کوچینگ

اهمیت داشتن یک استراتژی خروج از استارتاپ

هنگام تهیه طرح کسب و کار، بنیانگذاران و مدیران باید استراتژی خروج از استارتاپ خود را در نظر بگیرند. داشتن یک استراتژی خروج از استارتاپ مهم است، زیرا می تواند به جلوگیری از بدترین ضررهای ممکن در صورت شکست کسب و کار کمک کند یا به مالکان یا سرمایه گذاران کمک کند تا سود بیشتری کسب کنند. اما استراتژی خروج چیست و چرا برای استارت آپ ها و سرمایه گذاران اهمیت دارد؟

استراتژی خروج از استارتاپ چیست؟

خروج استارتاپ زمانی است که مالک (و سرمایه گذاران) یک شرکت استارت آپی، مالکیت یا سهام خود را در شرکت، چه برای سود یا زیان، به فروش می رسانند. استراتژی خروج استارتاپ یک طرح کلی است که توسط آن مالک(ها) شرکت را به سمت فروش سودآور سهام خود راهنمایی می کنند.

طرح کسب و کار استارتاپ باید شامل یک استراتژی خروج برای آماده سازی کسب و کار برای آینده باشد، خواه مالک قصد دارد شرکت را برای بازنشستگی ترک کند یا روی چیز دیگری کار کند، رقیب علاقه مند به خرید شرکت است، سرمایه گذار می خواهد بفروشد و در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند.

اهمیت داشتن یک استراتژی خروج

داشتن یک استراتژی خروج از استارتاپ به دلایل متعددی حیاتی است. در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا داشتن یک استراتژی خروج مهم است:

کسب و کارها و سرمایه گذاران را برای آینده آماده می کند

استارت آپ ها می توانند در طول سال ها انتظار تغییرات زیادی داشته باشند. ممکن است یک رکود اقتصادی رخ دهد، کسب و کار ممکن است با کمبود پول مواجه شود، یا یک رقیب می تواند خرید بزرگی را پیشنهاد دهد. مدیران در کسب و کار ممکن است مسائل شخصی داشته باشند که آنها را مجبور به کناره گیری از شرکت کند، یا می توانند بازنشستگی را انتخاب کنند.

به تعیین اهداف بلند مدت کمک می کند

استراتژی خروج از استارتاپ می تواند به عنوان یک هدف بلندمدت برای شرکت عمل کند، مانند عمومی شدن با IPO. اگر بنیانگذاران بخواهند شرکت را ترک کنند، استراتژی خروج می تواند به آنها کمک کند تا زمان و قیمت های ایده آلی را که ممکن است برای خرید در نظر بگیرند، تعیین کنند. اگر استارت‌آپ آماده ادغام با شرکت‌های دیگر باشد، می‌تواند ادغام و تملک را به عنوان بخشی از استراتژی‌های خروج و اهداف بلندمدت خود در نظر بگیرد.

استراتژی خروج از استارتاپ تلفات را به حداقل می رساند

اگر پول استارت آپ تمام شود یا آنطور که انتظار می رود عمل نکند، استراتژی خروج مفید خواهد بود. استراتژی خروج از استارتاپ می تواند به بازگرداندن پول برای کسب و کار کمک کند و این پول می تواند برای پرداخت بدهی ها یا توزیع مجدد بین سهامداران به جای اعلام ورشکستگی استفاده شود.

انواع استراتژی خروج برای استارت‌آپ‌ها

چندین استراتژی مختلف برای خروج از استارتاپ وجود دارد و یک شرکت جدید ممکن است بخواهد برای سناریوهای مختلف مثبت و منفی با استراتژی های متفاوت برنامه ریزی کند. به عنوان مثال، اگر شرکت در حال گسترش است و می تواند از بودجه بیشتری برای رشد استفاده کند، یک IPO می تواند مناسب باشد. اگر استارتاپ بخواهد برای ضرر احتمالی در آینده آماده شود، ممکن است استراتژی هایی برای خرید یا انحلال ایجاد کند.

عرضه اولیه عمومی

IPO زمانی است که شرکت تصمیم می گیرد فعالیت خود را به عنوان یک شرکت خصوصی متوقف کند. این استراتژی خروج معمولا یک گزینه جذاب برای استارت آپ ها است زیرا می تواند پول بیشتری برای کسب و کار به همراه داشته باشد.

خرید

خرید زمانی اتفاق می افتد که رهبران شرکت، اشخاص ثالث، یا حتی دوستان یا اعضای خانواده مالک را خریداری کرده و شرکت را تصاحب کنند.

ادغام یا اکتساب رقابتی

ادغام و اکتساب (M&A) یکی دیگر از استراتژی های محبوب خروج از استارتاپ است. ادغام زمانی است که یک رقیب و استارتاپ به یک شرکت جدید می پیوندند. اکتساب زمانی است که یک رقیب استارتاپ را خریداری می کند و آن را به طور کامل در اختیار می گیرد.

انحلال

انحلال معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک استارت آپ با ضرر مواجه باشد. سپس این استارت آپ دارایی های خود را می فروشد و از پول آن برای پرداخت بدهی های خود استفاده می کند. هر گونه پول باقی مانده پس از آن به صاحبان یا کسانی که سهام شرکت را دارند داده می شود.

ورشکستگی

یک استارت‌آپ ممکن است مجبور به اعلام ورشکستگی شود، که یک فرآیند قانونی است که در آن کسب‌وکار باید دارایی‌های خود را در ازای حذف بدهی‌های خود تسلیم کند. اعلام ورشکستگی می‌تواند به اعتبار بنیانگذاران آسیب برساند، که می‌تواند بر توانایی آن‌ها در دریافت بودجه برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری آتی تأثیر بگذارد.

بحث در مورد استراتژی خروج ممکن است برای بنیانگذاران خوشایند نباشد، اما بخش مهم و ارزشمندی از طرح تجاری است که نباید نادیده گرفته شود.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 4

دکمه بازگشت به بالا
بستن