مدیریت

10 نکته برای  تاثیرگذاری در برخورد اول در مصاحبه کاری

راه های تاثیرگذاری در برخورد اول

آیا می‌دانستید که تنها یک دهم ثانیه طول می‌کشد تا تاثیر اولیه خود را در طرف مقابل ایجاد کنید؟ بنابراین وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می‌کنید، باید از همان ابتدا در این بازی پیروز شده باشید. اما تاثیرگذاری در برخورد اول دقیقا چگونه رخ می‌دهد؟

چه در حال ملاقات با دوستان جدید، چه اعضای تیم، کارفرمایان بالقوه یا مشتریان باشید، در اینجا فهرستی از نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تاثیر اولیه خوبی داشته باشید.

  • زودتر از موعد برسید
  • همدل باشید
  • فعالانه گوش کنید
  • مراقب زبان بدن و وضعیت بدن خود باشید
  • زیر و بم و لحن صدای خود را تعدیل کنید
  • کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید
  • ارتباط چشمی برقرار کن
  • مخاطب خود را بشناسید
  • گوشیت خود را کنار بگذارید
  • پیگیری را فراموش نکنید

زودتر از موقع برسید

کمی زودتر رسیدن به یک جلسه، وقت شناسی شما را نشان می‌دهد و کمی زمان بیشتری به شما می‌دهد تا مطمئن شوید همه چیز سر جای خود است. اگر در حال ارائه یک پروژه هستید، زود رسیدن به شما فرصتی می‌دهد تا تجهیزاتی را که استفاده می‌کنید آزمایش کنید. اگر زود به مصاحبه شغلی رسیده اید، وقت خواهید داشت تا به سراغ آسانسور بروید، کراوات خود را تنظیم کنید یا مطمئن شوید که موهایتان مرتب است.

همدل باشید

همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات مشابه با شخص دیگر است. نشان دادن اینکه فرد یا گروهی را که با او صحبت می‌کنید درک می‌کنید، به شما کمک می‌کند یک ارتباط واقعی ایجاد کنید و در تاثیرگذاری در برخورد اول موفق شوید. برای نشان دادن همدلی، با کنجکاوی واقعی سوال بپرسید و گوش دهید تا بفهمید نه اینکه فقط پاسخ دهید.

فعالانه گوش دهید

اکثر مردم دوست ندارند به یک سوال چندین بار پاسخ دهند این باعث می‌شود احساس کنند به آنها گوش داده نمی‌شود. شما نمی‌خواهید اولین برداشت شما این باشد که شنونده بی توجهی هستید، پس گوش دادن فعال را تمرین کنید.

گوش دادن فعال به گوینده توجه کامل شما و توجه به آنچه گفته شده و قصد پشت آن است. به فرصت هایی برای پرسیدن سوالات مربوط به بحث گوش دهید. پرسیدن سوالات درست نشان می‌دهد که شما درگیر بحث هستید.

مراقب زبان بدن و وضعیت بدن خود باشید

هنگامی که برای اولین بار با کسی ملاقات می‌کنید، حالت خود را باز نگه دارید، دست ها یا پاهای خود را محکم روی هم قرار ندهید، دستان خود را به صورت مشت درنیاورید، یا روی صندلی خود قوز نکنید. برای تاثیرگذاری در برخورد اول (First impression) اگر معمولاً از حرکات دست استفاده می‌کنید یا برای برقراری ارتباط حرکت می‌کنید از اینکه خودتان باشید خودداری نکنید.

بنابراین برای تاثیرگذاری در برخورد اول به طور کلی در طول جلسات به‌ویژه در هنگام صحبت‌های اولیه یا مصاحبه کاری، از زبان بدن و وضعیت بدن خود آگاه باشید.

از ضربه زدن، لمس مکرر صورت خود، قرار دادن اشیا در مقابل خود، پلک زدن بیش از حد، نشستن یا ایستادن بیش از حد نزدیک به دیگران خودداری کنید. برخی از عادات زبان بدن می‌تواند نشان دهنده عدم صداقت باشد، مانند اجتناب از تماس چشمی و دست زدن به دهان، بنابراین از این عادت ها نیز اجتناب کنید.

برای تاثیرگذاری در برخورد اول زیر و بم و لحن صدای خود را تعدیل کنید

لحن صدای بلند می‌تواند شما را عصبی به نظر برساند. همچنین مطمئن شوید که واضح و با سرعت ثابت صحبت کنید (نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته) و از کلماتی مانند اوم، آه و مثلا زیادی اجتناب کنید زیرا این کلمات نشان دهنده تردید هستند.

کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید

کلمات حتی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دارند. کلمات و عبارات مثبت و متقاعد کننده اغلب باعث می‌شوند افراد در حضور شما احساس راحتی کنند و در نهایت با تاثیرگذاری در برخورد اول در آنها تمایل بیشتری برای همکاری با شما ایجاد می‌کند.

تماس چشمی برقرار کنید

روی شخص یا افرادی که با آنها صحبت می‌کنید تمرکز کنید و برای  تاثیرگذاری در برخورد اول سعی کنید با همه افراد حاضر در اتاق تماس چشمی برقرار کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر برخی از افراد قبلاً متقاعد نشده باشند یا تمایلی به بودن در کنار شما نداشته باشند، ممکن است به جای چشمان شما، بیشتر روی دهان شما یا هرگونه مطالب ارائه‌ای که به نمایش می‌گذارید تمرکز کنند. این می تواند حفظ تماس چشمی را دشوار کند، اما اگر واضح، مختصر و با اعتماد به نفس صحبت کنید، در نهایت باید بتوانید توجه مخاطبان خود را به اندازه کافی جلب کنید تا تمرکز آنها را به چشمان خود معطوف کنید.

مخاطبان خود را بشناسید

اگر جلسه شما از قبل برنامه ریزی شده است، باید قبل از ورود اطلاعات زیادی در مورد شخص یا کاری که با او ملاقات می‌کنید بدانید. قبل از اینکه وارد اتاق شوید، افرادی را که ملاقات خواهید کرد، بنیانگذاران، هم بنیانگذاران شرکت، تاریخچه آنها، رقابت آنها، محصولات اصلی آنها و هر اطلاعات مرتبط دیگری را در گوگل جستجو کنید.

گوشی خود را کنار بگذارید

این نکته برای تبلت ها، لپ تاپ ها و سایر لوازم الکترونیکی نیز صدق می‌کند. استفاده از فناوری برای ارائه یک چیز است، اما اگر به گوشی نیازی نیست، دستگاه تلفن همراه خود را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید. برای تاثیرگذاری در برخورد اول توجه کامل خود را به افرادی که برای اولین بار با آنها ملاقات می‌کنید.

پیگیری را فراموش نکنید

پس از یک جلسه اولیه، فراموش نکنید که با ارسال هرگونه اطلاعات ضروری مانند یادداشت ها، اسناد ارائه، مراحل بعدی یا یک ایمیل تشکر ساده پیگیری کنید. این حرکات کوچک کمک می‌کند تا ثابت کنید که در مورد ارتباطات ایجاد شده و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده جدی هستید.

سخن پایانی

اجازه ندهید اولین برداشت منفی مانع توانایی دیگران در شناخت شما شود و سعی کنید تاثیر اولیه خوبی در مخاطب خود ایجاد کنید؛ برای رسیدن به این هدف و تاثیرگذاری در برخورد اول این 10 نکته را دنبال کنید تا مطمئن شوید که اولین باری که با کسی ملاقات می‌کنید آخرین بار نخواهد بود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 − = 21

دکمه بازگشت به بالا
بستن