مدیریت

گانت چارت یا نمودار گانت چیست؟

گانت چارت یا نمودار گانت چیست و چه کاربردی دارد؟

گانت چارت موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. با ما همراه باشید در آکادمی نعمتی.

مدیریت و اجرای پروژه همواره از مهم ترین اموری است که در کسب و کارها، سازمان ها و‌… انجام‌ می گیرد. پروژه ها انواع مختلفی دارند. و کنترل و اجرای آن ها مانند یک‌ شعبده بازی دشوار است. در واقع شما برای مدیریت و کنترل پروژه می بایست با افراد زیادی ارتباط برقرار کنید. و به تمامی فعالیت ها نظارت داشته باشید. تلاش های شما برای اجرا و مدیریت پروژه می تواند ماه ها زمان ببرد. حال اگر در این‌ میان شما تایم کوتاهی تمرکز خود را از دست بدهید، تلاش های شما کاملا بر باد رفته و مشکلات زیادی در پروژه مورد نظر به وجود می آید. در اینجا نمودار گانت به کمک شما می آید.

نمودار گانت چارت

نمودار گانت یک تصویر گرافیکی کوچک است. که وظایف و فعالیت های افراد مختلف را در برابر زمان به نمایش می گذارد. نمودار گانت چارت می تواند در برنامه ریزی برای اجرای یک پروژه و جلوگیری از بروز مشکلات حین انجام فعالیت ‌ها جلوگیری کند. این نمودار به شما نشان می دهد که دقیقا کدام‌ یک‌ از کارکنان شما در چه تایمی در حال اجرای کدام بخش از امور پروژه است. همچنین این نمودار به شما نشان می دهد که کدام یک از پروژه های در حال اجرا که شما‌ مدیریت و‌ کنترل آن‌ ها را بر عهده دارید، در چه زمانی به پایان می رسد.

استفاده و طراحی این نمودار بسیار ساده است. و همین باعث شده که اکثر شرکت ‌ها از آن برای اجرای پروژه های خود استفاده کنند. به زبان ساده تر باید گفت نمودار چارت یک ابزار عالی برای برنامه ریزی،‌ دریافت اطلاعات پروژه و نظارت بر فعالیت های کارکنان به حساب می آید. و همه کسب و کارها نیازمند آن‌ خواهند بود.

گانت چارت چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد؟
گانت چارت چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد؟

گانت چارت چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد؟

به طور کلی نمودار گانت چارت اطلاعات گفته شده در زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • این‌ نمودار به شما نشان می دهد که برای اجرای هر یک از پروژه ها به چه منابعی نیاز دارید.
  • نمودار گانت به شما اطلاع می دهد که پروژه هایتان در چه تایمی انجام‌ می شوند.
  • این نمودار به شما نشان می دهد که وظایف و فعالیت های هر فرد در مجموعه شما به فعالیت کدام‌ یک از افراد دیگر وابستگی دارد.
  • نمودار گانت امور مهم را با ترتیب اولویت چیده و به گونه ای برنامه ریزی می کند که به موقع حاضر شوند.

تاریخچه  اختراع و تحول نمودار گانت چارت

نمودارهای گانت تاریخچه بسیار جالبی دارند. و به گونه خلاقانه ای اختراع گردیده اند. اختراع این نمودارها به اواخر دهه ۱۸۰۰باز می گردد. در آن زمان یک مهندس لهستانی یک نمودار به نام سازگاری را اختراع نمود. این نمودار برای برنامه ریزی تولید شرکت‌ های آن‌ زمان‌ مورد استفاده قرار می گرفت. اطلاعاتی که در این‌ نمودار وجود داشتند، تنها به زبان لهستانی به نمایش در می آمدند. و در واقع این نمودار نمی تواند در کشور های دیگر مورد استفاده  قرار گیرد. بعد ها در سال ۱۹۱۰ مهندسی به نام هنری گانت یک‌ نمودار مشابه طراحی نمود.

هدف از طراحی نمودار گانت چارت

هدف او از طراحی نمودار گانت چارت این بود که مدیران بخش تولید شرکت ها بتوانند، برنامه خود را تجسم نموده و امور خود را آسان تر پیش ببرند. اینگونه بود که اولین نمودار گانت تولید شد. این نمودار در آن سال ها مورد توجه مراکز زیادی قرار گرفت. و نام آن از نام اختراع کننده اش یعنی هنری گانت القا گرفته شد. اما اولین نموداری که توسط هنری گانت اختراع گردید با نمودار های گانت که در حال حاضر وجود دارند، کاملا متفاوت بود.

در واقع این نمودار در طول سال ها دستخوش تغییرات فراوانی گردید. و به نمودار گانتی که در حال حاضر ما از آن استفاده می کنیم تبدیل شد. نمودار گانت چارت هنوز نیز در حال تغییر و تحول است. و در سال های آینده نیز نسخه های پیشرفته تری از آن عرضه می شوند.

مزایای شگفت انگیز استفاده از نمودارهای گانت چارت
مزایای شگفت انگیز استفاده از نمودارهای گانت چارت

مزایای شگفت انگیز استفاده از نمودارهای گانت چارت

نمودارهای گانت امروزه به بخش جداناپذیری در برنامه ریزی شرکت‌ها برای اجرای پروژه های مختلف تبدیل گردیده اند. به این علت که استفاده از این‌ نمودارهای پر کاربرد می تواند مزایای فراوانی را برای افراد به همراه داشته باشد.

در زیر چند مورد از مزایای شگفت انگیز استفاده از نمودارهای گانت برای مدیران پروژه را نام برده ایم:

  • بدانید در پروژه چه می گذرد

اولین مزیتی که استفاده از نمودارهای گانت می تواند برای شما به همراه داشته باشد، این است که می توانید متوجه شوید در پروژه چه می گذرد. با یک نگاه چند دقیقه ای به نمودار گانت می توانید تمام اطلاعات پروژه خود را دریافت کنید. و نیاز به بررسی بخش های مختلف پروژه نخواهید داشت. در نتیجه این نمودار در کمتر از چند دقیقه به شما می گوید که در پروژه تان چه اموری در حال انجام است.

  • پیشرفت پروژه را بسنجید

دیگر مزیتی که استفاده از نمودارهای گانت چارت می تواند برای شما به همراه داشته باشد، امکان سنجش پیشرفت پروژه می باشد. وقتی شما اطلاعات روند اجرای پروژه خود را دریافت می کنید، متوجه می شوید که دقیقا پروژه تان چه پیشرفتی داشته است. حال اگر پیشرفت آن نسبت به زمان صرف شده کم بوده است، می توانید برای پیش برد امور به شکل سریع تر اقدام نمایید.‌

  • از هدر رفتن منابع جلوگیری می کنید

اگر بدون داشتن برنامه ای اقدام به صرف منابع مالی، وقت و … در پروژه های مختلف نمایید، ممکن است بخشی از منابع مصرف شده اضافی باشند. و کاملا هدر بروند. اما با استفاده از نمودار گانت چارت منابع مورد نیاز مشخص شده و‌ شما می توانید از هدر رفتن منابع در حین پیش بردن پروژه جلوگیری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 − 37 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن