بازاریابی

مدل بازاریابی USP

بازاریابی USP یا پیشنهاد فروش ویژه چیست؟

پیشنهاد فروش ویژه عبارتی آشنا برای همه ما می‌باشد. امروزه با گسترش روش‌های بازاریابی، همه ما حداقل چندین بار این عبارت را از طرف فروشگاه‌های مختلف شنیده‌ایم.همان‌طور که می‌دانید درهر کسب‌وکاری، رقبای زیادی وجود دارند. برای مثال وقتی در بازار قدم می‌زنید، محصولی که شما قصد خرید آن‌ رادارید در ده ها فروشگاه موجود می‌باشد. درواقع همه این فروشگاه‌ها رقیب یکدیگر هستند.

حال اگر شما صاحب یک فروشگاه بوده و بخواهید یک محصول را به‌راحتی به فروش برسانید باید یک مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود که مشتری سریع‌تر به برند شما اعتماد نموده و خریدش را انجام دهد؛ یعنی دیگر نیاز نیست شما به دنبال مشتری بگردید، بلکه او به‌صورت خودکار از شما خرید خواهد کرد. حال مزیت رقابتی شما می‌تواند هر چیزی باشد؛ مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس هستید، می‌توانید به مشتریان خود خدمات متمایزی مثل ارسال رایگان،پرداخت درب منزل ارائه دهید.این کار موجب می‌شود که شما بسیار ساده‌تر موفق به جذب مشتری شوید.

چون‌ معمولاً مشتریان از کسب‌وکاری خرید می‌کنند که مزایا و منافعی بیشتری برایشان داشته باشد. به این روش خاص بازاریابی USP یا پیشنهاد فروش ویژه گفته می‌شود. این روش امروزه توسط کسب‌وکارهای مختلف اعمال می‌شود و معمولاً نتایج بسیار خوبی نیز در بردارد.

برای اینکه‌ مفهوم این روش بازاریابی را بهتر درک کنیم، به ذکر یک مثال ساده می‌پردازیم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را دیگر همه ما در سطح شهرها دیده‌ایم. رفاه در دوسال اخیر ازروش پیشنهاد ویژه برای جذب مشتری استفاده کرده است. این فروشگاه از طریق تبلیغات تلویزیونی اعلام نمود که در بازه‌های زمانی خاص، حراج ستون برگزار می‌کند.

دراین بازه‌های زمانی محصولات زیادی در رفاه آف خورده و باقیمت بسیار مناسب‌تری به فروش می‌رسند. حال فکر می‌کنید این اقدام رفاه چه نتایجی داشت؟ بله درست حدس زدید! این روش بازاریابی موجب شد رفاه در زمان برگزاری حراجستون فوق‌ العاده شلوغ و مملو از مشتری باشد.

مهم‌ترین‌ نکات در خصوص اجرای بازاریابی USP

در اجرای بازاریابی یو اس پی تنها پیشنهاد فروش ویژه مهم نخواهد بود. بلکه شما باید برای اجرای این شیوه مارکتینگ، برخی نکات مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید. این نکات مانند یک راهنما درفروش هر چه‌ بهتر به شما کمک خواهند کرد. در زیر این‌ نکات مهم را شرح داده‌ایم:

  • دارا بودن محصولات کامل

بهتر است در این روش، فضا به‌گونه‌ای باشد که مشتری بتواند به‌ یک‌ باره تمام نیازهایش را برطرف سازد. برای تحقق این امر باید تمام محصولات موردنیاز مشتری را تأمین کنید. این‌گونه او دیگر نیاز به رجوع به فروشگاه‌های دیگر نخواهد داشت.

  • چیدمان زیرکانه محصولات

دیگر نکته‌ای که در خصوص اجرای بازاریابی USP می‌بایست مدنظر قرار دهید، چیدمان زیرکانه محصولات می‌باشد. شما باید کالاها را درون یک فروشگاه به‌گونه‌ای بچینید که وقتی مشتری آن‌ها را می‌بیند سریعاً کالاهای موردنیازش را به یاد بیاورد. برای مثال اگر در یک‌ قفسه کالباس یا ژامبون‌های مختلف قرار داده‌اید، می‌بایست دقیقه در کنار همان قفسه خیار شور و گوجه که مکمل‌های کالباس هستند نیز قرار گیرند. این موجب می‌شود که مشتری با خرید کالباس مکمل‌های آن را نیز خریداری کند. درنتیجه فروشتان افزایش خواهد یافت.

  • انتخاب شعار فروش ویژه مناسب

شما می‌بایست شعار فروش ویژه خود را به جذاب‌ترین شکل ممکن‌ انتخاب کنید. هرچقدر ‌که این شعار جذاب‌تر و‌ جالب‌تر باشد، مشتریان بیشتری را برای کسب‌وکار شما جذب خواهد کرد. درنتیجه افراد بیشتری از شما خرید خواهند کرد و همین امر منجربه پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد..

  • دارا بودن فضای مناسب

اگر کسب‌وکارتان مانند فروشگاه ها ‌‌به‌گونه‌ای است که مشتری باید برای خرید در آن حضور یابد، دارا بودن فضای مناسب نیز برایتان نکته حائز اهمیتی خواهد بود. فضای فروشگاه یا کسب‌وکار شما باید ظرفیت پذیرش مشتریان زیادی را داشته باشد. چون معمولاً در روزهایی که پیشنهاد ویژه دارید، مشتریان زیادی حضور خواهند یافت. همچنین درروش بازاریابی USP باید فضای فروشگاه یا بیزینس شما جذاب طراحی شود تا مشتری در حین حضور احساس خوبی داشته باشد.

بازاریابی USP چه مزایایی دارد؟

بازاریابی یو اس پی می‌تواند برای همه کسب‌وکارها، مزایای فراوانی داشته باشد. به همین علت اکثر بیزینس‌ها روش پیشنهاد ویژه را در بازه‌های زمانی مختلف اعمال می‌کنند. در زیر مزایای این روش را نام‌برده‌ایم:

  • فروش فوق‌العاده

وقتی شما یک مزیت رقابتی یا یک‌ تخفیف خاص برای مشتری در نظر می‌گیرید، قطعاً این امر منجر به فروش فوق‌العاده برای کسب‌وکارتان خواهد گردید. برای مثال برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور در دنیا، با این روش در یک بازه زمانی کوتاه میلیاردها تومان فروش داشته و سود زیادی کسب می‌کنند.

  • جذب مشتریان جدید

وقتی شما یک پیشنهاد ویژه را برای مشتریانتان در نظر می‌گیرید، آن‌ها قطعاً به همراه خانواده و دوستان خود از شما خرید خواهند کرد. این کار موجب می‌شود که بتوانید مشتریان جدیدی جذب کنید. تعداد این مشتریان معمولاً فوق‌ العاده چشم‌گیر خواهد بود.

  • کاهش هزینه‌ها

مدل بازاریابی USP موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود‌ در این روش دیگر نیاز نیست از انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغات مختلف استفاده کنید. بلکه تنها با اعلام پیشنهاد خود و تبلیغات مختصری، می‌توانید فروش بسیار بالایی داشته باشید. این مسئله موجب می‌شود که هزینه‌هایتان بسیار کاهش یابند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 + = 31

دکمه بازگشت به بالا
بستن