مدیریت

چگونه زمان کمتری را در رسانه های اجتماعی بگذرانیم؟ مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مزایای بیشماری دارند که به ندرت در مورد آنها صحبت می‌شود. با این حال، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی دارای اشکالاتی است و مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی مهم است. چرا باید زمان کمتری را در رسانه های اجتماعی بگذرانیم؟

دلایل مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی

  • 1. شما با خودتان بد می‌شوید

طبق مطالعات، کسانی که زمان قابل توجهی را در رسانه های اجتماعی می گذرانند، اضطراب بیشتری دارند و اعتماد به نفس کمتری دارند. شما از عدم موفقیت (ظاهری) خود ناراحت هستید و این مهم ترین دلیل مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی است.

  • 2. شما واقعیت را تحریف کرده اید

زندگی هیچ‌کس به اندازه‌ای که در اینستاگرام و فیس‌بوک به نظر می‌رسد، زیبا و بی‌خیال نیست. در نظر بگیرید که چند بار آن سلفی را گرفته اید تا مطمئن شوید که طبیعی به نظر می‌رسد. به یاد داشته باشید که ظاهر و واقعیت همیشه با هم مطابقت ندارند و لذت شما نباید منوط به شادی دیگران باشد.

  • 3. در واقع اجتماعی نیست

وقتی همیشه در شبکه های اجتماعی هستید، ممکن است کمتر احساس تنهایی کنید یا انگار با همه دوستانتان همگام هستید، اما این شما را به روابط طبیعی، پایدار و نزدیک با هیچ یک از دوستانتان نزدیک نمی کند. این فقط اتلاف وقت است. دوستان صمیمی و واقعی شما کسانی هستند که با آنها گفتگوهای واقعی دارید.

  • 4. شما تبدیل به یک معتاد شبکه های اجتماعی شده اید

آیا می توانید یک شام کامل یا یک کنسرت، پیک نیک، مهمانی یا سایر گردهمایی‌ها را بدون چک کردن تلفن خود پشت سر بگذارید؟ در حالی که شما در حال تلاش برای برقراری ارتباط هستید، دوست شما در حال مرور حساب های فیس بوک و اینستاگرام خود است.

  • 5. زندگی شما عمومی است

فراموش می کنید که تمام زندگی شما عمومی است و برای همیشه در عکس ها و کلمات بصری ثبت می‌شود، اگر حد و مرزی تعیین نکنید و هر اتفاقی را که برای شما اتفاق می افتد به اشتراک نگذارید.

راه هایی برای مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی

1. گوشی خود را حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب کنار بگذارید

نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش، فعالیت مغز ما را افزایش می دهد و در عین حال ترشح ملاتونین (هورمون خواب ما) را به تاخیر می اندازد. در نتیجه، خواندن رسانه های اجتماعی قبل از خواب ممکن است به طور بالقوه به کیفیت خواب شما آسیب برساند. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به تلفن، تبلت یا رایانه خود خیره نشوید تا مطمئن شوید که کاملاً آرام هستید و برای کمی چشم بسته آماده هستید.

2. یک هفته استراحت از رسانه های اجتماعی بگیرید

هر هفته، یک روز را برای نادیده گرفتن اعلان های رسانه های اجتماعی خود اختصاص دهید. استراحت هر چند وقت یکبار به شما نشان می دهد که چقدر ساده است که مصرف خود را به حداقل برسانید و همچنین به شما امکان مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی را می دهد که آن زمان را صرف انجام کارهای دیگری مانند یادگیری یک سرگرمی جدید، هوای تازه در بیرون یا ملاقات حضوری با یک دوست کنید.

3. چک کردن گوشی خود اول صبح ایده خوبی نیست

یک روال صبحگاهی سالم یک رویکرد فوق العاده برای آماده کردن و ایجاد انگیزه برای روز آینده است. محدود کردن استفاده از تلفن یکی از مواردی است که ممکن است بخواهید برای شروع خوب روز خود در نظر بگیرید. به جای اینکه در رختخواب بنشینید و فید اینستاگرام خود را چک کنید یا به ایمیل‌ها پاسخ دهید، قبل از اینکه به تلفن خود نگاه کنید از رختخواب بلند شوید، ورزش کنید و صبحانه خود را بخورید.

4. میزان زمانی را که در شبکه های اجتماعی می گذرانید، پیگیری کنید

شناسایی نقطه شروع اولین گام در انجام هرگونه تعدیل است. به ارقام روی گوشی خود نگاه کنید اگر زمان صفحه نمایش شما را ثبت می کند و معنای آنها را کمی می کند. به عنوان مثال، اگر روز یکشنبه یک ساعت و 30 دقیقه وقت صرف کرده باشید، آیا بیشتر آن زمان صرف تماشای فیس بوک در زمان استراحت ناهار یا اسنپ چت در طول روز شده است؟ در عوض با این یک ساعت و 30 دقیقه چه کاری می توانستید انجام دهید که شما را خوشحال تر کند؟

مشخص کنید از کدام برنامه ها بیشتر استفاده می کنید، چه زمانی و چرا از آنها استفاده می کنید و چگونه آن عادت را جایگزین کنید. اگر فردی هدفمند هستید، می‌توانید بر اساس زمانی که می‌دانید در حال حاضر سپری می‌کنید، زمان تماشای صفحه یا شبکه‌های اجتماعی را هدف گذاری کنید. به عنوان مثال، کاهش یک ساعت و 30 دقیقه به یک ساعت در هفته آینده نسبت به کاهش زمان صفحه نمایش به 30 دقیقه، گامی دست یافتنی تر خواهد بود. قدم‌های کودک کلید شکل‌گیری عادات سالم هستند و دانستن اینکه دقیقاً در کجا هستید، کلید ایجاد قدم‌های کودک است.

5. برای مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی تمام حساب های خود را حذف کنید

اگر از رسانه های اجتماعی خسته شده اید و می خواهید به طور کامل سم زدایی کنید، ساده ترین راه این است که تمام برنامه های خود را حذف کنید یا اگر از رایانه برای دسترسی به آنها استفاده می کنید حساب های خود را مسدود کنید. هنگامی که آماده بازگشت به حوزه رسانه های اجتماعی هستید، می توانید آنها را دوباره دانلود یا فعال کنید.

چرا علاوه بر توصیه های قبلی برای محدود کردن زمان خود در سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر، اطلاعاتی را که به آنها نگاه می کنید شخصی سازی نکنید؟

6. برای مدیریت زمان در شبکه های اجتماعی از دکمه بی صدا ستفاده کنید

به خودتان لطف کنید و همه افراد را در اینستاگرام غیرفعال یا لغو فالو کنید، به جز حساب‌هایی که هر بار که به فید یا استوری آن‌ها نگاه می‌کنید، الهام‌بخش، انگیزه و لذت می‌برند. نه تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، بلکه با داشتن نمایه ها و فیدهای کمتری برای پیمایش، به طور خودکار زمان کمتری را در رسانه های اجتماعی صرف خواهید کرد.

7. اعلان ها را غیرفعال کنید

اعلان‌ها و هشدارها برای جلب توجه شما از هر کاری که انجام می‌دهید طراحی شده‌اند و شما را تشویق می‌کنند که گوشی خود را بردارید. اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را خاموش کنید تا به تلفن خود استراحت دهید و به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید چه زمانی می‌خواهید رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید نه اینکه اجازه دهید آن را برای شما انتخاب کند. نکته پاداش: همچنین می‌توانید اعلان‌های پیامک را غیرفعال کنید، که رهایی بخش‌ترین حسی را که تا به حال تجربه کرده‌اید به شما می‌دهد.

8. مکان برنامه های رسانه های اجتماعی را در تلفن خود تغییر دهید

ما اغلب متوجه می شویم که روی برنامه ها کلیک می کنیم بدون اینکه متوجه باشیم. گاهی اوقات متوجه می شویم که فقط 15 دقیقه را در اینستاگرام گذرانده ایم و نمی دانیم چگونه به آنجا رسیدیم. بیشتر اوقات، ما برای باز کردن شبکه‌های اجتماعی به سراغ تلفن‌هایمان نمی‌رویم، اما به دلایل دیگر به سراغ تلفن‌هایمان می‌رویم و طبق عادت یا به‌عنوان یک استراحت بدون فکر، رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 80 = 85

دکمه بازگشت به بالا
بستن