مدیریت

تکنیک SMART چیست؟

تکنیک SMART چیست؟

در دنیای امروز می‌توان اینطور گفت که افراد در واقع به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. دسته اول افرادی هستند که برای خودشان هدف‌هایی انتخاب می‌کنند اما نمی‌توانند به آن برسند. دسته دوم افرادی هستند که اصلا هدفی برای زندگی خود ندارند و دسته سوم هم افرادی هستند که هم هدف دارند و هم به آن می‌رسند. در این بخش می‌خواهیم شما را با تکنیک SMART در هدف گذاری آشنا کنیم.

خوشبختانه یا متاسفانه توضیحات امروز مقاله ما در مورد دسته اول و دوم است چرا که این افراد در رسیدن به اهداف خود دچار مشکل می‌شوند. دسته سوم در واقع خودشان می‌دانندکه برای رسیدن به اهدافشان باید چه کارهایی انجام دهند و به همین دلیل هم نیازمند کمک نیستند. تکنیک اسمارت به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.
اگر شما هم نمی‌دانید که چگونه باید هدف گذاری‌های خود را انجام دهید، در این مقاله می‌خواهیم شما را با تکنیک SMART آشنا کنیم. در واقع شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک به آسانی راه درست رسیدن به اهداف خود را پیدا کنید.

چرا به هدف های خود نمی رسیم؟

اولین نکته‌ای که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که هدف شما چیست؟ بسیاری از افراد هستند که هدف‌هایشان در حد آرزو باقی خواهد ماند. آیا تا به حال به خود گفته اید چرا به اهداف خود نمی رسید؟ در این بخش شما باید هدف را برای خود تعریف کنید. هدف در واقع یک آرزو یا یک نتیجه دلخواه است که شما در آینده می‌خواهید به آن برسید اما برای رسیدن به آن نیازمند یک سری برنامه‌ها و اقدامات خاص هستید. ممکن است که هدف شما جزئی و کوتاه مدت باشد و یا بلند مدت. شما می‌توانید از تکنیک اسمارت در این بخش کمک بگیرید.

شما در وهله اول با تکنیک SMART باید به این نکته دقت کنید که کدام هدف برای شما درست است؟ چرا گاهی در اول راه هدفی برای شما مهم می‌شود و با انگیزه شروع می‌کنید اما در اواسط راه پشیمان و ناامید می‌شوید؟ تکنیک SMART به شما این امکان را می‌دهد که هدف خود را شناسایی کنید و در صورتی که صحیح باشد راه‌های درست رسیدن به آن را نیز پیدا کنید.

تکنیک SMART چیست و از کجا آمده است؟

در اواخر قرن 19 بوده است که یک فیلسوف آمریکایی به نام آلبرت هوبارد اینطور متوجه شده است که بسیاری از مردمی که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند در این راه شکست می‌خورند. در واقع این موضوع به خاطر این نیست که آن‌ها باهوش نیستند و یا تنبلی می‌کردند بلکه به خاطر این است که روی هدف‌هایشان تمرکز نداشتند. در واقع این مردم و افراد نیازمند یک سری روش خاص بوده اند تا بتوانند خواسته‌های خود را پله پله مشخص کنند و انرژی خود را برای چیزهای پراکنده هدر ندهند. تکنیک اسمارت در این زمینه به شما کمک خواهد کرد هدف خود را مشخص کنید.

تکنیک SMART برخلاف نامش در واقع یک تکنیک عجیب و غریب و غیرقابل انجام نیست. قرار هم نیست که یک الگوریتم پیچیده باشد که شما قادر به انجام آن نیستید. در واقع این تکنیک حتی به شما نشان نخواهد داد که هدف شما درست است یا غلط بلکه شما می‌توانید توسط تکنیک SMART راه درست برای رسیدن به هدف خود را مشخص کنید.

کلمه SMART در این زمینه مخفف است از کلمه های زیر:

تکنیک SMART چیست؟
تکنیک SMART چیست؟
  • مشخص Specific
  • قابل اندازه‌گیریMeasurable
  • در دسترس Achievable or Attainable
  • مناسب و مرتبط Relevant
  • زمان‌دار Time-based or time bounded

همانطور که مشاهده می‌کنید هریک از الفبای کلمه SMART در تکنیک SMART دارای یک سری معنای خاص هستند. ویژگی های یک هدف در واقع آنقدرها هم غیر قابل انعطاف و  ثابت نخواهند بود و همانطور که مشاهده می کنید در طول زمان به ویژگی‌های مختلف این تکنیک هم اضافه شده است. برای مثال ارزیابی هم از جمله بخش‌های مختلف این تکنیک است که شامل بازبینی هم می‌شود.

آنچه که باید به آن دقت کنید این است که در تکنیک SMART بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که این ویژگی‌های مختلف را بررسی کنید تا بتوانید آن‌ها را درک کنید. در نهایت خواهید دید که استفاده از این تکنیک برای شما سخت نخواهد بود و می‌توانید در کوتاه‌ترین مدت زمان در تکنیک SMART حرفه‌ای شوید!

برای مشاهده دیگر مقالات مرتبط با مدیریت کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 8

دکمه بازگشت به بالا
بستن