مدیریت

چگونه یک فرهنگ استارتاپی موفق بسازیم؟

مسیر رسیدن به استارت‌آپ‌ موفق مملو از موانع متعدد است و حدود 90 درصد از کسب‌وکارها در این مسیر شکست می‌خورند. دلیل اینکه برخی از کسب و کارها در این مسیر به بیراهه می‌روند این است که فرهنگ استارتاپی مناسبی ندارند. بر اساس یک پروژه تحقیقاتی انجام شده توسط MIT Sloan Management Review، فرهنگ سمی محل کار بزرگترین دلیل استعفا می‌باشد. این پژوهش پروفایل 34 میلیون کارمند را برای شناسایی کارمندان آمریکایی که بین آوریل تا سپتامبر 2021 شغل خود را ترک کردند، تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که فرهنگ سمی یک شرکت بیش از 10 برابر بیشتر از حقوق، احتمال دارد که منجر به کم آوردن کارمندان شود.

فرهنگ استارتاپی چیست؟

Eimear Marrinan، مدیر بخش فرهنگی در شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار CRM HubSpot، می‌گوید:

فرهنگ چیزی است که ما هستیم و آرزوی آن را داریم که به عنوان یک سازمان باشیم. مفهوم فرهنگ استارتاپی در واقع شخصیت، باورها و ارزش های یک شرکت است که باید از نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر، نحوه برخورد تیم فروش با مشتریان و نحوه در نظر گرفتن تبلیغات، نحوه رفتار شرکت را مشخص کند.

اغلب مردم «فرهنگ استارت‌آپ» را با «مزایای استارت‌آپی» اشتباه می‌گیرند. مزایای استارت آپ ها شامل ناهار و حمل و نقل رایگان است. از سوی دیگر، «فرهنگ» مجموعه ارزش‌هایی است که بنیان‌گذاران و تیم‌های رهبری ارشد باید آنها را تعریف و تنظیم کنند. یک شرکت می تواند در عین حال دارای امتیازات عالی و فرهنگ ناکارآمد باشد و دادن امتیازات به جای ایجاد یک فرهنگ استارتاپی مثبت، یک دستورالعمل پایدار برای رشد نیست.

نحوه ایجاد فرهنگ استارتاپی مقیاس پذیر

برای ایجاد فرهنگ استارت آپی پایدار و معتبر باید:

فرهنگ استارتاپی خود را تعریف کنید

با پی بردن به ارزش ها و رفتارهای ایده آلی که می خواهید ببینید، شکل دادن به استارتاپ خود را شروع کنید.

  • منحصر به فرد باشید: ایجاد ارزش های شرکت یک فرآیند بسیار شخصی و تکراری است. مهم است که اهداف استارتاپ خود را در نظر بگیرید و ارزش هایی را که برای شما و شرکت شما متمایز است، بیان کنید.
  • به یاد ماندنی باشید: مهم است که ارزش هایی را بپذیرید که به آنها افتخار می‌کنید و انگیزه کار برای آنها را دارید.
  • مطمئن شوید که ارزش ها و فرهنگ شما برای هر کارمندی در هر زمینه ای قابل اجرا است و به کارمندان خود فرصتی بدهید تا آنها را نشان دهند.
  • هدفمند باشید: ایجاد محیطی که در آن ماموریت های واضحی وجود دارد و تعیین اینکه چگونه نقش هر کارمند با هدف شما مطابقت دارد، مهم است.

نشان دادن فرهنگ سازمانی

اگر می‌خواهید رفتارهای کارکنان با فرهنگ شرکت شما هماهنگ باشد، ارزش ها باید از بالا به پایین نشان داده شوند. هنگامی که فرهنگ استارتاپی خود را تعریف کردید، تیم رهبری ارشد شما باید با الگوبرداری از ارزش‌های شما رهبری کند. اگر رهبری ارشد مطابق با فرهنگ شرکت شما باشد، به احتمال زیاد کارمندان آن را جدی خواهند گرفت و برای پیروی از آن نیز انگیزه خواهند داشت.

سنجش فرهنگ سازمانی

نظرسنجی های مشارکت کارکنان می‌تواند ابزار موثری برای سنجش اینکه آیا ارزش های شما به طور موثر کار می‌کنند و مقیاس بندی می‌شوند یا خیر باشد. برای بهترین نتیجه، سؤالات باز بپرسید، هر سه ماه از کارمندان خود نظرسنجی کنید و پاسخ ها را ناشناس نگه دارید. برخی از نمونه سوالات برای سنجش فرهنگ استارتاپی عبارتند از:

  • برای چه چیزی به عنوان بخشی از فرهنگ ما ارزش قائل هستید؟
  • چه چیزی بیشتر در مورد فرهنگ و محیط ما مثبت است؟
  • چه چیزی شما را در محل کار بیشتر خوشحال می کند؟
  • سرعت کار شما چقدر قابل کنترل است؟
  • چقدر از تیم خود راضی هستید؟
  • جلسات شما چقدر موثر هستند؟
  • چقدر از حقوق خود راضی هستید؟

فرهنگ استارتاپی خود را تنظیم کنید

اگر به نظر می‌رسد فرهنگ شما مناسب نیست، از ایجاد تغییرات نترسید. به تیم رهبری ارشد خود و همچنین کارمندان خود تکیه کنید تا به تجدید نظر و بازتعریف ارزش های خود کمک کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که بیماری کرونا به طور مداوم شیوه کار افراد را تغییر می‌دهد، مهم تر از همیشه است که ارزش های خود را پرورش دهید و بدانید که فرهنگ استارت آپی فقط با دادن امتیازات جذاب و امکانات به کارمندان تعریف نمی‌شود.

شما می‌توانید هر امتیاز و منفعتی را برای یک کارمند هر طور که می‌خواهید به کار ببرید، اما اگر رهبران به روش درست ظاهر نشوند فرصت های رشد خود را از دست خواهند داد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + = 23

دکمه بازگشت به بالا
بستن