مدیریت

نحوه مدیریت استرس کاری در محل کار برای کارآفرینان

یک کسب و کار موفق به بنیانگذاران و کارمندان پر انرژی و متمرکز نیاز دارد. بنابراین مدیریت استرس کاری و ایجاد یک محیط کاری سالم کلید حفظ موفقیت بلندمدت هر شرکتی است. با این حال استرس کاری اجتناب ناپذیر است و ما در این مقاله توصیه‌هایی را برای مدیران در راه کنترل این نوع استرس ارائه می‌دهیم.

عوامل استرس زای رایج برای کارآفرینان

به عنوان یک کارآفرین شاید شما همیشه در حال تامین مالی کسب و کار خود باشید یا به دنبال جذب یک یا دو سرمایه گذار هستید و به احتمال زیاد پول (یا فقدان آن) یک عامل استرس زا است. شما احتمالاً ایده های زیادی در مورد چگونگی رشد کسب و کار خود دارید، اما فقط ساعات محدودی در روز برای اجرای آنها زمان دارید. فکر انبوه بی پایان کار می‌تواند باعث ایجاد فشار شود و مدیریت استرس کاری برای شما ضروری است.

اگر شما تنها مؤسس هستید، تنها مسئول موفقیت یا شکست شرکت خود هستید، که ممکن است سخت باشد، به خصوص زمانی که همه چیز مطابق میل شما پیش نمی‌رود. تنهایی یکی دیگر از احساس های رایج در بین بنیانگذاران است. کارآفرینان انفرادی به ویژه در معرض احساس تنهایی در کار خود هستند، اما این احساس برای مدیران عامل بنیانگذار حتی با رشد شرکت‌هایشان همچنان ادامه دارد.

نکاتی برای مدیریت استرس کاری کارآفرینان

در حالی که قرار گرفتن تحت فشارهای کاری اجتناب ناپذیر است، مدیریت صحیح استرس می‌تواند بسیاری از اثرات آن را کاهش دهد. در اینجا مجموعه ای از نکات وجود دارد که به شما برای مدیریت استرس کاری کمک می‌کند؛ اگرچه این نکات برای کارآفرینان طراحی شده اند، اما بسیاری از آنها را می‌توان برای هر موقعیت کاری استرس زا مورد استفاده قرار داد.

علت استرس خود را مشخص کنید

آیا استرس کاری شما به این دلیل است که انجام وظایف خود را به تعویق می‌اندازید؟ شاید شما یک ددلاین نزدیک دارید، یا برای یک ددلاین کمی دیر کرده اید. هنگامی که به ریشه علت استرس کاری خود پی بردید، مدیریت مشکل آسان تر خواهد بود، بنابراین تمریناتی مانند یادداشت روزانه برای بازتاب احساسات خود را امتحان کنید. آنچه را که در محل کار اتفاق می‌افتد و اینکه چه چیزی شما را تحت فشار قرار می‌دهد بنویسید. همچنین صحبت کردن با یک دوست، همکار یا یکی از عزیزان نیز ممکن است مرهمی باشد.

مالتی تسکینگ را محدود کنید

مالتی تسکینگ می‌تواند استرس بیشتری به شما بیافزاید و کارآمدی شما را کمتر کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان برای انجام چند کار به طور همزمان طراحی نشده است و زمانی که افراد سعی می‌کنند چند کار را به تنهایی انجام دهند، عملکردشان کاهش می‌یابد.

تمرین ذهن آگاهی

مجموعه ای از مطالعات علمی نشان می‌دهد که بین تمرین های ذهن آگاهی و کاهش سطح استرس همبستگی وجود دارد. ذهن‌آگاهی ریشه در سنت‌های معنوی باستانی دارد و می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اما در اصل، توجه به افکار خود در لحظه حال، به روشی بدون قضاوت است.

برای مدیریت استرس کاری خود سعی کنید در یک اتاق ساکت و بدون تلفن یا مزاحم مراقبه کنید. یک محدودیت زمانی تعیین کنید و اگر در این راه تازه کار هستید، با چند دقیقه نشستن شروع کنید. توجه خود را روی یک چیز متمرکز کنید و قضاوت ها را کنار بگذارید.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق کشیدن مانند مدیتیشن می‌تواند به مغز شما کمک کند تا روی یک چیز تمرکز کند.

افکار منفی خود را بررسی کنید

استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد یک فیلتر ذهنی منفی در شما شود تا شما به طور خودکار موقعیت ها را از طریق یک لنز بدبینانه مشاهده کنید. سعی کنید افکار منفی را دوباره قالب بندی کنید. برای شروع، افکار خود را به جای واقعیت، فرضیه در نظر بگیرید و در نقطه مقابل درباره فرضیه های خود فکر کنید.

سالم زندگی کنید

رژیم‌های غذایی پر از سبزیجات، میوه‌ها و امگا 3 و چربی‌های اشباع کم با کاهش سطح استرس و کاهش خطر ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با استرس مرتبط است. ورزش و گذراندن وقت در خارج از منزل نیز راهی عالی برای کاهش استرس است. همچنین یک ارتباط قوی بین کمبود خواب و استرس وجود دارد.

برای مدیریت استرس کاری به اندازه استراحت کنید

ممکن است احساس کنید زمانی برای استراحت ندارید زیرا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. به هر حال استراحت کنید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان می‌تواند حدود 90 تا 120 دقیقه قبل از نیاز به استراحت تمرکز کند.

 گرفتار کمال گرایی نشوید

تلاش مداوم برای انجام کار عالی می‌تواند استرس زیادی به زندگی شما بیافزاید. اگر به کمال گرایی تمایل دارید، مهم است که بین کارهایی که باید تقریباً کامل باشند و کارهایی که می‌توانند صرفاً خوب باشند، تفاوت قائل شوید.

سخن پایانی

آخرین توصیه ما برای مدیریت استرس کاری (Occupational stress) تعیین حد و مرز بین کار و زندگی شخصی است؛ در عصر کار از راه دور یا دورکاری رعایت این حد و مرز سخت تر از همیشه به نظر می‌رسد. اما داشتن ساعات کاری منظم، داشتن یک فضای کاری اختصاصی و قطع ارتباط از ایمیل های کاری و پیامک ها بعد از ساعت کاری، همگی به ایجاد مرزهای سالم و کاهش استرس کمک می‌کنند.

به عنوان یک کارآفرین، به خصوص در روزهای اولیه، ممکن است نتوانید مرزبندی های واضحی بین کار و زندگی خود تعیین کنید، اما تلاش برای رسیدن به آنها می‌تواند پایه ای مناسب برای تعادل بین کار و زندگی و مدیریت استرس کاری شما ایجاد کند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

77 − 70 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن