مدیریت

چگونه تعادل کار و زندگی سالم را حفظ کنیم؟

برای بسیاری از افراد به خصوص مدیران کسب و کارها، کار در کنار ایجاد تعادل در زندگی شخصی ممکن است غیرممکن به نظر برسد. ممکن است احساس کنند که باید بین یک زندگی کاری موفق و یک زندگی خانگی متعادل یکی را انتخاب کنند. اما، امکان ایجاد تعادل کار و زندگی وجود دارد.

اگر تصمیمات درست را در زمان مناسب بگیرید، می‌توانید تعادل کار و زندگی را به دست آورید. شما باید زمان کافی برای توجه به هر دو جنبه زندگی را مدیریت کنید، بدون اینکه روی هیچ یک از این دو استرس داشته باشید. قبل از اینکه به چگونگی تعادل بین کار و زندگی بپردازیم، بیایید تعریف کنیم که تعادل بین کار و زندگی چیست.

تعادل کار و زندگی چیست؟

تعادل بین کار و زندگی اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف تعادلی که یک فرد شاغل بین زمان اختصاص داده شده برای کار و سایر جنبه های زندگی به آن نیاز دارد استفاده می‌شود. بسیاری از افراد بر روی کار خود تمرکز می‌کنند و از سلامت روحی و جسمی خود غافل می‌شوند. آنها تصور می‌کنند که اگر کار نکنند، احتمالاً باید با ضررهای خاصی در تجارت روبرو شوند.

اما در واقعیت کاملا برعکس است. ایجاد تعادل بین زندگی و کار به این معنی است که باید تغییراتی را در زندگی فعلی خود به گونه ای ایجاد کنید که کار و زندگی شخصی شما هر دو در جای خود باقی بماند.

در حالی که یک زندگی حرفه ای به شما امکان می‌دهد قدرت داشته باشید، از طرف دیگر یک زندگی شخصی خوب و شاد، آرامش روانی را به شما می‌دهد که در میان این همه هرج و مرج به دنبال آن هستید.

چرا حفظ تعادل کار و زندگی سالم مهم است؟

فردی را تصور کنید که همیشه کار می‌کند، آنها بیدار می‌شوند، آماده می‌شوند و شروع به کار می‌کنند. آنها با مردم ارتباط برقرار می‌کنند، اما نه در سطح شخصی، زیرا احساس می‌کنند وقت خود را با صحبت در مورد زندگی تلف می‌کنند. آنها روی کار خود تمرکز می کنند و تنها چیزی که در ذهن دارند این است که چگونه مشتری بعدی را معرفی کنند.

استرسی که این فرد متحمل می‌شود فقط به شکل بدتر شدن سلامتی قابل مشاهده است. شما باید به خاطر داشته باشید که لیست کارهای شما به عنوان یک حرفه ای هرگز پایان نمی یابد. همیشه کاری وجود دارد که باید انجام دهید. با داشتن این تعادل در زندگی خود بین کار و زندگی، بهره وری خود را به عنوان یک فرد بهبود می دهید.

شما تنها کسی هستید که می توانید این تعادل بین کار و زندگی را در زندگی خود به ارمغان بیاورید، و در اینجا نحوه بهره مندی شما از این امر آورده شده است:

  • از بسیاری جهات احساس بهتری خواهید داشت. معاشرت با خانواده و دوستانتان هر چند وقت یک‌بار شما را از نظر عاطفی بالا می‌برد و استرس‌های ناشی از کار را از بین می‌برد.
  • خوب خوابیدن به مغز شما کمک می‌کند تا بهتر کار کند.
  • مرخصی گرفتن از محل کار به شما فرصت می‌دهد تا به چیزهای مهم دیگری در زندگی فکر کنید، مانند مهارتی که می‌خواستید یاد بگیرید یا مکانی که می خواستید از آن بازدید کنید.
  • وقت گذاشتن به برنامه های ورزشی روزانه به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید، جایی که از نظر جسمی و ذهنی فعال تر خواهید بود.

به طور خلاصه، شما باید این تعادل سالم کار و زندگی را به خاطر سلامتی خود حفظ کنید و این باید اولویت شما باشد.

10 نکته برای کمک به حفظ تعادل کار و زندگی

آیا با استرس شغلی زیادی مواجه هستید و می‌خواهید سلامت و رفاه خود را افزایش دهید؟

نه گفتن را یاد بگیرید

این می تواند یکی از سخت ترین وظایف کارآفرینان باشد. بیشتر کارآفرینان در موارد زیر مقصر هستند یا این موارد را تجربه کرده اند:

  • انجام کارهای روزمره تکراری که زمان و انرژی زیادی می گیرد
  • زمانی که شما بیشترین بهره وری را دارید دست نگه می‌دارید
  • موافقت با انجام کارهایی که از آنها متنفر هستید
  • چند وظیفه ای بیش از حد

اگر در حال انجام هر یک از وظایف زیر هستید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که بار کاری فعلی خود را بررسی کرده و اولویت بندی کنید که وقت خود را صرف آن می‌کنید. اگر کارهایی را انجام می‌دهید که زمان زیادی از شما می‌گیرد، سعی کنید آن‌ها را به کارمندان دیگر محول کنید یا یک فریلنسر پیدا کنید که بتواند آن وظایف را برای شما انجام دهد.

این امر به ویژه برای کارهای روزمره و تکراری که وقت و انرژی شما را می گیرد بسیار مهم است. هدف این است که کارهایی را که دوست ندارید انجام دهید متوقف کنید و آنها را با کارهایی جایگزین کنید که از آنها لذت می برید یا برای آنها مناسب تر هستید. این باعث می شود تا فضای زیادی از فضای ذهنی و انرژی شما آزاد شود تا بتوانید روی چیز مهمتری تمرکز کنید.

فقط زمانی کار کنید که بیشترین بازدهی را دارید

این زمانی است که شما باید از کار روی پروژه ها یا جلسات استفاده کنید. شما نمی‌توانید با معده خالی یا با بدنی که چند روز خواب کافی نداشته کار کنید. لحظه ای که احساس کردید بدنتان استرس دارد یا احساس خستگی می‌کنید، کار را متوقف کنید و آرام باشید. کمی استراحت کنید و زمانی که دوباره سرحال شدید از سر بگیرید.

برای کار روی خود وقت بگذارید

هیچ کس کامل به دنیا نمی آید و اگر روی خود به عنوان یک انسان کار نکنید، نمی‌توانید کارآفرین بهتری شوید. شما باید زمان خود را روی فعالیت های مختلف سرمایه گذاری کنید که به شما کمک می کند تمام استرس خود را به چیزی که می‌تواند برای شما سازنده و مفید باشد رها کنید. این می تواند زمان بسیار خوبی برای یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید باشد. بسیاری از مواقع در زندگی، فراموش می‌کنیم که یادگیری چیزهای جدید چقدر سخت است و فراموش می‌کنیم که مبتدی بودن در چیزی چه حسی دارد.

برای ایجاد تعادل کار و زندگی یک محل کار راحت پیدا کنید

شما باید یک محل کار پیدا کنید که در آن پیشرفت کنید. جو و مکانی که در آن کار می‌کنید واقعاً برای بهره وری و سلامت روان شما اهمیت دارد. گاهی اوقات افراد در محیط کاری که ساکت است بهتر کار می‌کنند، در حالی که دیگران سر و صدای اتاقی مملو از افراد حرفه ای را دوست دارند که روی پروژه های مختلف کار می‌کنند. یکی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد و برای سلامتی و بهره وری شما مناسب ترین باشد.

حدود برنامه کاری و زندگی شخصی خود را تعیین کنید

زمانی را برای کار تعیین کنید تا بتوانید بقیه زمان را به زندگی خود اختصاص دهید. شما نمی توانید 24/7 یا برعکس کار کنید. بنابراین، باید چند ساعت از روز را برای کار خود اختصاص دهید. از زمان خود به طور موثر برای رفاه ذهنی و رهایی از استرس کاری استفاده کنید. شما به آن زمان برای نفس کشیدن نیاز دارید تا سلامتی شما تحت تاثیر استرس قرار نگیرد.

از زمان استراحت خود لذت ببرید

قبل از جلسه بعدی وقت آزاد دارید؟ از آن برای کار زیاد خود استفاده نکنید. در عوض، از آن برای رها کردن، استراحت و لذت بردن استفاده کنید. می‌توانید از زمان مرخصی خود برای انجام هر کاری غیر از کار استفاده کنید. شما باید از زمان آزاد استفاده کنید تا به ذهن خود استراحت لازم را بدهید و واقعاً سعی کنید آن را بدون احساس گناه تمرین کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1

دکمه بازگشت به بالا
بستن