سئو

Comarketing یا بازاریابی مشترک چیست؟

بازاریابی مشترک چیست؟

حتما شما نیز بارها و بارها نام comarketing یا بازاریابی مشترک را شنیده اید. بازاریابی مشترک یکی از انواع روش های جذب مشتری می‌باشد که تاثیر زیادی در افزایش درآمد یک کسب و کار دارد و می‌تواند مزایای بی‌شماری را به همراه داشته باشد. این روش کاملا برعکس بازاریابی رقابتی است.

در روش بازاریابی رقابتی همانطور که از نامش مشخص است دو کسب‌وکار در حوزه بازاریابی یکدیگر رقابت می‌کنند، و سعی می‌کنند از طرف مقابل فروش بیشاری داشته باشند. اما در روش بازاریابی مشترک دو کسب و کار به جای رقابت با یکدیگر تلاش می کنند تا در کنار یکدیگر تبلیغات انجام داده و رشد کنند.

یعنی در این روش دو کسب و کار همزمان با یکدیگر از تبلیغات استفاده می کنند و هردو با هم یک محصول مشترک را به فروش می‌رسانند. برای مثال در این روش یک کسب و کار می تواند با طرف مقابل خود توافق کند که در قبال ورودش به بازار های جدید برای او تبلیغات انجام دهد. یا در روش comarketing هر دو طرف می‌توانند برای یکدیگر تبلیغات مشارکتی انجام دهند.

حتما شما نیز دیده اید که گاهی با ورود به یک سایت برای خرید یک محصول، می‌بینیم که سایت مورد نظر  یک‌سایت دیگر را نیز معرفی کرده است که شما می‌توانید این محصول را از آن سایت نیز خریداری کنید.

این‌یک نمونه بارز از بازاریابی مشترک یا مشارکتی است. بسیاری از افراد این روش را با برندینگ مشترک اشتباه می‌گیرند. امل این روش با برندینگ مشترک  کاملاً متفاوت است.

برندینگ مشترک یعنی دو کسب‌وکار به‌صورت مشارکتی سعی می‌کنند محصولات خود را با یکدیگر ترکیب کنند، تا محصول جدید و باارزش‌تری به بازار عرضه کنند. اما درروش comarketing این‌گونه نبوده و هر دو طرف برای فروش یک  نوع محصول با انجام تبلیغات اقدام می‌نمایند.

روش انتخاب پارتنر مناسب برای اجرای comarketing 

برای اجرای بازاریابی مشترک قبل از هر چیزی شما نیاز به یک پارتنر دارید که در این زمینه با شما همکاری کند. این پارتنر درواقع همان کسب‌وکاری است که می‌خواهید با او به‌صورت مشارکتی تبلیغات انجام دهید. حال انتخاب یک پارتنر با کسب‌وکار مناسب برای اجرای بازاریابی مشترک بسیار مهم است. برای انتخاب یک کسب‌وکار  مناسب در این زمینه باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • دارا بودن مخاطبان مشترک

در مرحله اول این سؤال را از خود بپرسید که آیا طرف موردنظر با من مخاطبان مشترک دارد؟درصورتی‌که‌ پاسخ بله باشد می‌توانید همکاری خود را با او آغاز کنید. اما اگر این احتمال را می‌دهید که او مخاطب یا مشتری مشترکی با شما ندارد، بهتر است از انجام این روش بازاریابی با او اجتناب ‌کنید. مثلاً اگر یک کسب‌وکار فروشنده عطر و ادکلن بخواهد با یک شرکت‌ تولیدکننده لوازم‌خانگی به‌صورت مشارکتی بازاریابی کند، قطعاً موفق نخواهد بود. به‌این‌علت که این دو کسب‌وکار مخاطب مشترک ندارند و کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

  • معتبر بودن کسب‌وکار موردنظر

دیگر نکته‌ای که حین انتخاب پارتنر برای اجرای comarketing باید در نظر بگیرید، معتبر بودن کسب‌وکار موردنظرتان می‌باشد. شما باید کسب‌وکاری را که در بازار دارای اعتبار بالایی باشد انتخاب نمایبد. به این علت که همکاری با کسب‌وکارهای نامعتبر و بدنام‌ می‌تواند اعتبار شمارا نیز نزد مشتریان پایین بیاورد.

  • میزان نرخ تبدیل

شما در حین انتخاب پارتنر باید به این موضوع دقت کنید، که میزان نرخ تبدیل به مشتری در صورت انجام بازاریابی مشترک‌ با آن کسب‌وکار چقدر است. درنتیجه اگر تشخیص دادید که انجام تبلیغات با آن کسب‌وکار می‌تواند منجر به جذب مشتریان زیادی برای کسب‌وکارتان شود، می‌توانید مشارکت خود را با او آغاز کنید. درواقع پیش از انجام comarketing می‌بایست ارزش مشارکت خود را بسنجید.

 

وظایف مدیران بازاریابی در اجرای comarketing چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هر شرکتی دارای مدیران بازاریابی و تبلیغات می‌باشد. این مدیران برای اجرای بازاریابی مشترک وظایفی را بر عهده‌دارند. وظایف این مدیران برای اجرای این روش بازاریابی به شرح زیر می‌باشد:

  • تشخیص پارتنر مناسب

اولین وظیفه مدیران بازاریاب تشخیص پارتنر مناسب و یافت او برای بازاریابی مشترک است. آن‌ها کسب‌وکار مناسب برای همکاری با مجموعه شمارا یافته و مذاکرات لازم با او را انجام می‌دهند. این اصلی‌ترین وظیفه مدیران بازاریابی در این زمینه است.

  • انتخاب نوع تبلیغات

انتخاب نوع تبلیغات از دیگر وظایف مدیران بازاریابی در اجرای comcomarketing می‌باشد. در این روش بازاریابان وظیفه دارند که با کمک مدیران تبلیغاتی هر رو کسب‌وکار نوع تبلیغاتی که قرار است انجام شود را تعیین کنند. درنتیجه باید هم نوه تبلیغات و هم‌زمان و روش اعمال آن‌ها را مشخص کنند.

  • تخمین میزان سود

دیگر وظیفه‌ای که در این زمینه می‌توان از مدیران بازاریاب انتظار داشت این است که میزان سود را تخمین بزنند. این مدیران باید تشخیص دهند که همکاری با مجموعه موردنظر تا چه اندازه برای یک کسب‌وکار سوددهی دارد.

  • انتخاب مکان تبلیغات

مکان‌های مختلفی برای انجام تبلیغات مشارکتی هر دو کسب‌وکار وجود دارد. برای مثال هر دو کسب‌وکار می‌توانند در تلویزیون، سایت‌ها، مجلات، فضای مجازی، تبلیغات انجام دهند. حال مدیران بازاریابی وظیفه‌دارند که مکان مناسب تبلیغات را بر اساس اهداف هر دو کسب‌وکار تشخیص دهند،  تا تبلیغات بازدهی بیشتری داشته  و comarketing نتیجه مؤثرتری داشته باشد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

53 + = 61

دکمه بازگشت به بالا
بستن