مدیریت

چگونه کسب و کار خود را بفروشید؟ نکاتی برای واگذاری کسب و کار

فروش یا واگذاری کسب و کار یک فرآیند پیچیده و وقت گیر است. در حالی که فروش هر کسب و کاری منحصر به فرد است، اصول اولیه یکسان است و گام های ثابتی وجود دارد که می‌توانید برای یافتن معامله مناسب بردارید. هر چه آمادگی بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه سود خود را به حداکثر برسانید بیشتر است.

کارآفرینان به دلایل زیادی، از بازنشستگی و مشکلات سلامتی گرفته تا درگیری با بنیانگذاران و صرفاً بی حوصلگی، ممکن است تصمیم بگیرند کسب و کار خود را بفروشند. صرف نظر از اینکه چرا به راه خود ادامه می‌دهید، گام های عملی زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا کسب و کار خود را در زمان مناسب، با قیمت مناسب و به خریدار مناسب بفروشید. در این مقاله از آکادمی نعمتی قصد داریم نکاتی را برای واگذاری کسب و کار مرور کنیم.

چه زمانی وقت مناسب برای واگذاری کسب و کار است؟

دانستن اینکه دقیقا چه زمانی باید سرمایه گذاری خود را رها کنید می‌تواند ترسناک باشد، اما کارشناسان موافقند که باید در همان ابتدا تصمیم بگیرید که آیا فروش در آینده شماست یا خیر. هنگام سنجش مزایا و معایب واگذاری کسب و کار، به سلامت مالی شرکت خود نیز فکر کنید.

درباره استراتژی رهبری هزینه چه می‌دانید؟

در کنار ملاحظات مالی، زمان مناسب برای خروج از کسب و کار یک تصمیم عمیقاً شخصی است که فقط شما می‌توانید آن را بگیرید. برخی از تجربیات رایج که منجر به واگذاری کسب و کار می‌شوند عبارتند از:

  • بیماری
  • خسته شدن
  • بازنشستگی
  • تغییر اولویت های زندگی

مراحل فروش کسب و کار

اطلاعات خود را بالا ببرید

مدتی را صرف تحقیق در مورد نحوه فروش کسب و کارتان کنید و بفهمید که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی دارید تا کسب و کار خود را برای این فرآیند آماده کنید. اقدامات متداول شامل افزودن فرآیندهای تجاری برای مقیاس پذیر کردن کسب و کار یا ثبت اختراع برای مالکیت معنوی است.

قبل از واگذاری کسب و کار امور خود را سازماندهی کنید

با سازماندهی حسابداری و امور مالی و پیشی گرفتن از هر چیزی که می‌تواند فروش را کند، اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین قراردادهای کارمندان، مسائل مربوط به مالکیت معنوی و الزامات مالیاتی را در نظر بگیرید. یک شرکت حسابداری شخص ثالث را استخدام کنید تا صورتهای مالی شما را یک یا دو سال قبل از فروش بررسی کند.

ارزیابی اولیه کسب و کار

به متخصصان (به عنوان مثال، کارگزاران کسب و کار، مشاوران) مراجعه کنید تا بفهمید شرکت شما چقدر ارزش دارد، سپس در نظر بگیرید که آیا مایل به پذیرش آن قیمت هستید یا خیر.

شناسایی خریدار

ببینید که چه کسی باید خریدار شما باشد. به عنوان مثال آیا خریدار پول نقد برای خرید دارد یا نیاز به تامین مالی و وام دارد؟ آیا قبلاً شرکت هایی را خریداری کرده اند؟

برای زندگی پس از فروش آماده شوید

کسب و کار شما مانند کودک شماست. هنگام برنامه ریزی برای واگذاری کسب و کار خود باید دست به کار شوید تا با زندگی بعد از آن کنار بیایید. کارآفرینان باید به زندگی پس از فروش شرکت خود فکر کنند، از برنامه ریزی بازنشستگی و مدیریت درآمدهای فروش گرفته تا اهداف شخصی و حرفه ای آینده.

به چه قیمتی کسب و کار خود را بفروشید

ملاقات با کارشناسان برای ارزیابی حرفه ای قیمت کسب و کار خود دقیق ترین راه برای یافتن عدد مناسب است. بنابراین، با جمع آوری تیمی از مشاوران در مراحل اولیه فروش شروع کنید و در صورت امکان، متخصصانی را بیابید که با صنعت شما همکاری نزدیک دارند. هرچه تجربه آنها بیشتر باشد، بیشتر می‌توانند فروش شرکت شما را به درستی هدایت کنند. کارشناسان شخص ثالث همچنین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کسب و کار آماده فروش است.

سخن پایانی

هر خریدار و قیمتی را که برای واگذاری کسب و کار خود انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که برای فرآیند تصمیم گیری وقت بگذارید. اگر کاملاً آماده خداحافظی با شرکت و بیزینس خود نیستید، اشکالی ندارد. خروج از کسب و کار در وهله اول ممکن است ترسناک به نظر برسد اما می‌توانید از این تجربه برای اطلاع رسانی در مورد سرمایه گذاری های آینده خود استفاده کنید.

بالاخره زمان فرا رسید و شما آماده فروش کسب و کار خود هستید. برای اینکه این فرآیند تا حد امکان آسان و سودآور باشد، باید برنامه ریزی را زود شروع کنید و گام های ارائه شده در این مقاله را دنبال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن