مدیریت

مزایا و معایب ساعت کاری منعطف برای کسب و کار شما چیست؟

بدون شک برای بسیاری از کارمندان کار کردن در یک شرکت با ساعت کاری منعطف مثل بهشت است. این نوع برنامه به شما امکان می‌دهد زمانی که بیشترین بهره وری را دارید کار کنید و به شما استقلال لازم برای ایجاد تعادل ایده آل بین کار و زندگی را می‌دهد. در این مقاله مزایا و معایب ساعت کاری منعطف را بررسی خواهیم کرد.

ساعت کاری منعطف چیست؟

یک برنامه کاری انعطاف پذیر به کارمندان اجازه می‌دهد تا سطحی از استقلال و برنامه های خود را داشته باشند و تعادل بین کار و زندگی که برای آنها کارساز باشد را پیدا کنند. ساعت کاری منعطف همچنین به کارمندان اجازه می‌دهد زمان شروع و پایان روز کاری خود را تغییر دهند.

مهم است که بدانید ساعت کاری منعطف به معنی ساعت کاری کمتر نیست زیرا کارمندان در واقع ساعت های بیشتری را از خانه کار می‌کنند. علاوه بر این ساختاری برای این نوع برنامه دورکاری وجود دارد: کارمندان باید ساعات مشخصی کار کنند یا با کارفرمای خود یک توافق نامه جایگزین در مورد ساعات اداری دورکاری داشته باشند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر برای کارکنان شادتر، سازنده‌تر و به طور کلی یک شرکت موفق‌تر حیاتی است. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر توسط Qualtrics نشان داد که 93 درصد از کارمندان احساس می‌کنند شیوه کارشان از زمان همه‌گیری کرونا تغییر کرده است و مطلوب‌ترین تغییرات، برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر است.

البته ساعت کاری منعطف دارای مزایا و معایبی است؛ اما از آنجایی که امروزه برنامه‌های انعطاف‌پذیر معمول‌تر شده‌اند، ما فهرستی از مشکلات و مزایای اجرای ساعت کاری منعطف را گردآوری کرده‌ایم.

می‌توانید برنامه خود را با نیازهای خانواده تطبیق دهید

اگر ساعات کاری خود را تنظیم کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این ساعات با خواسته های خانواده و زندگی اجتماعی شما سازگار است. ساعت کاری منعطف می‌تواند به حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم و محافظت از روابط مهم در زندگی شما کمک کند.

کارمندان شما می‌توانند علایق خارج از کار را دنبال کنند

متاسفانه، علایق کارمند شما همیشه نمی تواند خارج از برنامه کاری 9 تا 5 بعد از ظهر باشد. گاهی اوقات یک کلاس ورزشی ساعت چهار شروع می‌شود و گاهی گروه پیاده روی شما در ظهر چهارشنبه حرکت می‌کند. چند دلیل وجود دارد که مهم است با ساعت کاری منعطف به کارکنان این آزادی را بدهیم که به دنبال علایق دیگر بروند. اول، اشتیاق می‌تواند ایده های نوآورانه را تشویق کند. هرچه کارمندان شما دقیق تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که راه حل های غیر متعارف را برای مشکلات شرکت شما به کار گیرند.

همچنین همانطور که قبلا ذکر شد، کارکنان شادتر بهره وری بیشتری دارند و در نهایت، اگر کارمندان شما بتوانند در خارج از محل کار راه‌هایی برای پیگیری علایق خود بیابند، احتمال کمتری دارد که از کار فعلی خود احساس بی رضایتی کنند.

کارکنان شما می‌توانند هر زمان که بیشترین بهره وری را داشته باشند کار کنند

تونی شوارتز، نویسنده کتاب The Way We’re Working Isn’t Working، درباره اهمیت کار کردن مانند یک دونده سرعت می‌نویسد. او می‌گوید این مهم است که برای مدتی به‌شدت و بدون حواس‌پرتی کار کنید، اما به همان اندازه مهم است که به طور منظم استراحت کنید تا در آن دوره کاری شدید بازیابی داشته باشید.

در نهایت، قرار نیست بهره وری کارمندان شما همه در یک زمان باشد. ساعت کاری منعطف به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کارمندان بهتری شوند و در مواقعی که بازدهی ندارند، از نشستن پشت میزشان احساس خستگی نخواهند کرد.

به کارمندان احساس استقلال می‌دهید

مردم کنترل برنامه های خود را دوست دارند زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که کاملاً مسئولیت کار و زندگی شخصی خود را کنترل کنند و باعث می‌شود احساس کنند شرکتشان به آنها اعتماد دارد.

می‌توانید استعدادهای بهتری را جذب و حفظ کنید

نشان داده شده است که برنامه های کاری منعطف باعث افزایش بهره وری و روحیه کلی کارکنان می‌شود. در نهایت، می‌توانید از مزایای یک برنامه ساعت کاری منعطف به عنوان نقطه مزیت برای استخدام استعدادهای بهتر استفاده کنید.

معایب برنامه کاری منعطف چیست؟

تنظیم جلسات با تیم برای شما دشوارتر است

اگر هرکسی برنامه‌های کاری متفاوتی داشته باشد، فهمیدن در دسترس بودن همه می‌تواند مشکل باشد؛ برای مثال، شاید نتوانید هیچ جلسه‌ای در 9 صبح داشته باشید زیرا سه نفر در تیم شما تا ساعت 10 صبح نمی‌آیند.

خطوط بین کار و زندگی به شدت محو می‌شود

شاید از خانه کار می‌کنید و هم اتاقی‌تان از شما می‌خواهد که ظهر به کلاس دوچرخه‌سواری بروید و ناگهان ساعت سه بعد از ظهر است و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. به هر حال دورکاری به شدت می‌تواند در زندگی شخصی شما اختلال ایجاد کند. در چنین مواقعی، مهم است که کار را تا حد امکان از بقیه زندگی خود جدا کنید.

ایجاد یک تیم منسجم می‌تواند دشوار باشد

اگر تیمی دارید که هرکدام از هر کجا کار می‌کند، ایجاد یک فرهنگ تیمی بین آنها دشوارتر است. یکی از راه‌های مقابله با این موضوع، برنامه‌ریزی فعالیت‌های سرگرم‌کننده تیمی شرکتی است.

سخن پایانی

با وجود مزایای زیادی که برای ساعت کاری منعطف برشمردیم، ارائه برنامه های انعطاف پذیر برای کارکنان برای هر شرکت یا هر بخش کار نخواهد کرد. امیدواریم که سنجیدن این مزایا و معایب به شما کمک کند بهترین تصمیم را برای تیم خود بگیرید یا حتی راه‌های جایگزین برای مبارزه با برخی از پیامدهای منفی یک برنامه کاری سنتی را در نظر بگیرید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن