سئو

5 گام برای ایجاد نقشه راه تولید محتوا و افزایش دسترسی آن

حتما بارها پیش آمده که ساعت ها برای تولید محتوا زمان گذاشته اید تا آن را جذاب و کامل کنید. یا هفته های فشرده برای تولید یک ویدیوی جذاب صرف کردید. شما در نهایت محتوای خود را آماده می‌کنید و نتیجه نهایی را منتشر می‌کنید اما آن تاثیر گذاری که انتظارش را داشتید دریافت نمی‌کنید. برای اطمینان از اینکه محتوای شما بیشترین تاثیر را می‌گذارد، به نقشه راه تولید محتوا (Content Mapping) نیاز دارید.

نقشه راه تولید محتوا چیست؟

نقشه راه تولید محتوا یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای مفید، مرتبط، آموزنده و به موقع برای مخاطبان مورد نظر شما است. به عبارت دیگر، این کار فرآیندی متمرکز بر ارائه محتوای مناسب، به افراد مناسب، در زمان مناسب، و به گونه‌ای است که با هدف خواننده مطابقت داشته باشد. نقشه‌برداری محتوا می‌تواند در شناسایی شکاف‌ها و فرصت‌ها در استراتژی محتوای شما مفید باشد.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های نقشه‌برداری محتوا شامل ایجاد شخصیت‌های خریدار برای اعضای مختلف مخاطبان شما و مراحل مختلف آگاهی و علاقه آنها است.

 

5 گام ایجاد د نقشه راه تولید محتوا

فرآیند نقشه برداری ذهنی را با این مراحل دنبال کنید و نقشه راه تولید محتوا خود را در 5 گام ترسیم کنید.

1. محتوای اصلی خود را انتخاب کنید

نقشه خود را بر روی قطعه ای از محتوای با کیفیت بالا و طولانی قرار دهید که توجه مخاطبان هدف شما را جلب کند. اگرچه باید محتوای مرتبط باشد، اما لازم نیست از ابتدا شروع کنید. آیا مقاله جالبی ارسال کرده اید؟ آیا پادکست شما حاوی اپیزودی است که بخواهید بیشتر به آن توجه کنید؟

2. برای ایجاد نقشه راه تولید محتوا آن را به پنج موضوع فرعی تقسیم کنید

پنج موضوع فرعی مرتبط با محتوای طولانی اولیه خود را به تفصیل شرح دهید. به خاطر داشته باشید که این موضوعات فرعی احتمالاً در قالب آماده اشتراک گذاری نیستند.

مثال: موضوع محتوای همیشه سبز را می‌توان به این پنج موضوع فرعی تقسیم کرد:

  • محتوای یکبار مصرف شده چیست؟
  • چرا ایجاد محتوای همیشه سبز مفید است؟
  • نکاتی در مورد نحوه ایجاد محتوای همیشه سبز
  • آنچه می توانید از گوگل در مورد محتوای همیشه سبز بیاموزید

3. برای هر موضوع فرعی چهار دیدگاه ایجاد کنید

همچنین به روش انتقال پیام هر موضوع فرعی فکر کنید. آیا به عنوان یک تیتر جالب یا نقل قول، یک ویدیوی تریلر بهتر عمل می‌کند یا باید یک اینفوگرافیک یا یک کلاژ عکس باشد؟

4. انواع محتوا و کانال ها را مشخص کنید

به نحوه توزیع پیام های خود فکر کنید. ویژگی های شبکه یا رسانه انتخابی را در نظر بگیرید. برای مثال، اینستاگرام و پینترست به تصاویر نیاز دارند، در حالی که TikTok به ویدیوها نیاز دارد. یا لحن صدا در فیس بوک می‌تواند غیررسمی باشد، اما کاربران لینکدین همچنان انتظار دارند زبان رسمی تری داشته باشند.

5. پست های خود را در مدت زمان طولانی تری برنامه ریزی کنید

اکنون که آماده برنامه ریزی محتوای خود هستید، تصمیم بگیرید که در چه دوره ای می‌خواهید توجه خود را بر موضوع خود متمرکز کنید و بر اساس آن به روز رسانی ها را برنامه ریزی کنید. زمان هایی از روز را که در آن به روز رسانی های خود را در رسانه های اجتماعی ارسال می‌کنید، تغییر دهید. به این ترتیب، بیشترین بیننده را خواهید داشت (مگر اینکه هدف شما تعداد کمی از مخاطبان باشد و تصمیم گرفته باشید که می‌خواهید پیام خود را تکرار کنید).

چرا باید یک نقشه راه تولید محتوا ایجاد کنیم؟

دلیل اصلی ایجاد نقشه راه تولید محتوا این است که مطمئن شوید محتوای برند شما در تمام مراحل قیف بازاریابی با هر شخصیت خریدار همراه است، از جذب بازدیدکنندگان گرفته تا تبدیل آنها و حفظ آنها. نقشه‌برداری همچنین محتوا می‌تواند به شما کمک کند که از هر محتوایی که برای کسب و کار شما ایجاد می‌شود بیشترین بهره را ببرید. همچنین به شما کمک می‌کند محتوایی را که هدف مشخصی ندارد حذف کنید.

با اجرای فرآیند نقشه برداری محتوا، مطمئن خواهید بود که:

  • هر خواننده به تدریج از طریق قیف فروش به سمت خرید محصول یا خدمات شما حرکت می‌کند.
  • هر قسمت از محتوا هدف خاصی را دنبال می‌کند و برای آن کاملاً بهینه شده است.
امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن