بازاریابی

تحقیقات بازار چیست؟ آشنایی با انواع تحقیقات بازار

آیا استراتژی بازاریابی کسب و کار یا برندتان را با مشتریان امروزی خود تطبیق داده اید؟ برای انجام این کار، باید درک عمیقی از اینکه خریداران شما چه کسانی هستند، بازار خاص شما چیست و چه چیزی بر تصمیمات خرید و رفتار اعضای مخاطب هدف شما تاثیر می‌گذارد، داشته باشید. برای آشنایی با انواع تحقیقات بازار در ادامه با ما همراه باشید.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و مشتریان شما برای تایید موفقیت یک محصول جدید، کمک به تیم شما برای تکرار محصول موجود یا درک برند برای اطمینان از اینکه تیم شما به طور موثر ارزش شرکت شما را منتقل می‌کند، است.

استراتژی بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

تحقیقات بازار می‌تواند به سوالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ دهد. اما محققان بازار چندین حوزه از بازار را بررسی کنند و این فرآیند ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا تصویری دقیق از چشم‌انداز کسب‌وکار ترسیم شود. با این حال، تحقیق در مورد یکی از آن زمینه‌ها می‌تواند آگهی شما را نسبت به اینکه چه کسی خریداران شما هستند افزایش دهد.

دو چیز وجود دارد که باید برای انجام انواع تحقیقات بازار در نظر گرفت:

  • رقبای شما همچنین دارای افراد با تجربه در صنعت و پایگاه مشتری هستند. این احتمال وجود دارد که منابع فوری شما از بسیاری جهات با منابع فوری رقبای شما برابر باشد. جستجوی حجم نمونه بزرگتر برای پاسخ می‌تواند مزیت بهتری را ارائه دهد.
  • مشتریان شما نگرش کل بازار را نشان نمی‌دهند. آنها نشان دهنده نگرش بخشی از بازار هستند که قبلاً به سمت برند شما کشیده شده است.

چرا باید تحقیقات بازار را انجام دهیم؟

با انجام انواع تحقیقات بازار می‌توانید محصول یا خدمات خود را به گونه‌ای بسازید که برای مشتریان جذاب باشد. تحقیقات بازار همچنین بینشی در مورد طیف وسیعی از چیزهایی که بر سود شما تأثیر می‌گذارند، ارائه می‌دهد.

  • مخاطبان هدف شما به کدام یک از رقبای شما برای اطلاعات، گزینه ها یا خرید نگاه می‌کنند.
  • آنچه در صنعت شما و در چشم خریدار شما رواج دارد.
  • چه کسی بازار شما را تشکیل می‌دهد و چالش های آنها چیست.
  • چه چیزی بر خرید و تبدیل مخاطبان هدف شما به خریدار تاثیر می‌گذارد.
  • نگرش مصرف کننده در مورد یک موضوع خاص، محصول یا نام تجاری
  • نیازهای مشتری بدون توجه یا برآورده نشده که می‌تواند به فرصت فروش تبدیل شود.
  • نگرش در مورد قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات خاص

در نهایت، انواع تحقیقات بازار به شما این امکان را می‌دهند که اطلاعاتی را از حجم نمونه بزرگتری از مخاطبان هدف خود به دست آورید و سوگیری ها و فرضیات را حذف کنید تا بتوانید به قلب نگرش های مصرف کننده برسید.

انواع تحقیقات بازار چیست؟

شما از طریق راهکارهای مختلفی می‌توانید به بینش عمیقی از مشتریان خود برسید. در ادامه برخی از انواع تحقیقات بازار را بررسی می‌کنیم:

  • مصاحبه ها
  • تحقیق استفاده از محصول/خدمات
  • تحقیق مبتنی بر مشاهده
  • تحقیقات شخصیت خریدار
  • تحقیق تقسیم بندی بازار
  • تحقیق قیمت گذاری
  • تحقیق تحلیل رقابتی
  • تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری
  • تحقیق آگاهی از برند

مصاحبه

مصاحبه امکان گفتگوهای رو در رو (حضوری و مجازی) را فراهم می‌کند تا بتوانید مکالمه ای طبیعی داشته باشید و در حین انجام این کار، زبان بدن مصاحبه شونده خود را تماشا کنید.

مصاحبه شوندگان شما می‌توانند به سوالاتی در مورد خودشان پاسخ دهند تا به شما در طراحی پرسونای خریدار کمک کنند. این شخصیت‌های خریدار سن مشتری ایده‌آل، اندازه خانواده، بودجه، عنوان شغلی، چالش‌هایی که در محل کار با آن‌ها مواجه هستند و جنبه‌های مشابهی از سبک زندگی‌شان را توصیف می‌کنند.

تحقیق استفاده از محصول/خدمات

تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات از انواع تحقیقات بازار است که بینشی در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما و ویژگی های خاص آن کالا ارائه می‌دهد. این نوع تحقیقات بازار همچنین به شما ایده ای از قابلیت استفاده محصول یا خدمات برای مخاطبان هدف شما می‌دهد.

تحقیقات مبتنی بر مشاهده

تحقیقات مبتنی بر مشاهده به شما این امکان را می‌دهد که بنشینید و راه‌هایی را ببینید که مخاطبان هدف شما از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند، چه چیزی از نظر UX خوب عمل می‌کند، به چه موانعی برخورد می‌کنند و چه جنبه‌هایی از آن می‌تواند برای آنها آسان‌تر باشد.

تحقیقات شخصیت خریدار

تحقیقات شخصیت خریدار از دیگر انواع تحقیقات بازار است و به شما نگاهی واقع بینانه می‌دهد که چه کسی مخاطب هدف شما را تشکیل می‌دهد، چالش های آنها چیست، چرا آنها محصول یا خدمات شما را می‌خواهند، به چه چیزی از تجارت و برند شما نیاز دارند و موارد دیگر.

تحقیقات تقسیم بندی بازار

تحقیقات تقسیم‌بندی بازار به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌های خاص و تعیین‌کننده به گروه‌ها (یا بخش‌های) مختلف دسته‌بندی کنید؛ به این ترتیب، می‌توانید راه‌های موثری برای برآورده کردن نیازها و انتظارات آن‌ها پیدا کنید.

تحقیق قیمت گذاری

تحقیقات قیمت‌گذاری به شما ایده می‌دهد که محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما چگونه به فروش می‌رسند، مخاطب هدف شما انتظار چه قیمتی را دارد و قیمت منصفانه‌ برای محصولات شما چیست.

تجزیه و تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل های رقابتی ارزشمند هستند زیرا به شما درک عمیقی از رقابت در بازار و صنعت می‌دهند.

رضایت مشتری و تحقیقات وفاداری

تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید مشتریان فعلی را  بازگردانید و چه چیزی آنها را برای انجام این کار ترغیب می‌کند (مانند پاداش ها یا خدمات قابل توجه مشتری). این تحقیق به شما کمک می‌کند تا مؤثرترین راه‌ها را برای افزایش لذت در بین مشتریان خود کشف کنید.

تحقیقات آگاهی از برند

تحقیقات آگاهی از برند به شما می‌گوید که مخاطبان هدف شما چه چیزهایی را می‌دانند و از برند شما می‌شناسند.

سخن پایانی

انجام تحقیقات بازار می‌تواند یک تجربه بسیار جذاب باشد. حتی اگر فکر می‌کنید خریداران خود را به خوبی می‌شناسید، تکمیل مطالعه احتمالاً کانال‌های جدید و نکات بیشتری را برای کمک به بهبود تعاملات شما آشکار می‌کند. برای انجام انواع تحقیقات بازار از مشتریان خود بپرسید روند خرید ایده آل آنها چگونه است و چه تفاوتی با آنچه تجربه کرده اند دارد. فراموش نکنید که از آنها برای وقتی که گذاشته‌اند تشکر کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 3

دکمه بازگشت به بالا
بستن