مدیریت

روانشناسی رنگ ها در برندینگ

اهمیت روانشناسی رنگ‌ ها در برندینگ

برندسازی یا برندینگ به معنای دست‌یابی به معروفیت و محبوبیت نزد مخاطبان بوده و درواقع هر کسب‌وکاری برای رشد و ارتقاء خود به دنبال آن خواهد بود. حال انتخاب رنگ‌ها یکی از بحث‌برانگیزترین و مهم‌ترین مسائل در خصوص برندسازی می‌باشد. شما برای برندسازی نیاز به انتخاب رنگ برای طراحی لوگو، بنرهای تبلیغاتی، اینفوگرافی و‌… خواهید داشت. طبق تحقیقات انتخاب رنگ مناسب می‌تواند تا هشتاد درصد مشتریان را برای خرید از شما‌ متقاعد کند. به‌ همین علت روانشناسی ‌رنگ‌ها و‌ انتخاب یکرنگ مناسب در برندینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما یک برند تازه تأسیس باشید، قطعاً طراحان در مرحله اول از شما می‌خواهند که رنگ‌ برند خود را انتخاب کنید. انتخاب صحیح و روانشناسی رنگ ها در برندینگ به دلیل وجود مزایای زیر اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد:

  • شناخت هویت برند توسط مشتریان

در درجه اول انتخاب یکرنگ‌ مناسب با توجه به روانشناسی آن، می‌تواند موجب شناخت هویت برندتان توسط مشتریان شده و شما را به‌ آن‌‌ها معرفی کند. درواقع رنگ نشان‌دهنده این است که برند شما چه اهدافی دارد و دقیقاً در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند.

  • انتقال پیام‌ به مخاطب

دیگر مزیت انتخاب رنگ مناسب در برندینگ، انتقال پیام به مخاطبان است. جالب است بدانید ازنظر روانشناسی هر رنگ، مفهومی را به بیننده منتقل می‌سازد. به همین علت با انتخاب رنگ مناسب می‌توانید پیام موردنظر را به مخاطبینتان منتقل کنید. برای مثال اگر یک شرکت‌ تولیدکننده لوازم شوینده و بهداشتی باشید، می‌توانید با انتخاب رنگ آبی و سفید، به مخاطب پیام و حس لطافت و پاکیزگی را منتقل نمایید.

  • متمایز شدن از رقبا

دیگر مزیتی که باعث گردیده روانشناسی رنگ ها در برندینگ بسیار اهمیت داشته باشد، متمایز گردیدن از رقبا می‌باشد‌. با انتخاب یکرنگ‌ مناسب می‌توانید برند متمایزی داشته باشید و مشتریان را بیشتر ترغیب به خرید کنید.

چگونگی انتخاب یکرنگ مناسب برای برندسازی

برای انتخاب یک رنگ‌ مناسب در برندسازی شما باید با رنگ‌هایی که بیشترین استفاده را در برندهای معتبر داشته‌اند آشنایی داشته و در مورد روانشناسی هر یک از آن‌ها به‌خوبی مطالعه کنید. روانشناسی هر رنگ‌ با رنگ دیگر متفاوت بوده و درنتیجه هر برند باید بنا به هویتی که دارد و محصول یا خدماتی که ارائه می‌نماید، رنگ متفاوتی را انتخاب کند. در زیر روانشناسی انواع رنگ‌های پراستفاده در برندسازی را شرح داده‌ایم:

رنگ مناسب برای برندسازی

 

  • روانشناسی رنگ سفید

سفید یکی از پراستفاده‌ترین رنگ‌ ها در برندینگ محسوب می‌شود. این رنگ ازنظر روانشناسی می‌تواند نشانگر تمیزی و پاکیزگی، تازگی و نو بودن باشد.‌ رنگ سفید در برند مشهوری مانند اپل نیز مورداستفاده قرارگرفته است. به همین علت یکرنگ شیک و محبوب در برندسازی محسوب می‌شود. رنگ سفید برای استفاده در کلینیک‌ها و مراکز درمانی گزینه بسیار خوبی خواهد بود و حس شفافیت، خلوص و سادگی را به بیننده منتقل می‌کند.

