بازاریابی

هر آنچه باید در مورد teleمارکتینگ بدانید

Teleمارکتینگ یا بازاریابی تلفنی چیست؟

حتما شما نیز بارها نام بازاریابی تلفنی را شنیده اید و حتی از این روش استفاده نموده اید. Teleمارکتینگ یا بازاریابی تلفنی نامی آشنا برای صاحبان کسب و کارها می باشد. وقتی صحبت از این روش می شود معمولا همه ما یاد دو جملاتی مثل (ممنون نیازی نداریم) و یا (نه نمی خوام) می‌افتیم. به همین دلیل از قدرت این روش بازاریابی غافل می‌شویم. حتی برخی از افراد تصور می کنند که عمر این روش به سر رسیده است، و Teleمارکتینگ دیگر مانند گذشته نمی‌تواند در جذب مشتری موثر باشد.

اما این تصورات کاملا غلط است. Teleمارکتینگ یکی از موثرترین روش های بازاریابی می باشد. دراین روش بازاریابان یک کسب و کار با مشتری تماس گرفته و با قدرت کلام  خود سعی می‌کنند او را جذب نمایند. بازاریابی تلفنی به دو روش برونی و درونی صورت می پذیرد. درروش برونی بازاریاب تلفنی تبلیغاتی  را در فضای های مختلف انجام می دهد و تلفن تماس کسب و کار را در آن‌ها درج می‌کند. سپس وقتی مشتری شماره را در آگهی‌های تبلیغاتی می‌بیند با کسب و کار تماس گرفته، و بازاریاب مشتری را با ارتباط  صحیح جذب می کند.

در Teleمارکتینگ برونی بازاریاب می‌بایست ابتدا شماره مشتریان را از منابع مختلف به دست بیاورد. سپس در بازه‌های زمانی مختلف با آن‌ها تماس گرفته و در خصوص کسب و کار و محصولی که قصد فروش آن‌ را دارد صحبت کند. در حال حاضر مدت زمان زیادی از پیدایش بازاریابی به صورت تلفنی می گذرد، و متاسفانه برخی کسب و کارها قدرت این روش را نادیده می گیرند. اما بازاریابی تلفنی  جز ساده ترین روش‌های جذب مشتری محسوب می‌شود و هر شرکت با استخدام یک تل مارکتر با سابقه و کاردان می تواند از این‌روش استفاده کند.

مهارت‌های مورد نیاز برای انجام Teleمارکتینگ

برای انجام Teleمارکتینگ مهارت‌هایی وجود دارند، که هر تل مارکتری باید آن ها را بداند. دانستن این مهارت‌ها به بازاریابان تلفنی کمک می کند که این امر را به شیوه اصولی و صحیح‌تری انجام دهند و در جذب مشتری موفق تر عمل نمایند. در زیر این مهارت‌ها را نام برده‌ایم:

  • واضح و بدون حاشیه صحبت کردن

برای انجام بازاریابی تلفنی اولین مهارتی که یک بازاریاب باید داشته باشد، واضح و بدون حاشیه صحبت کردن می باشد. یعنی بازاریاب باید به گونه ای صحبت کند که حرف هایش برای مشتری گنگ و مبهم نباشند. همچنین می‌بایست از حاشیه رفتن در صحبت‌هایش بپرهیزد. یعنی در همان ابتدا اصل مطلب را بیان کند. به این علت که حاشیه رفتن حین تماس تلفنی می‌تواند مشتری را خسته کند‌.

  • مدیریت کردن سوالات مشتری

حین انجام Teleمارکتینگ قطعا مشتری از بازاریاب سوالات زیادی می پرسد. بازاریاب تلفنی می بایست توانایی مدیریت کردن این سوالات را داشته باشد و تا حد امکان به همه آن ها پاسخ دهد. این باعث می شود که مشتری اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص محصول یا کسب و کار به دست بیاورد و اینگونه برای خرید مصمم تر شود. برای پاسخ به سوالات مشتری بازاریاب می‌بایست به تمامی ویژگی های محصول یا خدمات کسب و کار اشراف داشته و اطلاعات زیادی در خصوص آن ها کسب نموده باشد. به این علت که اگر بازاریاب تلفنی در خصوص محصولی که معرفی می‌کند اطلاعاتی نداشته باشد، نمی‌تواند سوالات مشتری را به خوبی پاسخ دهد و این باعث بی‌اعتمادی مشتری نسبت به او می‌شود.

  • بدون تپق و با صدایی گیرا صحبت کردن

مشتری باید بتواند به زبان فارسی بسیار روان صحبت کند و به هیچ عنوان تپق نزند. به این علت که اگر مشتری نتواند روان صحبت کند قطعا در میان صحبت هایش فاصله افتاده، و ممکن است مشتری صحبت هایش را متوجه نشود. همچنین برای انجام Teleمارکتینگ می بایست بازاریاب تلفنی صدایی رسا و گیرا داشته باشد. در واقع خوش صدا بودن بازاریاب نیز می‌تواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد.

نکات طلایی  و مهم در خصوص اجرای Teleمارکتینگ

برای اجرای تل مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی چندین نکته مهم وجود دارد، که می بایست آن ها را حتما مد نظر قرار دهید. این نکات نیز باعث می‌شوند که جذب مشتری برایتان آسان‌تر شده و به راحتی این کار را انجام دهید. در زیر نکات طلایی و مهم در خصوص اجرای بازاریابی تلفنی را نام برده‌ایم:

  • اعتماد به نفس داشته باشید

اولین نکته ای که می‌بایست در خصوص اجرای بازاریابی تلفنی مد نظر قرار دهید، اعتماد به نفس داشتن است. شما همواره باید اعتماد به نفس بالایی داشته و نظرات خود را به راحتی بیان کنید. این باعث می شود که در حین صحبت با مشتری موفق تر عمل کنید و احساس نکنید که صحبت‌های شما اثری در او ندارد.

  • صبر داشته باشید

Tele مارکتینگ نیز مانند هر نوع مارکتینگ دیگری ممکن است نتواند باعث جذب مشتریان زیادی شود و معمولا بخش اعظمی از این مشتریان ممکن است پس از تماس از شما خرید نکنند. به همین علت دیگر نکته مهمی که باید مد نظرتان باشد، صبر داشتن است. صبر داشتن در انجام بازاریابی تلفنی می‌تواند شما را به موفقیت‌های بالایی برساند.

  • اشتیاق داشته باشید

شما باید اشتیاق زیادی برای انجام این نوع بازاریابی داشته باشید. یعنی باید همواره آماده شکافتن موضوعات بوده و به خوبی بحث نمایید. این یعنی شما در همه حال آماده توضیح دادن به مشتری هستید. در نتیجه اشتیاق داشتن نیز از نکاتی است که باید در انجام Teleمارکتینگ مد نظرتان قرار دهید.

در بازاریابی تلفنی روش‌های دیگری مانند sms مارکتینگ نیز وجود دارد. برای دانستن ترندهای smsمارکتینگ که هر بازاریابی باید بداند کلیک کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن