سئو

10 گام برای افزایش خزش سایت و ایندکس شدن سایت شما

اگر موتورهای جستجو نتوانند صفحات وب شما را پیدا کنند، تمام تلاش های شما برای سئو سایت که انجام دادید هیچ فایده ای نخواهد داشت. با افزایش خزش سایت و ایندکس پذیری سایت خود کاری کنید تا توسط ربات های جستجو پیدا شود.

کلمات کلیدی و محتوا ممکن است دو ستونی باشند که بیشتر استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند، اما تنها اینها نیستند که اهمیت دارند. موضوعی که کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد اما به همان اندازه مهم است، نه فقط برای کاربران بلکه برای ربات های جستجو، قابلیت کشف وب سایت شما است.

تقریباً 50 میلیارد صفحه وب در 1.93 میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد که توسط ربات‌های خزنده سایت که عنکبوت نیز نامیده می‌شوند، رصد می‌شوند. این ربات ها محتوای هر صفحه را با دنبال کردن پیوندهایی از سایت به سایت و صفحه به صفحه تعیین می‌کنند. این اطلاعات در یک پایگاه داده یا فهرست گسترده ای از URL ها جمع آوری می‌شود و سپس از طریق الگوریتم موتور جستجو برای رتبه بندی قرار می‌گیرند.

این فرآیند دو مرحله ای جهت یابی و درک سایت شما را خزیدن یا خزش سایت و ایندکس شدن سایت می‌نامند. به عنوان یک متخصص سئو، بدون شک قبلاً این اصطلاحات را شنیده اید، اما اجازه دهید آنها را فقط برای وضوح تعریف کنیم:

  • خزیدن به این اشاره دارد که این ربات های موتور جستجو چقدر می‌توانند صفحات وب شما را اسکن و فهرست بندی کنند.
  • Indexability توانایی موتور جستجو برای تجزیه و تحلیل صفحات وب شما و افزودن آنها به فهرست خود را اندازه گیری می‌کند.

همانطور که احتمالاً می توانید تصور کنید، هر دو بخش ضروری سئو هستند و باید برای افزایش خزش سایت خود و ایندکس شدن آن تلاش کنید.

اگر خزش سایت شما توسط بات ها کم است به عنوان مثال، ممکن است به دلیل بسیاری از لینک های شکسته و بن بست ها، خزنده های موتورهای جستجو نتوانند به تمام محتوای شما دسترسی داشته باشند، که آن را از فهرست حذف می‌کند.

از سوی دیگر، ایندکس‌پذیری بسیار مهم است، زیرا صفحاتی که ایندکس نشده‌اند در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند. چگونه گوگل می تواند صفحه ای را که در پایگاه داده خود قرار نداده است رتبه بندی کند؟

روند خزیدن و ایندکس سازی کمی پیچیده تر از آنچه در اینجا بحث کردیم است، اما این نمای کلی است.

نحوه افزایش خزش سایت و ایندکس پذیری سایت

اکنون که اهمیت این دو فرآیند را پوشش داده‌ایم، بیایید به برخی از عناصر وب‌سایت شما که بر خزیدن و ایندکس سازی تأثیر می‌گذارند نگاهی بیندازیم و راه‌های بهینه‌سازی سایت خود را برای آنها مورد بحث قرار دهیم.

1. بهبود سرعت بارگذاری صفحه

با میلیاردها صفحه وب برای فهرست، عنکبوت‌های وب تمام روز فرصتی برای بارگیری لینک‌های شما ندارند. این گاهی اوقات به عنوان بودجه خزیدن نامیده می شود.

اگر سایت شما در بازه زمانی مشخص شده بارگیری نشود، آنها سایت شما را ترک خواهند کرد، به این معنی که شما بدون خزیدن و فهرست نشده باقی خواهید ماند. و همانطور که می توانید تصور کنید، این برای اهداف سئو خوب نیست.

بنابراین، ایده خوبی است که به طور منظم سرعت صفحه خود را ارزیابی کنید و هر کجا که می‌توانید آن را بهبود بخشید. می توانید از کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهایی مانند Screaming Frog برای بررسی سرعت وب سایت خود استفاده کنید.

اگر سایت شما کند است، به منظور افزایش خزش سایت باید اقدامات لازم را برای کاهش مشکل انجام دهید. این می‌تواند شامل ارتقاء سرور یا پلتفرم میزبانی شما، فعال کردن فشرده سازی، کوچک کردن CSS، جاوا اسکریپت و HTML و حذف یا کاهش تغییر مسیرها باشد.

2. تقویت ساختار لینک داخلی

ساختار سایت خوب و لینک داخلی از عناصر اساسی یک استراتژی سئو موفق است. خزیدن یک وب سایت نامرتب برای موتورهای جستجو دشوار است، که باعث می‌شود پیوند داخلی یکی از مهم ترین کارهایی باشد که یک وب سایت می‌تواند انجام دهد. جان مولر، کارمند گوگل در مورد لینک دهی داخلی گفته است:

لینک سازی داخلی برای سئو بسیار مهم است. من فکر می‌کنم این یکی از بزرگترین کارهایی است که می‌توانید در یک وب سایت انجام دهید تا به نوعی گوگل را راهنمایی کنید و بازدیدکنندگان را به صفحاتی که فکر می کنید مهم هستند هدایت کنید.

اگر لینک سازی داخلی شما ضعیف باشد، صفحات بی سرپرست یا آن دسته از صفحاتی که به هیچ بخش دیگری از وب سایت شما لینک نمی دهند نیز در خطر است. از آنجایی که هیچ چیز به این صفحات هدایت نمی شود، تنها راه موتورهای جستجو برای یافتن آنها از نقشه سایت شما است.

برای رفع این مشکل و سایر مشکلات ناشی از ساختار ضعیف، یک ساختار داخلی منطقی برای سایت خود ایجاد کنید. صفحه اصلی شما باید به صفحات فرعی که توسط صفحات پایین‌تر از هرم پشتیبانی می‌شوند پیوند داشته باشد. سپس این صفحات فرعی باید پیوندهای متنی داشته باشند که در آن طبیعی است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، لینک های شکسته است، از جمله مواردی که دارای اشتباهات تایپی در URL هستند. البته این منجر به شکستگی لینک می شود که منجر به خطای وحشتناک 404 می‌شود. مشکل این است که لینک های شکسته کمکی نمی‌کنند و به خزش سایت شما آسیب می‌رسانند.

URL های خود را دوباره بررسی کنید، به خصوص اگر اخیراً تحت انتقال سایت، حذف انبوه یا تغییر ساختار قرار گرفته اید. و مطمئن شوید که به URL های قدیمی یا حذف شده لینک نمی‌دهید. پس برای افزایش خزش سایت خود مطمئن شوید که از پیوندهای فالو برای پیوندهای داخلی استفاده می‌کنید.

3. نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

با توجه به زمان کافی، و با فرض اینکه به آن نگفته‌اید، گوگل سایت شما را می‌خزد. و این عالی است، اما در زمانی که منتظر هستید به رتبه بندی جستجوی شما کمکی نمی کند. اگر اخیراً تغییراتی در محتوای خود ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید گوگل فوراً از آن مطلع شود، ایده خوبی است که نقشه سایت را به کنسول جستجوی Google ارسال کنید.

نقشه سایت فایل دیگری است که در دایرکتوری ریشه روت شما قرار دارد. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو با لینک مستقیم به هر صفحه در سایت شما عمل می‌کند.

نقشه سایت برای ایندکس شدن سایت مفید است زیرا به Google اجازه می‌دهد تا در مورد چندین صفحه به طور همزمان بیاموزد. در حالی که یک خزنده ممکن است مجبور باشد پنج پیوند داخلی را برای کشف یک صفحه عمیق دنبال کند، با ارسال نقشه سایت XML، می‌تواند تمام صفحات شما را با یک بار بازدید از فایل نقشه سایت شما پیدا کند.

ارسال نقشه سایت خود به گوگل به ویژه در صورتی مفید است که یک وب سایت عمیق دارید، اغلب صفحات یا محتوای جدید اضافه می کنید یا سایت شما لینک داخلی خوبی ندارد.

4. فایل های Robots.txt را به روز کنید

احتمالاً می خواهید یک فایل robots.txt برای وب سایت خود داشته باشید. در حالی که الزامی نیست، 99٪ از وب سایت ها از آن به عنوان یک قانون استفاده می کنند. فایل robots.txt به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید که دوست دارید چگونه سایت شما را بخزند. کاربرد اصلی آن مدیریت ترافیک ربات و جلوگیری از بارگیری بیش از حد سایت شما با درخواست است.

البته، این فایل متنی مفید می‌تواند بر قابلیت خزیدن سایت شما نیز تاثیر منفی بگذارد. خوب است که به فایل robots.txt خود نگاه کنید تا ببینید که آیا به طور ناخواسته دسترسی خزنده به صفحات خود را مسدود می‌کنید.

برخی از اشتباهات رایج در فایل های robots.text عبارتند از:

  • Robots.txt در فهرست اصلی نیست.
  • استفاده ضعیف از حروف عام
  • Noindex در robots.txt.
  • اسکریپت ها و تصاویر مسدود شده است.
  • بدون آدرس نقشه سایت

5. Canonicalization خود را بررسی کنید

تگ های متعارف سیگنال های چند URL را در یک URL متعارف ادغام می‌کنند. این می‌تواند یک راه مفید برای گفتن Google برای فهرست کردن صفحات مورد نظر شما در حالی که نسخه های تکراری و قدیمی را رد می کند.

6. سایت را بررسی کنید

اکنون که تمام این مراحل دیگر را انجام داده اید، هنوز یک کار نهایی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید سایت شما برای خزیدن و نمایه سازی بهینه شده است: Site Audit. این کار با بررسی درصد صفحاتی که گوگل برای سایت شما ایندکس کرده است شروع می‌شود.

7. محتوای کم کیفیت یا تکراری را بررسی کنید

اگر گوگل محتوای سایت شما را برای جستجوگران ارزشمند نداند، ممکن است تصمیم بگیرد که ارزش ایندکس کردن را ندارد. محتوای نامناسب محتوایی است که مختص سایت شما نیست، یا محتوایی بدون سیگنال‌های خارجی در مورد ارزش و اعتبار آن است.

برای یافتن این مورد، مشخص کنید که کدام صفحات در سایت شما ایندکس نمی‌شوند. محتوای تکراری یکی دیگر از دلایلی است که ربات ها می توانند هنگام خزیدن در سایت شما قطع شوند.

8. زنجیره های ریدایرکت و ریدایرکت های داخلی را حذف کنید

همانطور که وب سایت ها تکامل می‌یابند، ریدایرکت ها نیز اجتناب ناپذیرتر می‌شوند. ریدایرکت بازدیدکنندگان را از یک صفحه به صفحه جدیدتر یا مرتبط تر هدایت می کند. اما در حالی که آنها در اکثر سایت‌ها رایج هستند، اگر از آنها سوء استفاده کنید، ممکن است ناخواسته در فهرست‌سازی خود خرابکاری کنید.

هنگام ایجاد ریدایرکت ها می توانید چندین اشتباه مرتکب شوید، اما یکی از رایج ترین آنها زنجیره های تغییر مسیر است. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که بیش از یک تغییر مسیر بین پیوند کلیک شده و مقصد وجود داشته باشد. گوگل به این موضوع به عنوان یک سیگنال مثبت نگاه نمی‌کند.

در موارد شدیدتر، ممکن است یک حلقه ریدایرکت را شروع کنید، که در آن یک صفحه به صفحه دیگری هدایت می‌‍شود، که به صفحه دیگری هدایت می شود و به همین ترتیب، تا زمانی که در نهایت به همان صفحه اول لینک شود. به عبارت دیگر، شما یک حلقه بی پایان ایجاد کرده اید که به جایی نمی رسد.

با استفاده از Screaming Frog، Redirect-Checker.org یا ابزاری مشابه، تغییر مسیرهای سایت خود را بررسی کنید.

9. لینک های شکسته را درست کنید

به همین ترتیب، لینک های شکسته می‌توانند خزش سایت شما را خراب کنند. شما باید به طور منظم سایت خود را چک کنید تا مطمئن شوید که لینک های خرابی ندارید، زیرا این نه تنها به نتایج سئو شما آسیب می رساند، بلکه باعث ناامیدی کاربران انسانی می‌شود.

10. IndexNow

 

IndexNow یک پروتکل نسبتا جدید است که به URL ها اجازه می‌دهد به طور همزمان بین موتورهای جستجو از طریق یک API ارسال شوند. این مانند یک نسخه بسیار شارژ شده از ارسال نقشه سایت XML با هشدار دادن به موتورهای جستجو در مورد URL های جدید و تغییرات در وب سایت شما عمل می کند.

اساساً کاری که انجام می‌دهد این است که نقشه راه سایت شما را از قبل به خزنده ها ارائه می‌دهد. آنها با اطلاعاتی که نیاز دارند وارد سایت شما می شوند، بنابراین نیازی به بررسی مجدد نقشه سایت نیست.

پیاده‌سازی آن آسان است و فقط باید یک کلید API ایجاد کنید، آن را در فهرست راهنمای خود یا مکان دیگری قرار دهید و URL‌های خود را در قالب پیشنهادی ارسال کنید.

سخن پایانی

در حال حاضر، باید درک خوبی از ایندکس پذیری سایت و خزش سایت خود داشته باشید. همچنین باید درک کنید که این دو عامل چقدر برای رتبه بندی جستجوی شما مهم هستند.

اگر ربات های گوگل نتوانند سایت شما را بخزند و فهرست کنند، مهم نیست که از چند کلمه کلیدی، بک لینک و برچسب استفاده می‌کنید، زیرا در نتایج جستجو ظاهر نمی شوید. به همین دلیل ضروری است که به طور منظم سایت خود را برای هر چیزی که می تواند ربات ها را گمراه کننده، گمراه کننده یا نادرست هدایت کند بررسی کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن