بازاریابی

پرفورمنس مارکتینگ یعنی چه؟

امروزه تبلیغات به بخش جداناپذیری از فعالیت کسب و کارها تبدیل شده است، و می‌تواند یکی از مهم ترین عوامل رشد آن‌ ها محسوب شود. به همین دلیل تقریبا می توان گفت هیچ کسب و کاری وجود ندارد که بدون انجام تبلیغات فعالیت خود را ادامه دهد. حال تبلیغات کسب و کار ها نیز به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. معمولا برای انجام تبلیغات کسب و کار می بایست هزینه همه مخاطبینی را که از تبلیغ او دیدن نموده‌اند را بپردازد.

این در حالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان آن تبلیغ مشتری نیستند و از کسب و کاری که تبلیغ داده است خریدی انجام نمی دهند. برای مثال اگر یک کسب و کار بخواهد در صفحه اول یک مجله تبلیغ خود را قرار دهد، می بایست هزینه ای برابر با افرادی که از تبلیغ دیدن می‌کنند را بپردازد.

مثلا اگر ده هزار تبلیغ را دیده باشند، کسب و کار باید هزینه همه آن ها را بپردازد و اصلا خرید افراد بازدیدکننده ملاک نخواهد بود. این روش تبلیغات تضمینی نبوده و به همین علت گاها می‌تواند هزینه‌های بیهوده زیادی را برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد.

 به همین دلیل کسب و کار ها امروزه به جای این تبلیغات از روش پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عمل‌گرا استفاده می‌کنند، که یک روش تبلیغی خاص، به صرفه و هدفمند است. در این روش کسب و کاری که تبلیغ داده است تنها در صورتی مبلغ تبلیغ را پرداخت می کند،که افراد بازدید کننده از آن اقدامات خاصی را انجام داده باشند.

به عنوان مثال کسب و کار از ابتدا تعیین می‌کند که در قبال تعداد مشخصی بازدید از تبلیغش، تعدادی مشخصی خرید از او، تعداد کلیک کاربران بر قسمتی مشخص هزینه تبلیغات را می پردازد. مثلا گاهی در اینستاگرام  میبینیم که هزینه تبلیغات در وبلاگ‌های شخصی بر فرض مثال  برای هر یک کا ویو ۲۰۰ هزار تومان است.

 در این روش تبلیغاتی نیز همینطور عمل می‌شود و در واقع هزینه تبلیغ با توجه به عملکردی که داشته است پرداخت می‌شود. مثلا اگر طی شود هر یک کا ویو ۲۰۰هزار تومان هزینه برای کسب و کار به همراه داشته باشد، در صورت پنج هزار ویو کسب و کار می‌بایست یک میلیون تومان به درگاه تبلیغ کننده بپردازد.

پرفورمنس مارکتینگ به صورت آنلاین انجام می‌شود و از بهترین مزایای آن‌ برای کسب و کارها می‌توان به جلوگیری از صرف هزینه‌های بیهوده، بازدهی عالی تبلیغات، جذب مشتری و خرید آن‌ها اشاره نمود. 

پرفورمنس مارکتینگ
پرفورمنس مارکتینگ

 

روش های مختلف پرداخت در پرفورمنس مارکتینگ

در روش بازاریابی عملگرا هزینه تبلیغات به شیوه های مختلفی پرداخت می‌شود. در واقع هر کسب و کار برای پرداخت هزینه این نوع تبلیغات یکی از روش‌ها را به دلخواه خود انتخاب می‌کند و بر اساس روشی که انتخاب کرده است هزینه تبلیغ نیز معین می‌شود. در زیر روش‌های مختلف پرداخت برای بازاریابی کمال گرا را نام برده ایم:

  • CPC

این روش می‌تواند بیشترین بازدهی را برای سایت یک‌کسب و کار به همراه داشته باشد. در این مورد هزینه تبلیغات بر اساس تعداد کلیک کاربران بر روی لینک‌ مورد نظر پرداخت می‌شود. مثلا کسب و کار می‌تواند لینک محصول خود را برای تبلیغ ارائه دهد و بر اساس تعداد کلیک‌هایی که بر روی آن‌ انجام گرفته هزینه تبلیغات را بپردازد. در نتیجه کاربران با کلیک بر روی لینک‌ به سایت وارد شده و احتمال خرید آن‌ها بسیار بالا است.

  • CPM

در روش سی پی ام پرداخت تبلیغات پرفورمنس مارکتینگ بر اساس هر هزار ویو (بازدید) تبلیغ انجام می‌گیرد. به عنوان ‌مثال یک کسب و کار فیلم کوتاهی از تبلیغات خود را به یک سایت می‌دهد تا آن‌ را برایش تبلیغ کند. حال هر هزار عدد ویویی که فیلم داشته باشد مبلغ تبلیغ را مشخص می‌کند و هرچقدر این عدد بازدید بالاتر باشد مبلغ تبلیغ نیز بیشتر می‌شود. 

  • CPA

در روش سی پی آی نیز هزینه تبلیغات با توجه به خرید مشتری از سایت پرداخت می‌شود. این روش به صرفه‌ترین و پربازده ترین تبلیغات را برای یک‌ کسب و‌کار به همراه خواهد داشت‌. مثلا یک‌ کسب و کار می‌تواند بر اساس هر صد خریدی که در وبسایتش انجام می‌گیرد هزینه تبلیغات را پرداخت کند.

  • CPL

در این روش از پرفورمنس مارکتینگ هزینه با توجه به تعداد کاربرانی که به سمت صفحات یا وبسایت یک کسب و کار هدایت شده‌اند، پرداخت می‌شود‌.

نکات طلایی در خصوص استفاده از پرفورمنس مارکتینگ 

برای استفاده از روش بازاریابی کمال گرا می‌بایست برخی نکات طلایی و مهم را در نظر بگیرید. این‌نکات طلایی به شما کمک‌می کنند تا با استفاده از این روش تبلیغی بهترین‌ نتیجه را کسب کنید و با کمترین هزینه بیشترین فروش را داشته باشید. در زیر این‌ نکات مهم را شرح داده‌ایم:

  • طراحی تبلیغ جذاب 

اولین نکته مهمی که در حین انجام این روش باید مد نظر قرار دهید، طراحی تبلیغ جذاب می‌باشد. تبلیغ شما می‌بایست ظاهر جذابی داشته باشد و متن یا گویش آن نیز مخاط پسند باشد. اگر تبلیغ شما دارای این ویژگی‌ها باشد، در جذب مشتری بهتر موفق تر عمل می‌کند.

  • انتخاب مکان‌ مناسب برای تبلیغ

دیگر نکته طلایی و مهمی که در خصوص استفاده از روش پرفورمنس مارکتینگ باید مد نظر قرار دهید، انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن تبلیغ می‌باشد. شما باید سایت یا وبلاگی را انتخاب کنید که در آن مخاطبین هدف شما وجود داشته باشند. برای مثال یک شرکت لوازم آرایشی نباید تبلیغات خود را در یک‌ سایت حمل و نقل قرار دهد، به این علت که مخاطبین هدف او در آن سایت وجود ندارند‌.

  • پاسخ دهی به مشتریان

بعد از استفاده از این روش می بایست برای پاسخگویی به کاربران آمادگی داشته باشید.به این علت که معمولا کاربران بعد از مشاهده تبلیغ شما برای پرسیدن قیمت، نحوه ثبت سفارش و موارد از این قبیل با شما ارتباط برقرار می‌کنند. حال اگر در لحظات ابتدایی بتوانید سوالات آن‌ها را پاسخ دهید امکان خرید آن ها بالاتر می‌رود. به همین دلیل این مورد را می توان یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص استفاده از روش پرفورمنس مارکتینگ به حساب آورد.  

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

66 − = 64

دکمه بازگشت به بالا
بستن