود به یاد داشته باشید تا شما را با مفهوم تحلیل PESTEL آشنا کنیم.
تحلیل PESTEL در واقع یک آنالیز ساده و کاربردی است که برای شناخت محیط عمومی کسب و کار مورد کاربرد قرار می‌گیرد. این تحلیل در واقع به شما کمک خواهد کرد که بتوانید با شناخت تغییراتی که در محیط های خارجی کسب و کار در حال اتفاق افتادن است تصمیم های بهتری در این زمینه بگیرید.

شما با استفاده از تحلیل PESTEL می‌توانید از تغییراتی که در اطرافتان رخ می‌دهد و همچنین اتفاقاتی که خارج از کنترل اطرافتان است تا حد زیادی باخبر شوید. همچنین اتفاقاتی هم وجود دارند که می‌توانند به عنوان شانس‌های بزرگ برای شما شناخته شوند و همچنین این قابلیت را دارند که سکان مدیریت را از دست شما خارج کنند که در نهایت این امر ممکن است که به ورشکستگی شما هم منجر شود.

pestel
pestel

قسمت هدف در تحلیل PESTEL

آنچه که باید در این بخش به آن دقت کنید این است که تحلیل PESTEL در واقع کدام بخش از شرکت شما را مورد هدف قرار خواهد داد؟
همانطور که گفتیم، وظیفه تحلیل PESTEL این است که محیط بیرونی شرکت شما را مورد بررسی قرار دهد. شاید بارها و بارها این سوال برای شما پیش آمده باشد که محیط بیرونی کجاست و همچنین بقیه محیط ها کدام یک هستند؟ برای اینکه بتوانید به سوال قبل پاسخ دهید در بخش بعد با ما همراه باشید.

محیط های مختلف کسب و کار شامل چه مواردی هستند؟

محیط‌های کسب و کار در واقع شامل محیط‌های مختلفی می‌شوند. 

محیط داخلی:
این محیط در واقع شامل کارکنان، دارایی‌ها و همچنین سیستم‌های تکنولوژی شرکت‌های مختلف است. هرچند که در این بخش شما می‌توانید موارد دیگری مانند فرهنگ‌های سازمانی و رویه‌ها را نیز داشته باشید اما فعلا برای این بخش تا همین حد کافی است.

محیط‌های کوچک یا محیط‌های عملیاتی:
بخش دیگری که شما در تحلیل PESTEL با آن آشنا خواهید شد محیط‌های کوچک هستند که وابسته به شرکت می‌باشند. تامین کنندگان، مشتریان، رقبای مختلف و همچنین شرکت های همکار و جایگزین همسایه‌های ما هستند و به طور مستقیم می‌توان گفت که این بخش برکار ما اثرگذار خواهند بود.

محیط کلان یا محیط عمومی:
این بخش آخرین سطح از محیط کسب و کار است. هر آنچه که شما باید از اقتصاد، اجتماع، سیاست، تکنولوژی و همچنین محیط و قوانینی که قرار است در آن کار کنید بدانید را می‌توانید از این بخش در دست داشته باشید. در واقع هدف پستل در این زمینه جمع آوری و تحلیل اطلاعات درباره عوامل خارج از کنترل محیط‌هایی است که سازمان در آن‌ها فعالیت دارد.
آنچه که مسلم است این است که شما با دانستن چیزهایی که در اطرافتان رخ می دهد می توانید تصمیم‌های بهترین بگیرید. خصوصا زمانی که برنامه راه اندازی یک پروژه جدید را در سر دارید، تحلیل PESTEL می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند.

تحلیل PESTEL و سوت!

آنچه که باید بدانید این است که تحلیل‌های مختلف در واقع با هم در ارتباط هستند و به شما کمک می‌کنند که با همپوشانی آن‌ها با یکدیگر بتوانید کار خود را آسان‌تر کنید. دقت داشته باشید که شما با استفاده از تحلیل SWOT می‌توانید تهدیدها و همچنین فرصت های بیرونی را شناسایی کنید. پس این به این معنی است که شما در تحلیل SWOT می‌توانید هم با محیط داخلی سروکار داشته باشید و هم محیط خارجی. قسمتی که برای محیط خارجی فعالیت می کند در واقع در تحلیل PESTEL به شما کمک خواهد کرد که کار خود را آسان‌تر کنید و با استفاده از دو تحلیل به آسانی اقدام به شناسایی فرصت‌ها کنید.

اینکه چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهید در واقع کار آسانی نخواهد بود. شما باید بدانید که برای انجام هر یک از قدم‌های تحلیل PESTEL باید فکر کنید و بتوانید تمامی عواملی را که موردنیاز شماست شناسایی کنید. دقت داشته باشید که عوامل سیاسی و همچنین عوامل اقتصادی مختلف را نیز در این تحلیل مورد بررسی قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 + = 43

دکمه بازگشت به بالا
بستن