بازاریابی

بازاریابی تعاملی و اهمیت ان برای کسب و کار ها

بازاریابی تعاملی چیست

مارکتینگ تعاملی نامی آشنا برای صاحبان کسب و کار می باشد،که معمولا در فضای مجازی و در بستر وب قابل انجام می باشد.فرض کنید که از یک آنلاین شاپ محصولی را خریداری نموده اید‌ و در حال تماشای تبلیغات آن برند می باشید.حال با دیدن تبلیغات آن کسب و کار تمایل دارید که نظر خود را درخصوص محصولی که خریده اید بیان کنید یا اگر سوالی دارید از پشتیبانی بپرسید.در اینجا اگر کسب و کار مورد نظرتان از روش مارکتینگ تعاملی استفاده کرده باشد،شما می توانید با ارسال پیام در شبکه های اجتماعی با او ارتباط برقرار کنید.

به برقراری ارتباط موثر و مستقیم با مشتری به منظور درک بهتر نیاز های او و پاسخ به سوالات و ابهامات و … بازاریابی تعاملی گفته می شود.البته این روش تنها به ارسال پیام به مشتری خلاصه نمی شود و روش های گوناگونی دارد.در این روش باید پیام های تبلیغاتی به گونه ای طراحی شوند که وقتی مشتری آن ها را مشاهده می کند،احساس کند که دقیقا با خود او در حال صحبت هستید.

 بازاریابی تعاملی می تواند برای رشد یک کسب و کار بسیار مفید باشد.اما در خصوص این روش باور های غلط زیادی وجود دارد. برای مثال برخی افراد در حین خرید ایمیل مشتری را از او دریافت می کنند، تا بتوانند از این طریق او را از تخفیفات،جشنواره ها و ….مطلع کنند. این روش بسیار خوبی است، اما نمی توان آن‌ را به عنوان مارکتینگ تعاملی برشمرد. اما می توان آن را به مارکتینگ تعاملی تبدیل نمود. برای مثال اگر از طریق ایمیل به انتقادات و سوالات مشتری پاسخ  داده شود، می توان گفت که مارکتینگ تعاملی صورت گرفته است.

موثرترین شیوه های بازاریابی تعاملی

برای انجام مارکتینگ تعاملی روش های مختلفی وجود دارد. هر کسب و کاری می تواند برای انجام این نوع بازاریابی از یک یا چند مورد از این روش ها استفاده کند. در زیر موثر ترین روش های مارکتینگ تعاملی را شرح داده ایم:

  • داستان سرایی

داستان سرایی می تواند یکی از موثرترین شیوه های جذب مشتری در مارکتینگ تعاملی به شمار آید. معمولا افراد علاقه زیادی به خواندن داستان و دانستن حقایق یک برند دارند. حال شما می توانید با شرح داستان پدید آمدن برندتان و منتشر کردن آن، با مشتری تعامل برقرار کنید. البته داستان باید به گونه ای نوشته شود که‌ مشتری احساس کند، مستقیما با خود او هستید.

  • انجام مسابقه بین مخاطبان

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم انجام مسابقه بین مخاطبان نیز می تواند یکی از روش های بازاریابی تعاملی محسوب شود. شما می توانید در وبلاگ خود مسابقه  ای میان مشتریان انجام دهید، اینگونه آن ها برای برنده شدن در مسابقه با شما ارتباط برقرار می کنند. حال اگر برای مسابقه جایزه و قرعه کشی نیز در نظر بگیرید، مخاطب نه تنها با شما تعامل می کند بلکه نام برند شما را از یاد نمی برد.

  • ایمیل های تعاملی

ارسال ایمیل های تعاملی نیز یکی دیگر از شیوه های مارکتینگ تعاملی محسوب می شود.‌ در این روش شما می توانید پیام هایی را برای مخاطب ارسال کنید و به طور مستقیم با او ارتباط برقرار کنید.

  • انجام نظر سنجی

انجام نظرسنجی یکی دیگر از روش های بازاریابی تعاملی به شمار می رود. شما می توانید با طرح سوالات مختلف در خصوص  برند، محصولات و …از مشتری بخواهید که نظر خود را بیان کند. در این صورت مشتری با شما تعامل داشته و توانسته اید، مارکتینگ تعاملی را تا حد زیادی در کسب و کارتان پیاده سازی  کنید.

باید و نباید های مهم در خصوص انجام بازاریابی تعاملی برای کسب و کار ها

مارکتینگ تعاملی یکی از بهتری روش های جذب مشتری برای کسب و کار ها محسوب می شود. اما در این روش می بایست برخی باید و نباید ها نیز در نظر گرفته شوند، تا انجام این نوع بازاریابی بتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. در زیر باید و نباید های مهم در خصوص این روش را نام برده ایم:

  • عدم برقراری تعامل بیش از حد

گفتیم که در مارکتینگ تعاملی نیاز به برقراری ارتباط و تعامل با مشتری می باشد. اما این تعامل نباید بیش از اندازه  انجام شود. به این علت که برقراری  تعامل بیش از حد می تواند برای مشتری خسته کننده باشد. برای مثال اگر هر روز به ایمبل مشتری پیام ارسال کنید، قطعا  او را کلافه کرده و ممکن‌ است ایمیل های بعدی شما را نادیده بگیرد.

  • اعمال دیگر روش ها

بازاریابی تعاملی نباید شما را از اعمال دیگر روش های جذب مشتری باز دارد. توجه داشته باشید که این‌ روش نباید شما را از اعمال دیگر روش های بازاریابی باز داشته و تنها به مارکتینگ تعاملی اکتفا نکنید.

  • دارا بودن‌ لحن صمیمی

اگر می خواهید از استراتژی مارکتینگ تعاملی در کسب و کارتان بیشترین بهره را ببرید، باید در حین تعامل با مشتریان به هر روشی لحن صمیمی و دوستانه خود را حفظ کنید. این باعث می شود که مشتری با شما احساس راحتی داشته باشد، و در نتیجه به کسب و کارتان پایبند تر و وفادار تر خواهد بود. پس این مورد را نیز در خصوص بازاریابی تعاملی در نظر بگیرید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 4

دکمه بازگشت به بالا
بستن