بازاریابی

مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی چیست؟

What is a marketing plan?

مارکتینگ پلن چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی یک کسب‌وکار قصد انجام بازاریابی را دارد می‌بایست استراتژی‌های مختلفی را برای آن طراحی کند.این استراتژی‌ها درواقع تکنیک‌هایی هستند که با بازاریابان کمک می‌کنند تا مارکتینگ‌ یک کسب‌وکار را موفق‌تر و خلاقانه‌تر انجام دهند.اما برای اجرا نمودن این استراتژی‌ها نیز می‌بایست برنامه‌ریزی نمود. به‌این‌علت که یک بازاریاب باید بداند هر استراتژی را دقیقاً در چه زمانی و در چه جغرافیایی به کار ببرد، درنتیجه اگر برنامه‌ریزی دقیقی وجود داشته باشد هر استراتژی بازاریابی در بهترین حالت ممکن اجرا می‌شود.در اینجاست که پلن بازاریابی یا پلن مارکتینگ به‌کارآمده و می‌توان از آن استفاده نمود. برنامه بازاریابی یا همان پلن بازاریابی یک رهنمود و دستور کاری می‌باشد که بر اساس آن می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید.

اما کاربرد پلن مارکتینگ تنها به برنامه‌ریزی برای اجرا نمودن استراتژی‌های بازاریابی ختم نمی‌شود.با پلن بازاریابی می‌توانید تمام استراتژی‌ها را ردیابی کنید. یعنی می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی متوجه شوید که کدام‌یک از استراتژی‌ها مؤثرتر بوده است و کدام‌یک‌ نیز تأثیر زیادی در پیشرفت کسب‌وکارتان نداشته است.پلن بازاریابی با همفکری مدیران بازاریابی و مشورت با صاحبان کسب‌وکارها طراحی می‌شود. پلن بازاریابی یک سند رسمی تجاری می‌باشد و درواقع مانند یک راهنما عمل می کند که معمولاً برای بازه‌های زمانی یک تا پنج‌ سال طراحی می‌شوند،و مدت‌زمان آن‌ها بر اساس شرایط و نیاز کسب‌وکار موردنظر تعیین می‌شود.

 برخی از افراد معمولاً تصور می‌کنند که استراتژی بازاریابی با پلن بازاریابی یکی هستند. اما این‌گونه نبوده و این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت می‌باشند. استراتژی بازاریابی به شما می‌گوید که باید از مواردی مثل تبلیغات کلیکی،تبلیغات بازدیدی،پیامک تبلیغاتی و استراتژی‌های از این قبیل کسب‌وکار خود را رشد دهید. اما مارکتینگ پلن به شما می‌گوید که هر یک هر این استراتژی‌ها باید دقیقاً در چه زمانی اجرایی شوند، و به شما این امکان را می‌دهد که در بازه‌های زمانی مختلف آن‌ها را ردیابی کنید.

چگونه یک مارکتینگ پلن طراحی کنیم؟

طراحی نمودن سند رسمی پلن مارکتینگ کار دشواری نبوده و تنها در چند مرحله قابل انجام خواهد بود. اما در اجرای این مراحل می‌بایست دقت زیادی به خرج دهید. در زیر مراحل طراحی برنامه بازاریابی را به‌صورت خلاصه شرح داده‌ایم:

  • تعیین کردن اهداف

در مرحله اول برای طراحی برنامه بازاریابی می‌بایست اهداف خود را در این سند بنویسید. شما باید چند هدف بلندمدت و کوتاه خود را در برنامه بازاریابی شرح دهید. برای مثال اگر می‌خواهید در یک بازه زمانی خاص تعداد زیادی فروش داشته باشید یا برندتان را شناخته‌تر کنید، می‌توانید این موارد را به‌عنوان اهدافتان درون این سند درج کنید.

  • شناسایی پرسوناژ مخاطبین

در مرحله دوم از طراحی مارکتینگ پلن می‌بایست با استفاده از داده‌های خود پرسوناژ مخاطبان موردنظرتان را شناسایی کنید. یعنی می‌بایست تعیین کنید که مخاطب موردنظرتان که قصد جذب او رادارید چه ویژگی‌های داشته باشد. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، محل زندگی باشند.

  • شرح استراتژی‌ها

در مرحله سوم باید استراتژی‌های تعیین شود برای بازاریابی کسب‌وکارتان را درون سند برنامه بازاریابی شرح دهید. این استراتژی‌ها می‌توانند تبلیغات پیامکی، ایمیلی، بازدیدی باشند.

  • ذکر بودجه واحد بازاریابی

در سند پلن بازاریابی می‌بایست بودجه واحد بازاریابی به‌طور کامل ذکر گردد. این بودجه درواقع هزینه‌ای است که برای بازاریابی در نظر گرفته‌اید. با ذکر میزان بودجه خود می‌دانید که دقیقاً در هر بازه زمانی باید به شیوه‌ای استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کنید که با هزینه‌های در نظر گرفته‌شده همخوانی داشته باشند.

  • شناسایی رقبا

در مرحله بعدی از طراحی مارکتینگ پلن می‌بایست رقبای خود را شناسایی نموده و در سند نام آن‌ها را ذکر کنید. این به شما کمک می‌کند که استراتژی‌هایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید با کسب‌وکارهای رقیب به رقابت بپردازید.

  • شرح بخش‌های دخیل در نقشه و مسئولیت آن‌ها

در مرحله بعدی باید بخش‌های دخیل در نقشه و وظایف و مسئولیت آن‌ها را ذکر کنید. این بخش‌ها معمولاً شامل مدیران بازاریابی می‌شوند، که شما می‌بایست ذکر کنید دقیقاً چه وظایفی دارند و مسئولیت برخی امور را به آن‌ها بسپارید.

مزایای استفاده از مارکتینگ پلن برای کسب‌وکارها

استفاده از پلن بازاریابی می‌تواند مزایای فراوانی داشته باشد، و امروزه به بخش جداناپذیری از هر کسب‌وکار تبدیل گردیده است. در زیر مزایای استفاده از این سند تجاری را شرح داده‌ایم:

  • کاهش هزینه‌ها

اگر شما بدون برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن استراتژی‌های بازاریابی خود وارد عمل شوید، مسلماً اشتباهات زیادی خواهید داشت و هزینه‌هایتان هدر می‌رود. اما برای طراحی و استفاده از پلن بازاریابی امکان خطا بسیار کم بوده و درنتیجه با کاهش هزینه‌های کسب‌وکارتان مواجه می‌شوید.

  • رشد کسب‌وکار در مدت‌زمان کوتاه

رشد کسب‌وکار در مدت‌زمان کوتاه را می‌توان جز مزایای مهم طراحی و استفاده از مارکتینگ پلن به‌حساب آورد. وقتی شما به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارتان را اجرا کنید، قطعاً در تایم کمتر و به شکل موفق‌تری می‌توانید آن‌ها را اجرا  کنید. درنتیجه کسب‌وکارتان در تایم کوتاه‌تری پیشرفت خواهد کرد.

  • جلوگیری از بی‌نظمی

از دیگر مزایای استفاده از پلن بازاریابی می‌توان به جلوگیری از بی‌نظمی اشاره  نمود. وقتی شما در خصوص همه امور برنامه‌ریزی نموده‌اید کارکنان را موظف خواهید کرد که امور مختلفی  را در زمان معین‌شده به انجام برسانند و درنتیجه از بروز هرگونه بی‌نظمی  در کسب‌وکارتان جلوگیری می‌شود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 − 35 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن