سئو

بازاریابی lifecycle یا بازاریابی چرخه عمر چیست؟

بازاریابان باهوش می دانند که در اولین برخورد با یک برند، به ندرت می توانند مشتریان را جذب کنند. همه کسب و کارها استراتژی بازاریابی چرخه عمر منحصر به فرد خود را ایجاد می کنند، اما هدف یکسان است: جذب مشتریان، افزایش درآمد و رشد یک برند.

بازاریابی چرخه حیات، متفاوت از سفر خریدار یا قیف تبدیل، مشتری را مدت‌ها پس از خرید در نظر می‌گیرد. تمرکز بر جذب خریداران و تبدیل آنها به حامیان برند وفادار است.

بازاریابی چرخه عمر چیست؟

بازاریابی چرخه حیات یک استراتژی بازاریابی است که بر مراحل مختلف سفر مشتری در یک کسب و کار، از آگاهی اولیه تا تعامل و وفاداری پس از خرید تمرکز دارد. این فرآیند شامل تنظیم تلاش ها و پیام های بازاریابی برای رسیدگی به نیازها و رفتارهای خاص مشتریان در هر مرحله از این سفر است.

به عبارتی بازاریابی چرخه عمر ترکیبی از استراتژی‌هایی است که یک شرکت برای تاثیرگذاری مثبت بر رفتار مشتری در حین حرکت در هر نقطه تماس چرخه بازاریابی، از جذابیت اولیه تا تبدیل شدن به یک حامی برند، استفاده می‌کند. بدون توجه به طول چرخه، مراحل مختلفی وجود دارد که هر برنامه بازاریابی چرخه حیات را تشکیل می دهد. درک این موارد به شما کمک می کند تا نیازهای خاص مخاطبان خود را در هر مرحله هدف قرار دهید، خواه آنها به عنوان یک مشتری اصلی، اولین خریدار، مشتری مکرر یا مشتری از کار افتاده وارد شوند.

مراحل بازاریابی چرخه عمر

  1. اطلاع
  2. اینگیجمنت
  3. ارزیابی
  4. خرید
  5. حمایت کردن
  6. وفاداری

1. آگاهی

این زمانی است که مشتریان بالقوه برای اولین بار با شرکت شما آشنا می شوند. این شانس شماست که توجه افراد را به خود جلب کنید و آنها را بیشتر در قیف خود بچرخانید.

2. نامزدی

افراد شروع به تعامل با برند شما در چرخه تعامل می کنند. آنها علاقه مند هستند و می خواهند در مورد پیشنهادات شما بیاموزند، چه از طریق اشتراک در لیست ایمیل شما، دنبال کردن شما در رسانه های اجتماعی یا پیمایش وب سایت شما.

3. اینگیجمنت

مرحله ارزیابی در مورد تصمیم گیری است. این زمانی است که با ارائه اطلاعات مناسب برای مقایسه ویژگی ها، قیمت و ارزش، انتخاب برند شما را برای افراد آسان کنید.

4. خرید

هرکسی که از این مرحله عبور کند مشتری شما خواهد بود.

5. پشتیبانی

در بازاریابی چرخه عمر مهم است که مطمئن شوید نیازهای مشتریان را پس از خرید برآورده می کنید. در مرحله پشتیبانی، هدف شما پیگیری مشتریان و اطمینان از رضایت آنها از خرید است.

6. وفاداری

مشتریان زمانی به این مرحله می رسند که بسیار خوشحال هستند و به همه درباره برند شما اطلاع می دهند. شما می خواهید این حمایت را تقویت کنید تا کسب و کار خود را حفظ کنید و به جذب خریداران جدید کمک کنید.

استراتژی بازاریابی چرخه حیات

استراتژی هسته اصلی بازاریابی چرخه عمر موفق است. بدون آن، احتمالاً سرنخ‌های اشتباهی به دست خواهید آورد و بودجه خود را صرف افرادی می‌کنید که به حامیان برند تبدیل نخواهند شد. با استراتژی مناسب می توانید:

  • با ارائه تجربه خرید بهتر، پایگاه مشتریان خود را افزایش دهید.
  • با تبدیل خریداران یکباره به مشتریان تکراری، فروش را بهبود بخشید.
  • خریداران را به حامیان برند تبدیل کنید.
  • ROI بازاریابی و ارزش مادام العمر مشتری را بهبود بخشید.

ممکن است شرکت شما با یک استراتژی ساده خوب عمل کند، یا ممکن است لازم باشد نقاط تماس و کانال های بیشتری را در هر مرحله بگنجانید. به عنوان مثال، یک گالری هنری کوچک ممکن است از رسانه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و رویدادها برای جذب هنرمندان و خریداران بالقوه استفاده کند. صرف نظر از اندازه، تمام استراتژی های بازاریابی چرخه عمر توسط محتوا تقویت می شوند.

برای پیاده‌سازی موثر بازاریابی چرخه حیات، کسب‌وکارها اغلب از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای تقسیم‌بندی مخاطبان خود، پیگیری تعاملات با مشتری و ارائه پیام‌ها و محتوای هدفمند در زمان‌های مناسب استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری بازخورد از مشتریان می تواند به اصلاح و بهینه سازی استراتژی های بازاریابی چرخه عمر در طول زمان کمک کند.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 8 = 1

دکمه بازگشت به بالا
بستن