مدیریت

اصل پارتو‌ یا قانون ۲۰/۸۰چیست؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰چیست؟

قانون یا اصل پارتو یکی از معروف ترین و تاثیرگذار ترین تئوری هایی بود. که توسط یک اقتصاددان ایتالیایی مطرح شد.  این اقتصاددان ولیفردو پارتو نام داشت. و این نظریه را در سال ۱۸۹۶در دانشکده لوزان بیان نمود. به همین دلیل این نظریه پارتو نام گذاری شده است. ولیفردو در نظریه خود بیان نمود که در کشور ایتالیا هشتاد درصد زمین ها در اختیار بیست درصد افراد هستند. و تحت مالکیت آن ها قرار دارند.

همچنین بیان نمود که در کسب و کار ها نیز هشتاد درصد سود از طرف تنها بیست درصد مشتریان کسب می شود. اما مفهوم  کلی این قانون چیز دیگری است. در واقع پارتو با بیان این نظریه سعی داشت که بیان‌ نماید بر اساس قانون ۸۰۲۰ می بایست وقت و زندگی را مدیریت کرد.

اصل پارتو مفهوم بسیار ساده ای دارد. گاهی ما در طول روز امور زیادی را انجام می دهیم. و بسیار خسته می شویم. اما اموری که انجام داده ایم هیچ نتیجه ای نداشته اند. این به این علت است که ما در واقع امور پیش پا افتاده و کم اهمیت را به جای امور مهم انجام داده ایم.

در واقع در این قانون گفته شده است که در طول روز امور مهم بیست درصد و امور کم اهمیت حدود هشتاد درصد هستند. حال ما برای پیروی از این نظریه می بایست آن بیست درصد امور مهم را بر هشتاد درصد امور کم اهمیت اولویت داده؛ و اول آن ها را انجام دهیم.در نتیجه با انجام آن بیست درصد امور مهم می توانیم نتایج فوق العاده تری دریافت کنیم.

اندک بخش حیاتی و بخش عظیم بیهوده

اصل پارتو با عنوان اندک بخش حیاتی و بخش عظیم بیهوده نیز شناخته می شود. پس از اینکه پارتو این نظریه را بیان نمود. اندیشمندان دیگری نیز آن را مورد سنجش قرار دادند. و در نتیجه آن را تایید کردند. در نتیجه امروزه پارتو در کسب و کارها، امور روزمره، مدیریت نیرو و … کاربرد دارد.

مصادیق اصل پارتو یا قانون 20۸۰
مصادیق اصل پارتو یا قانون 20۸۰

مصادیق اصل پارتو یا قانون 20/۸۰

برای اینکه معنا و مفهوم قانون پارتو را بهتر درک کنید، می بایست چند مورد از مصادیق آن را بدانید. این مصادیق در واقع با توجه به قانون پارتو بیان گردیده اند. و بر اساس آن تعیین شده اند.

در زیر این مصادیق را نام برده ایم:

  • در یک کسب و کار بیست درصد امور می توانند ۸۰درصد زمان و منابع را به خود اختصاص دهند. یعنی این بیست درصد امور به قدری مهم هستند که صاحبان آن کسب و کار می بایست هشتاد درصد وقت خود را صرف انجام آن ها کنند.‌ حال هشتاد درصد اموری که باقی می مانند می بایست در بیست درصد وقت باقی مانده انجام شوند.
  • در یک شرکت تولید کننده که محصولات مختلفی تولید می کند، باید سنجید که نقص های محصولات تولید شده دقیقا چه مواردی هستند. حال با سنجیدن این مورد متوجه می شویم که بیست درصد نقص ها توانسته اند هشتاد درصد مشکلات در یک کسب و کار را به وجود بیاورند. در نتیجه با پیروی از اصل پارتو می بایست این بیست درصد مشکلات را سریع تر برطرف نمود. و سپس به رفع هشتاد درصد مشکلات باقی مانده پرداخت.
  • هوشمندانه کار کردن در طول روز نیز می تواند از مصادیق قانون پارتو محسوب شود. در واقع ما باید در طول روز هوشمندانه کار کنیم. و سخت کار کردن ملاک نخواهد بود. یعنی اگر قرار است در طول روز اموری را انجام دهیم، باید بیست درصد امور مهم را انجام داده و سپس به انجام باقی مانده امور بپردازیم.
  • در اکثر کشورها بیست درصد مردم صاحب هشتاد درصد ثروت هستند. و هشتاد درصد باقی مانده نیز تنها بیست درصد ثروت را در اختیار خود دارند.  در نتیجه این مورد نیز می تواند از مصادیق اصل پارتو به شمار آید.
نحوه یاری رسانی اصل پارتو در یک کسب و کار
نحوه یاری رسانی اصل پارتو در یک کسب و کار

نحوه یاری رسانی اصل پارتو در یک کسب و کار

بیشترین کاربرد قانون‌ پارتو در کسب و کارها می باشد. در واقع اگر این نظریه را در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم، شاهد نتایج فوق العاده ای خواهیم بود. یاری رسانی قانون پارتو به کسب و کار باعث مدیریت زمان، کسب سود بیشتر و رفع مشکلات در مدت زمان کمتر می شود. اما چگونه باید از قانون پارتو در کسب و کار خود استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است.

قدم اول

در مرحله اول برای اجرای این قانون می بایست امور روزانه را دسته بندی کرد. سپس مانند مصادیق گفته شده در بالا تنها بیست درصد امور مهم را انجام داد. اما در یک کسب و کار اصل  پارتو تنها مربوط  به انجام امور نمی شود. بلکه می بایست در مدیریت کارکنان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر یک کسب و کار موظف است که هشتاد درصد امور را بر عهده بیست درصد کارکنان بگذارد. این کارکنان معمولا مدیران و مسئولان بالا رتبه کسب و کار خواهند بود. اما به طور کلی گاهی شناخت این بیست درصد از کارکنان بسیار سخت می شود. به این علت که گاهی این افراد مدیران و مسئولان بالا رتبه نیستند. بلکه زیردستان آن ها در این‌۲۰درصد قرار می گیرند. برای مثال زیر دست یک مدیر در شرکت می تواند بهتر از او امور را انجام  دهد. این یعنی آن مدیر در شرکت جز دسته ۲۰درصدی های مهم قرار نمی گیرد. بلکه نایب یا زیر دست او در این دسته قرار می گیرد.

حال مدیر یک کسب و کار برای پیاده سازی  اصل پارتو  در کسب و کار می بایست این افراد را شناسایی نموده و به آن ها امور مهمی را محول کند. حال بر اساس تفسیر  قانون پارتو می توان گفت این بیست درصد از کارکنان مهم با وجود اینکه می توانند هشتاد درصد امور را پیش ببرند، ممکن است هشتاد درصد مشکلات را نیز به وجود بیاورند. در نتیجه مدیر شرکت باید با تشویق آن‌ ها به کار از به وجود آمدن این مشکلات نیز جلوگیری به عمل آورد.

برای مشاوره در امور مدیریتی میتوانید با کارشناسان ما در آکادمی نعمتی در تماس باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن