سئو

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO 

SEO ROI یا بازگشت سرمایه SEO به اندازه گیری سودآوری و اثربخشی یک کمپین یا استراتژی سئو (بهینه سازی موتور جستجو) اشاره دارد. بازگشت سرمایه SEO به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا سرمایه‌گذاری‌شان در تلاش‌های سئو، مانند بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای خود برای رتبه‌بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو، بازدهی مثبتی ایجاد می‌کند یا خیر. محاسبه SEO ROI شامل ردیابی هزینه ها و مزایای مرتبط با فعالیت های سئو می شود.

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO

فرمول بازگشت سرمایه برای سئو در اصل ساده است:

SEO ROI = (ارزش تبدیل های ارگانیک – هزینه سرمایه گذاری های SEO) / هزینه سرمایه گذاری های SEO

به عبارت دیگر، باید سود سئو را بر هزینه های مرتبط با سئو تقسیم کنید.

1. سرمایه گذاری های سئوی خود را محاسبه کنید

سرمایه گذاری های سئو معمولاً به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. کارمندان داخلی  – بدیهی است که در هزینه های سئو باید کارکنان تولید محتوا را نیز حساب کنید، اما باید منابع مورد نیاز طراح و توسعه دهندگان را نیز در نظر بگیرید.
  2. فریلنسرها و آژانس های سئو
  3. ابزارهای سئو  – هزینه تمام اشتراک های خود برای ابزارهای اختصاصی SEO مانند Ahrefs حساب کنید.
  4. توزیع محتوا و ایجاد لینک – همانطور که می دانیم، سئو به انتشار محتوا ختم نمی شود. بخشی از هزینه‌های تلاش‌های ارتقای محتوا را در نظر بگیرید.

2. ارزش تبدیل ترافیک ارگانیک خود را محاسبه کنید

برای دریافت این عدد به ردیابی تبدیل مناسب در Google Analytics (یا جایگزین های آن) نیاز دارید. نوع تبدیل ها و نحوه تخصیص مقادیر تبدیل از کسب و کار به کسب و کار متفاوت است. این برای مشاغل تجارت الکترونیک بسیار ساده است، زیرا آنها ارزش تبدیل فروش را به GA ارسال می کنند.

3. ارزش تبدیل های کمکی را در نظر بگیرید

وب سایت شما احتمالاً ترافیک ارگانیک را در تمام مراحل سفر مشتری هدایت می کند. حتی یک قطعه محتوا می تواند چندین مرحله را در قیف بازاریابی هدف قرار دهد.

اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO

در مرحله اول برای اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO باید اهداف واضحی را تعیین کنید. این اهداف می تواند شامل افزایش ترافیک ارگانیک، رتبه بندی کلمات کلیدی بالاتر، تولید سرنخ، فروش تجارت الکترونیک یا سایر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) باشد.

  • ردیابی تبدیل: از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics برای ردیابی تبدیل های ایجاد شده از طریق ترافیک جستجوی ارگانیک استفاده کنید.
  • نظارت بر ترافیک ارگانیک: مراقب افزایش ترافیک ارگانیک به وب سایت خود باشید، زیرا این یک KPI اساسی برای سئو است. گوگل آنالیتیکس می تواند داده های دقیقی را در مورد منابع ترافیک وب سایت شما ارائه دهد.
  • ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی: از ابزارهای SEO برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • تولید درآمد: درآمد حاصل از تلاش های سئو را محاسبه کنید. اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک هستید، این کار نسبتاً ساده است.
  • هزینه‌ها: هزینه‌های مرتبط با کمپین سئوی خود را محاسبه کنید، که ممکن است شامل حقوق کارکنان داخلی، هزینه‌های پرداخت شده به آژانس، هزینه‌های تولید محتوا، هزینه‌های نرم‌افزار و هزینه‌های تبلیغات و سایر هزینه‌های سربار مربوط به سئو باشد.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: به طور منظم داده های SEO خود را بررسی کنید و تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید.
  • گزارش در مورد بازگشت سرمایه: گزارش های مربوط به بازگشت سرمایه سئو را با ذینفعان مربوطه تهیه و به اشتراک بگذارید.

توجه به این نکته مهم است که سئو یک استراتژی بلند مدت است و بازگشت سرمایه ممکن است بلافاصله مشخص نشود. تحقق نتایج ممکن است زمان ببرد. بنابراین، داشتن یک رویکرد ثابت برای اندازه گیری و بهبود ROI SEO در طول زمان ضروری است.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 − = 42

دکمه بازگشت به بالا
بستن