سئو

چگونه نام دامنه را بدون از دست دادن ترافیک و رتبه بندی سئو تغییر دهیم؟ نکاتی برای تغییر نام دامنه 

اگر تا به حال از خود پرسیده اید که آیا می‌توانم نام دامنه خود را تغییر دهم؟ پاسخ “بله” است. در این مقاله به نحوه تغییر نام دامنه خواهیم پرداخت. ما همچنین به این خواهیم پرداخت که چرا باید نام دامنه خود را تغییر دهید، چگونه از خطرات مرتبط با تغییر نام دامنه خود جلوگیری کنید و چگونه یک نام دامنه ممکن است به کسب و کار و برند شما کمک کند.

فایده تغییر نام دامنه شما چیست؟ بهتر است آن را به حال خود رها کنید، مگر اینکه دلیل موجهی وجود داشته باشد. قبل از اینکه به نحوه تغییر نام دامنه وب سایت خود بپردازیم، بهتر است به این فکر کنید که چرا این تصمیم را می‌گیرید. تغییر نام دامنه شما کاری نیست که باید در لحظه انجام دهید.

از آنجا که نام دامنه اغلب اولین برداشتی است که مردم از شرکت و وب سایت شما دریافت می‌کنند، بسیار مهم است که آنها را جدی بگیرید.

دلایل تغییر نام دامنه

  1. نام دامنه موجود شما دقیقاً نشان دهنده برند یا شرکت شما نیست. صنایع در طول زمان تغییر می کنند. شاید نام دامنه شما دیگر برای شناسایی محصول یا شرکت شما در بازار مناسب یا مفید نباشد.
  2. نام دامنه شما لحن وب سایت شما را تعیین نمی‌کند. شاید نام دامنه اولیه شما کمی بیش از حد هوشمندانه بود و تلاش برای طنز آن لحنی نبود که برای سایت خود می خواستید.
  3. نام دامنه شما محبوبیت پیدا نمی‌کند. آیا در نام دامنه شما خط فاصله و اعداد زیادی وجود دارد؟ خیلی طولانیه؟ همه این موارد خاطره‌انگیز بودن نام دامنه شما را کاهش می‌دهد و اگر افراد نتوانند نام دامنه شما را به خاطر بسپارند، نمی‌توانند وب‌سایت شما را پیدا کنند.
  4. نام شرکت شما تغییر کرده است. نام دامنه خود را تغییر دهید تا با نام کسب و کار شما مطابقت داشته باشد تا اهداف برندسازی و سازگاری داشته باشد.
  5. شما می خواهید پسوند دامنه خود را تغییر دهید. شاید نام دامنه .com (دامنه کارگزار) که می خواستید فراتر از محدوده قیمتی شما بود، بنابراین یک TLD جایگزین انتخاب کردید. با این حال، اکنون که مقداری پول پس انداز کرده اید، می توانید نام دامنه ای را که همیشه می خواستید خریداری کنید. از طرف دیگر، شاید یک دامنه .com یا .org خریداری کرده باشید و از آن زمان به بعد TLD را پیدا کرده اید که با تخصص شما مناسب تر است، مانند .tech یا .club، که می خواهید از آن استفاده کنید.

اگر در مورد تغییر نام دامنه خود جدی هستید، بقیه این پست شما را با تمام اطلاعاتی که در مورد جابجایی سایت خود نیاز دارید و در عین حال سئوی خود را حفظ می کند، راهنمایی می‌کند.

مراحلی که برای انتقال به دامنه جدید نیاز دارید

در اینجا مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که وب سایت شما به درستی به یک دامنه جدید منتقل شده است.

  1. از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

تصور کنید که یک دامنه را شروع کنید، به یک مشکل برخورد کنید، و متوجه شوید که نسخه پشتیبان شما خراب یا ناقص است. متاسفانه، این اتفاق بسیار زیاد است.

قبل از انجام هر گونه تغییر نام دامنه و تغییر مهم، مطمئن شوید که یک نسخه پشتیبان کامل و کاربردی از فایل ها و پایگاه داده خود دارید. اگر سایت وردپرسی دارید، می‌توانید با استفاده از افزونه ای مانند BackUpWordPress یا Backup Buddy از آن نسخه پشتیبان تهیه کرده و به دامنه جدید مهاجرت کنید.

به غیر از افزونه ها، بسیاری از مردم هنوز از ابزار خط فرمان قدیمی برای کپی و انتقال فایل ها بین سرورها استفاده می‌کنند، مانند همگام سازی فایل ها با استفاده از Robocopy از یک سرور به سرور دیگر. با این حال، این ابزار محدودیت‌هایی دارد؛ تنها در صورتی می‌تواند فایل‌ها را تکرار کند که فایل‌های مقصد و مبدا دارای مهر زمانی متفاوتی باشند و قادر به همگام‌سازی فایل‌های بلادرنگ نباشند. علاوه بر این، رفع ایرادات در صورت خرابی می تواند دشوار باشد. از این رو، کپی کردن فایل های بزرگ با استفاده از این ابزار ممکن است ایده آل نباشد.

همانطور که شرکت های پیشرو جهانی انجام می دهند، راه حل مشکلات کپی فایل های بزرگ استفاده از ابزار همگام سازی فایل های همتا به همتا (P2P) است. با این کار، می‌توانید از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و به شما امکان می‌دهد فایل‌های بزرگ را در زمان واقعی در چندین نقطه پایانی کپی کنید. یک راه حل خوب کپی فایل P2P با استفاده از پروتکل دیتاگرام کاربر یا فناوری انتقال شبکه گسترده (WAN) مبتنی بر UDP، سریع ترین سرعت انتقال را ارائه می دهد. این فناوری انتقال فایل های بزرگ را بهینه می کند، بر تأخیر و مشکلات شبکه غلبه می کند. بنابراین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از فایل‌های وب‌سایت خود به‌طور ایمن پشتیبان‌گیری می‌شوند تا از از دست دادن ترافیک و رتبه سئو جلوگیری کنید.

  1. قبل از تغییر نام دامنه تاریخچه دامنه جدید را بررسی کنید

اگر دامنه جدید شما قبلاً ثبت شده است، مجدداً بررسی کنید که هیچ جریمه‌ای را اعمال نمی‌کند. دامنه جدید خود را در کنسول جستجوی Google ادعا کنید و به برگه اقدامات دستی نگاه کنید تا مشکلات حل نشده را مشاهده کنید. اگر هیچ نگرانی وجود ندارد، می توانید با خیال راحت به جابجایی خود ادامه دهید.

اگر یک اقدام دستی مورد نیاز است، باید قبل از ارسال درخواست بررسی مجدد، تنظیمات لازم را انجام دهید. هنگامی که این درخواست تأیید شد، باید بتوانید به راحتی محتوای خود را به دامنه جدید خود منتقل کنید.

  1. حسابرسی انجام دهید

قبل از انتقال نام دامنه، باید تمام آمار خود را بررسی کنید. این به شما امکان می دهد همه چیز را با دامنه خود درک کنید و به عنوان یک معیار ارزشمند برای سنجش موفقیت پس از انتقال عمل کنید.

لیست لینک های ورودی به سایت شما مهمترین چیزی است که باید ممیزی شود. این مهم است زیرا یک فاکتور ضروری رتبه بندی سئو است و شما می‌خواهید در هنگام تغییر نام دامنه از از دست دادن پیوندهای قوی جلوگیری کنید.

دو تکنیک برای انجام بررسی لینک وجود دارد. اولین مورد این است که به کنسول جستجوی گوگل خود بروید و روی “پیوندها” در سمت چپ کلیک کنید. با این کار تمام لینک هایی که گوگل شناسایی می کند به عنوان وارد سایت شما نمایش داده می شود. برای سوابق خود، باید لیست را صادر کنید.

استفاده از ابزاری مانند Ahrefs برای ارزیابی پروفایل لینک خود تکنیک دیگری برای انجام بررسی لینک است. این ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد پیوندهای دامنه شما و کیفیت آنها در اختیار شما قرار دهد. در یک سناریوی ایده آل، می توانید یافته های کنسول جستجوی گوگل و Ahrefs را با هم مقایسه کنید.

در مرحله بعد، تمام پیوندها را مرور کنید و آنهایی را که دارای بالاترین کیفیت هستند برجسته کنید. پس از تغییر دامنه، به عقب برگردید و دوباره بررسی کنید که بهترین پیوندها هنوز پیوند دارند و 301 به درستی تغییر مسیر داده است.

  1. محتوای وب سایت را به دامنه جدید منتقل کنید

اگر می‌خواهید به‌جای استفاده از افزونه، محتوای وب‌ سایت خود را به‌صورت دستی به دامنه جدید منتقل کنید، مطمئن شوید که از قبل یک سیستم مدیریت محتوا در محل خود دارید. به عنوان مثال، اگر از وردپرس در دامنه جدید استفاده می کنید، باید با نصب وردپرس در دامنه جدید، مطمئن شوید که اسکلت اساسی سایت شما درست است.

اگر از یک سایت وردپرس به سایت دیگر مهاجرت می کنید، افزونه ای مانند Duplicator یا All-in-One WP Migration می تواند به شما در خودکارسازی فرآیند کمک کند.

وارد حساب کاربری وردپرس خود شوید، افزونه مورد نظر خود را انتخاب کنید و از داشبورد وردپرس روی «نصب جدید» کلیک کنید. در مرحله بعد افزونه را فعال کنید. مطمئن شوید که آن را در سایت های WP قدیمی و جدید خود نصب کرده اید. پس از آن، می توانید فایل های خود را به صورت خودکار وارد کنید. پس از اتمام انتقال داده، تمام صفحات وب را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است و سایت وردپرس خود را به روز کنید.

  1. از تغییر مسیر 301 (دائمی) استفاده کنید

تغییر مسیر 301 نه تنها کاربران را به صفحه سمت راست هدایت می‌کند، بلکه به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه به طور دائم منتقل شده است و اعتبار پیوند را به صفحه جدید منتقل می‌کند.

در فایل htaccess. می‌توانید یک تغییر مسیر بسازید که همه چیز را در سطح نام دامنه جابجا می‌کند. به طور خلاصه، این یک تغییر مسیر 301 را به همه URL های دامنه قدیمی شما اضافه می‌کند و آنها را با همان URL به دامنه جدید هدایت می‌کند.

شما باید وقت خود را صرف کنید و دوباره بررسی کنید که همه چیز به درستی 301 هدایت شده است، و این برای جستجو و ترافیک بسیار مهم است.

  1. همان مالک دامنه را حفظ کنید

موتورهای جستجو باید صفحات وب را فهرست کنند تا بتوانند رتبه بندی شوند. گوگل (و سایرین) با استفاده از «ربات‌هایی» که صفحات وب را می‌خزند و URLها را به منظور گنجاندن آنها در نتایج خود (که SERP نیز نامیده می‌شوند) به این هدف دست می‌یابند.

هنگامی که یک نام دامنه را ثبت می‌کنید، اطلاعات تماس بسیاری از شما از جمله نام مالک دامنه از شما خواسته می‌شود. سپس این داده ها در پایگاه داده Whois، یک “دفتر تلفن” آنلاین که اطلاعات مخاطبین نام دامنه و آدرس های IP را جمع آوری و سازماندهی می‌کند، منعکس می شود. whois به ویژه برای تأیید در دسترس بودن دامنه یا تعیین اینکه چه کسی صاحب نام دامنه است، مهم است.

ربات های خزنده موتورهای جستجو دائماً این محتوا را فهرست می‌کنند. از آنجایی که مدت زمان ثبت نام دامنه بر امتیاز آن تأثیر می‌گذارد، بهترین مزیت شماست که همان مالک باقی بمانید. گوگل آن را یک سایت جدید در نظر نمی گیرد، بلکه یک حضور آنلاین طولانی مدت است که به شما کمک می کند رتبه خود را حفظ کنید.

  1. یک sitemap.xml ایجاد کنید و آن را برای موتورهای جستجو مناسب کنید

فاکتورهای رتبه بندی گوگل رتبه بندی ارگانیک را تعیین می کنند. به بیان دیگر، اگر می خواهید رتبه بندی شوید، باید از الزامات الگوریتم گوگل پیروی کنید. از آنجایی که الگوریتم شامل طیف گسترده ای از ویژگی های اصلی سایت است و به طور مداوم در حال توسعه است، گاهی گفتن این کار آسان تر از انجام آن است.

این شامل نقشه سایت است که نموداری از وب سایت شما است. نقشه سایت طرحی برای وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای شما را پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. نقشه سایت همچنین موتورهای جستجو را در مورد مهمترین صفحات وب سایت شما مطلع می کند. معمولاً به شکل یک نقشه سایت XML است که حاوی پیوندهایی به صفحات مختلف وب سایت شما است.

هنگامی که نام دامنه را تغییر می‌دهید، باید نقشه سایت خود را ایجاد کنید (یا به روز کنید) و مطمئن شوید که به موتورهای جستجو منتقل می شود تا URL های جدید سریعتر ایندکس شوند. انجام این کار برای گوگل تنها با چند کلیک در کنسول جستجوی گوگل ساده است.

  1. بک لینک ها را به روز کنید

یکی دیگر از عواملی که گوگل در ایندکس کردن صفحات در نظر می‌گیرد، میزان اعتمادی است که به هر صفحه داده می‌شود. یک بک لینک، یا یک لینک از سایت دیگر به سایت شما، معیاری از این اعتماد را به موتورهای جستجو ارائه می دهد. بنابراین، بسیار مهم است که با وب سایت هایی که به شما پیوند داده اند تماس بگیرید و از آنها بخواهید که بک لینک های خود را با URL جدید نام دامنه جدید شما تغییر دهند.

اگر بک لینک های زیادی دارید و زمان زیادی ندارید، ابتدا اتصالات سایت های معتبر را در اولویت قرار دهید زیرا بیشترین تاثیر را در رتبه بندی شما خواهند داشت. با این حال، ما از شما می‌خواهیم که لیستی از هر پیوند تهیه کنید تا مطمئن شوید که همه آنها را به دست آورده اید. بک لینکی که به روز نشده باشد باعث خطای 404 می‌شود که رتبه شما را پایین می‌آورد.

سخن پایانی

اگر نام دامنه جدید را با دقت انتخاب نکنید، می‌تواند بر رتبه موتور جستجوی شما تاثیر بگذارد. با این حال، با دنبال کردن مراحل بالا، می‌توانید پیامدهای مضر تغییر نام دامنه را کاهش دهید و مطمئن باشید که می‌توانید به سرعت هر سئوی از دست رفته را بازیابی کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن