مدیریت

چگونه هوش هیجانی در کسب و کار را تقویت کنیم؟

فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی اغلب دیدگاهی یک‌جانبه در مورد کارآفرینان نشان می‌دهند و بهترین‌ کارآفرینان را با اشتهای سیری ناپذیری برای رشد، پول و قدرت نشان می‌دهند. اما تحقیقات تصویر متفاوتی را ترسیم می‌کند: هوش هیجانی در کسب و کار است که باعث موفقیت کارآفرینان می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که هوش هیجانی بیش از توانایی شناختی برای موفقیت کارآفرینی اهمیت دارد. صاحبان مشاغلی که با خودآگاهی و همدلی رهبری می‌کنند، می‌توانند طوفان‌های اقتصادی را پشت سر بگذارند، روابط بهتری ایجاد کنند و با انگیزه باقی بمانند و در عین حال کارمندان خود را ارتقا دهند.

هوش هیجانی در کسب و کار چیست؟

هوش هیجانی در کسب و کار توانایی تشخیص، مدیریت و ارزیابی احساسات کارمندان است. نیکول کربی، یک مربی معتبر در زمینه هوش هیجانی برای لیدرها می‌گوید:

به طور خلاصه، هوش هیجانی صرفاً داشتن یک خودآگاهی درونی است و سپس داشتن ظرفیت آگاهی از دیگران.

هوش هیجانی در کسب و کار
هوش هیجانی در کسب و کار چیست؟

پنج مولفه توسعه یافته توسط روانشناس آمریکایی دانیل گلمن، هوش هیجانی (Emotional intelligence) را تشکیل می‌دهد: خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزش، همدلی و مهارت های اجتماعی.

خودآگاهی

توانایی تشخیص احساسات و نحوه تأثیر آنها بر اعمال شما باعث می‌شود خودآگاه باشید. ممکن است صبح ها قبل از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس بداخلاقی داشته باشید، که ممکن است باعث شود با همکاران خود به صورت منفعلانه و پرخاشگرانه صحبت کنید. اگر بتوانید الگوهایی را در احساسات و اعمال خود شناسایی کنید، یک احساس قوی از خودآگاهی دارید.

خود تنظیمی

اگر متوجه شدید که تصمیمات عجولانه و عاطفی می‌گیرید، ممکن است لازم باشد روی خود تنظیمی کار کنید. تنظیم احساسات به این معنی است که خونسردی خود را حفظ کنید، حتی در هنگام مواجهه با شرایط دشوار و واکنش تکانشی نشان ندهید.

به عنوان مثال، کارآفرینانی که خود تنظیمی خوبی دارند، زمانی که یک کارمند تصمیم می‌گیرد شرکت خود را ترک کند، یا زمانی که یک تامین‌کننده به قول خود عمل نمی‌کند، آرام می‌مانند.

انگیزه

چه چیزی شما را به حرکت رو به جلو سوق می دهد؟ هوش عاطفی شامل انگیره نیز است که شامل ایجاد محیطی می‌شود که در آن احساس می کنید مجبور به رسیدن به نقاط عطف هستید. یک نفر با داشتن هوش هیجانی در کسب و کار و با داشتن انگیزه می‌تواند اهداف قابل مدیریت تعیین کند و پیروزی های کوچک را جشن بگیرد که می‌تواند به کارآفرینان در ایجاد انگیزه شخصی کمک کند. همچنین کارآفرینان با انگیزه اغلب کارهای با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند.

همدلی

همدلی جز دیگر هوش هیجانی در کسب و کار است و در تجارت بسیار مهم است. بنیانگذاران باید خود را به جای مشتریان، تامین کنندگان، کارمندان و حتی رقبای خود قرار دهند. کارآفرینانی که با قلب رهبری می‌کنند، احترام و فداکاری بیشتری از سوی کارمندان خود دریافت می‌کنند.

مهارت های اجتماعی

صاحبان مشاغل با مهارت های اجتماعی ذهن بازتری دارند. آن‌ها می‌خواهند حرف‌های کارکنانشان را بشنوند و تلاش می‌کنند تا به آنها گوش کنند. مهارت‌های اجتماعی قوی همچنین به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا تعارضات درون تیم‌هایشان را مدیریت کنند و با منابع خارجی در مورد معاملات منصفانه مذاکره کنند.

چگونه هوش هیجانی در کسب و کار را تقویت کنیم؟

لیدرها چه در حال تاسیس استارت‌آپ خود باشند یا یک شرکت چند ملیتی، به هوش هیجانی نیاز دارند. از آنجایی که آنها لحن را برای بقیه سازمان تعیین می‌کنند، رهبران باهوش عاطفی بر کارمندان خود نیز تأثیر می‌گذارند.

  • الهام بخش باشید: دیدی ایجاد کنید که به دیگران انگیزه دهد. با ایجاد ماموریت ها و اهداف مرتبط، چه خدمت رسانی بهتر به مشتریان و چه شروع یک برنامه داوطلبانه، آنها را نسبت به کسب و کار خود امیدوار و دلسوز کنید.
  • ارائه بازخورد مفید و سازنده به کارکنان: به آنها بگویید در چه کاری عالی هستند و به آنها بگویید که کجا می‌توانند پیشرفت کنند. فرصت هایی را برای ارتقاء مهارت ارائه دهید، مانند کارگاه های آموزشی شرکت، برنامه های مربیگری یا بازپرداخت شهریه.
  • اعتماد به نفس: شما می‌دانید در چه چیزی برتر هستید، اما همچنین می‌دانید که باید روی چه چیزی کار کنید. با شناخت ارزش خود در سازمان اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و بپذیرید که دیگران در شرکت شما گاهی بیشتر از شما می‌دانند.
  • شفافیت: خودآگاهی به معنای شناخت احساسات است و شفافیت یعنی به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران. کارکنان خود را در مورد اهداف و پیشرفت خود، کارهایی که روی آن کار می‌کنید و آنچه برای آن تلاش می‌کنید مطلع کنید.
  • آگاهی سازمانی: فهرستی از همه افراد سازمان خود تهیه کنید و نقش آنها را مشخص کنید. آنها در چه کاری خوب هستند؟ چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می‌کنند؟ اگر مطمئن نیستید، با آنها صحبت کنید تا بیشتر بدانید.

سخن پایانی

هوش عاطفی توانایی تقویت روابط مشترک، مدیریت استرس، تصمیم‌گیری محکم و کنار آمدن با تغییرات است که همه مهارت‌های حیاتی برای هدایت یک استارت‌آپ نوپا هستند. در حالی که بهبود هوش هیجانی شما مزایایی برای کسب و کارتان را به همراه دارد، سطح بالاتری از خودآگاهی و همدلی در خارج از محل کار را نیز به ارمغان می‌آورد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

42 + = 45

دکمه بازگشت به بالا
بستن