بازاریابی

مدل بازاریابی sostac چیست؟

بازاریابی یکی از علومی است که بدون بهره‌گیری از آن امکان پیشرفت یک کسب‌وکار وجود ندارد. .بازاریابی به زبان ساده یعنی شناخت بازار و مخاطبین هدف و طراحی استراتژی برای جذب آن مخاطبان، که می‌تواند در رشد و پیشرفت برندها تأثیرات فراوانی داشته باشد. اما همان‌طور که می‌دانید هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی دارد و می‌بایست با داشتن نقشه آن‌ها پیش برد. درواقع اگر بخواهیم امور را بدون برنامه‌ریزی انجام دهیم قطعاً دچار سردرگمی شده و‌ امکان شکست نیز بالا می‌رود. در بازاریابی نیز همان‌گونه است. اگر شما یک کسب‌وکار داشته باشید، بی‌شک می‌بایست دارای برنامه‌ ریزی نیز باشید و هر مرحله از مارکتینگ را با برنامه از پیش طراحی‌ شده انجام دهید.

 این باعث می‌شود که آسان‌تر و ساده‌تر امور بازاریابی خود را پیش ببرید و موفق‌تر عمل کنید. حال برای برنامه‌ ریزی در خصوص بازاریابی کسب‌وکارها از مدل‌ها استفاده می‌کنند. یکی از بهترین و پرطرفدارترین مدل‌ها در این زمینه، مدل بازاریابی sostac یا سوستاک می‌باشد. برای اینکه با مدل سوستاک بهتر آشنا شویم می‌بایست ابتدا به توضیحاتی در خصوص مدل‌ها بپردازیم. مدل‌ها مانند نقشه‌های راه عمل می‌کنند و انجام امور بازاریابی و فروش را برای یک کسب‌وکار ساده‌تر می‌کنند. حال مدل سوستاک نیز دقیقاً به همین منظور استفاده می‌شود.

مدل سوستاک سیستم یا راهنمای اجرای بازاریابی می‌باشد، که در آن از زمان شناخت اهداف تا فروش محصولات و شناخته شدن برند برنامه‌ریزی انجام می‌شود. با استفاده از سیستم مدل سوستاک می‌توانید استراتژی و برنامه بازاریابی طراحی و ارائه نمایید. برای ترسیم این راهنما یا نقشه بازاریابی می‌بایست ابتدا صاحبان کسب‌وکار اهداف خود را مشخص کنند. سپس بازاریابان با توجه به اهداف کسب‌وکار این نقشه را طراحی کنند و با طی نمودن مراحل آن موفقیت‌های بزرگی را برای یک‌ کسب‌وکار رقم می‌زنند. درنهایت مدل بازاریابی sostac می‌تواند باعث شود که اکثر برنامه‌های بازاریابی نتیجه بسیار خوبی داشته باشند.

چگونه یک مدل بازاریابی sostac را طراحی کنیم؟

طراحی مدل سوستاک معمولاً توسط مدیران بازاریابی و مدیران یک‌ برند صورت می‌پذیرد.‌ این کار به علم زیادی نیاز دارد، اما پیچیدگی خاصی ندارد.‌ طراحی مدل سوستاک در شش مرحله انجام می‌گیرد که در هر مرحله نیاز به استفاده از داده‌های مختلف خواهد بود. در زیر مراحل شش‌گانه طراحی مدل بازاریابی سوستاک را شرح داده‌ایم:

  • تجزیه‌وتحلیل موقعیت

در مرحله اول می‌بایست موقعیت کسب‌وکار خود را تجزیه‌وتحلیل نمایید. شما باید با پاسخ به سؤالات ۱_ شما دقیقاً چه کسی هستید۲_ رقبایتان چه کسانی هستند؟۳ _ می‌خواهید چه اموری را انجام دهید؟ موقعیت کسب‌وکار خود را کاملاً مشخص کنید.

  • مشخص نمودن اهداف

در مرحله دوم می‌بایست برای طراحی مدل بازاریابی sostac می‌بایست اهداف خود را مشخص کنید. شما باید قبل از هر کاری ابتدا اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را بنویسید. سپس مشخص کنید که تمرکز بر روی کدام‌ یک از آن‌ها برای شما اهمیت بیشتری دارد. برای مثال اگر یکی از اهداف شما شهرت برندتان است، می‌توانید تبلیغات آنلاین سراسر را در قسمت اهداف مشخص کنید.

  • تعیین استراتژی

در مرحله بعد باید استراتژی کسب‌وکار خود را تعیین کنید. استراتژی به شما راه و مسیر دست‌یابی به اهدافی که در مدل سوستاک مشخص کرده‌اید را نشان می‌دهد. باوجود استراتژی قطعاً دست‌یابی به اهداف برایتان بسیار ساده خواهد بود.

  • انتخاب تاکتیک‌ها

مشخص و انتخاب کردن تاکتیک‌ها مرحله بعدی مدل سوستاک است. تاکتیک‌ها ابزاری هستند که به شما در جذب مشتری و رسیدن به اهداف کمک می‌کنند.‌ برای مثال سئو، تبلیغات کلیکی، همکاری درفروش همگی جز تاکتیک‌های مورد نیاز به‌حساب می‌آیند.

  • اقدام

اقدام پنجمین مرحله از طراحی مدل بازاریابی sostac می‌باشد. همان‌ طور که از نام این مرحله مشخص است می‌بایست اقدام نمودن به تمام مراحل گفته‌ شده در بالا را آغاز کنید. این کار یعنی شما باید تمام برنامه سو ستاک را که طراحی ریزی کرده‌اید را اجرا کنید.

  • کنترل

آخرین مرحله مدل سوستاک کنترل امور است. در این مرحله می‌بایست تمام‌ اقدامات، تکنیک‌ها و ابزارهای به‌کار رفته را تحت کنترل خود درآورید. این کار باعث می‌شود که امکان بروز خطا بسیار کاهش یابد. با انجام این مرحله شما یک مدل سوستاک را طراحی و اجرا نموده‌اید.

مزایای شگفت‌انگیز استفاده از مدل بازاریابی sostac

استفاده از مدل بازاریابی سوستاک امروزه در کسب‌وکارهای مختلف بسیار مرسوم شده و طرفداران زیادی دارد. به این دلیل که طراحی این مدل برای اجرای برنامه‌های بازاریابی، می‌تواند مزایای زیادی را برای پیشرفت کسب‌وکار به همراه داشته باشد. در زیر چند مورد از مزایای شگفت‌ انگیز استفاده از مدل سوستاک را نام‌برده‌ایم:

  • داشتن اهداف مشخص

اولین مزیتی که مدل سوستاک برایتان به همراه خواهد داشت، داشتن اهداف مشخص است. این مدل به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را بدانید و در جهت دستیابی به آن‌ها تلاش کنید. به‌ این‌ ترتیب تلاش‌های شما هدر نمی‌روند.

  • ارائه تاکتیک و استراتژی‌های عالی

ارائه تاکتیک و استراتژی‌های عالی از دیگر مزایای مدل بازاریابی sostac به شمار می‌رود. این مدل به شما ابزارها و استراتژی‌های بی‌نظیری را ارائه می‌کند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بازاریابی کسب‌وکارتان را با درصد موفقیت بالاتری به انجام برسانید.

  • پایداری در اجرا

پایداری در اجرا را می‌توان سومین مزیت این نوع مدل بازاریابی به‌حساب آورد. وقتی شما از مدل سوستاک استفاده کنید قطعاً با برنامه‌ ریزی‌های انجام‌ شده در اجرای بازاریابی پایدارتر عمل می‌کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 − = 28

دکمه بازگشت به بالا
بستن