  • روانشناسی رنگ مشکی

مشکی نیز ار دیگر رنگ‌های پرطرفدار در برندسازی می‌باشد. این رنگ هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و ازنظر روانشناسی نیز سمبل قدرت، استحکام، امنیت، اعتبار و … است. همچنین این رنگ می‌تواند برخی احساسات منفی مانند تهدید، ظلم و ستم را نیز به بیننده منتقل نماید.

  • روانشناسی رنگ قرمز

قرمز از پرکاربردترین انواع رنگ ها در برندینگ می‌باشد. این رنگ می‌تواند موجب افزایش اشتها و بالا بردن سرعت عکس‌و‌العمل افراد شود. رنگ قرمز ازنظر روانشناسی نیز سمبل عشق، شور و اشتیاق، انرژی، قدرت، هیجان و … است.

  • روانشناسی رنگ آبی

طبق تحقیقات انجام‌شده، رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ در جهان به شمار می‌رود. بیشترین طرفداران آبی نیز آقایان هستند. این رنگ سمبل ثبات و اعتماد، وفاداری، منطق، آرامش و … است. این رنگ باعث کاهش اشتها و بالا بردن بازدهی عملکرد افراد می‌شود. همچنین رنگ آبی بسیار آرامش‌بخش بوده و احساس آسودگی خاصی را به بیننده منتقل می‌نماید.

  • روانشناسی رنگ سبز

سبز ازجمله رنگ‌هایی است که احساس آرامش را به مخاطب منتقل می‌کند، این رنگ‌ سمبل طبیعت و سرسبزی، امنیت، سلامتی و خوشبختی و … است.

  • روانشناسی رنگ زرد

زرد یکی دیگر از انواع رنگ ها در برندینگ می‌باشد که طرفداران کمتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد؛ اما این رنگ‌ خاص نیز سمبل شادی، خلاقیت، مثبت اندیشی، درایت، برونگرایی و‌… است.

نکات مهم در انتخاب رنگ‌ مناسب برای برندسازی

در انتخاب رنگ مناسب برای برند خود باید به برخی نکات مهم توجه کافی داشته باشید. این نکات مانند یک راهنما عمل نموده و به شما در انتخاب یک رنگ عالی برای برندسازی بسیار کمک می‌کنند. در زیر این‌ نکات طلایی را ذکر نموده‌ایم:

  • ترکیب رنگ‌ها

اولین‌ نکته‌ای که در خصوص انتخاب رنگ برای برند خود باید مدنظر قرار دهید، ترکیب رنگ‌ها است. نیاز نیست که شما برای برند خود تنها به یکرنگ‌ اتکا‌ کنید و می‌توانید از چندرنگ به‌صورت ترکیبی استفاده کنید. ترکیب رنگ‌ها می‌تواند نمای جالبی داشته باشد، اما بهتر است تعداد آن‌ها از سه رنگ بیشتر نباشد.

  • مطابقت رنگ با هویت برند

دیگر نکته مهم در انتخاب رنگ‌ها در برندینگ هماهنگی رنگ موردنظر با هویت بردنتان است. رنگی که انتخاب می‌کنید باید با هویت برندتان مطابقت داشته باشد؛ مثلاً اگر شما یک فروشنده اسباب‌بازی هستید، می‌توانید از رنگ‌های شادی مثل زرد، آبی، صورتی، قرمز و نارنجی در برندتان استفاده کنید؛ اما اگر برند شما هویت جدی‌تری دارد، می‌توانید از رنگ‌هایی که نماد قدرت هستند مثل سفید و مشکی استفاده کنید.

  • عدم استفاده بیش‌ازحد از یکرنگ

اگر یکرنگ خاص را برای برندتان انتخاب نمودید، به‌هیچ‌عنوان‌ نباید بیش‌ازاندازه از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر رنگ‌ همان‌طور که جنبه‌های مثبتی دارد، می‌تواند برخی احساسات منفی را نیز به مخاطب منتقل سازد. به همین دلیل برای انتخاب رنگ‌ ها در برندینگ باید رنگی انتخاب کنید که جنبه‌های منفی کمتری داشته و یا آن را با برخی رنگ‌های مثبت ترکیب کنید. چنانچه برای طراحی برندبوک و انتخاب رنگ سازمانی نیاز به کمک و هم‌فکری دارید گروه آکادمی توسعه کسب و کار دکتر نعمتی این امر را برای شما میسر نموده است.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 − = 36

دکمه بازگشت به بالا
بستن