بازاریابی

چگونه پلتفرم مناسب برای بازاریابی رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید؟

هر پلتفرم رسانه اجتماعی دارای ویژگی ها و نقاط قوت منحصر به فرد خود است، برخی از آنها برای انواع خاصی از کسب و کار ها مناسب تر از سایرین هستند. بنابراین چگونه پلتفرم مناسب برای بازاریابی رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید؟ چگونه بفهمید اینستاگرام یا توییتر برای شما مناسب است؟ در این مقاله، روند گام به گام نحوه انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب را مورد بحث قرار خواهیم داد.

چشم انداز رسانه های اجتماعی در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. ظهور دستگاه های تلفن همراه، انفجار ویدئو و پخش زنده و فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی به شدت بر نحوه استفاده مردم از رسانه های اجتماعی تاثیر گذاشته است.

قبل از اینکه در مورد فرآیند انتخاب پلتفرم برای بازاریابی رسانه های اجتماعی  مناسب صحبت کنیم، اجازه دهید به برخی از محبوب ترین آنها نگاهی بیندازیم.

در اینجا تمام پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی که می توانید استفاده کنید آورده شده است:

  • اینستاگرام: اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی رایگان است که به کاربران اجازه می‌دهد عکس ها و ویدیوهای کوتاه را به اشتراک بگذارند. ویژگی‌های پست عبارتند از اشتراک‌گذاری تصویر، ریلز ها، لایو، دایرکت خصوصی، پیام‌رسانی و استوری. استوری اینستاگرام به تنهایی توسط 500 میلیون کاربر روزانه استفاده می‌شود.
  • یوتیوب: این سرویس به شما امکان می‌دهد ویدیوها را آپلود کنید، مشاهده کنید، رتبه بندی کنید و با مخاطبان خود در سراسر جهان به اشتراک بگذارید. کاربران همچنین می‌توانند در مورد ویدیوهایی که دوست دارند یا دوست ندارند نظر دهند. این سایت هر ماه بیش از 14 میلیارد بازدید دارد، حتی بیشتر از فیس بوک، ویکی پدیا، آمازون و اینستاگرام.
  • لینکدین: لینکدین یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین کسب و کار است که از طریق وب سایت ها و دستگاه های تلفن همراه کار می‌کند. بیش از 830 میلیون کاربر در بیش از 200 کشور و منطقه دارد و شما می‌توانید تنها با چند کلیک ماوس به آنها متصل شوید.
  • توییتر: توییتر برای ایجاد ارتباط، به اشتراک گذاری منابع و ردیابی آخرین اخبار در زمینه شما است. یکی از بهترین ویژگی ها امکان استفاده از هشتگ ها و تگ کردن 10 حساب کاربری در یک توییت است. 396.5 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان از توییتر استفاده می‌کنند.
  • Pinterest: پینترست به شما امکان می‌دهد تصاویری را به اشتراک بگذارید که برای طیف گسترده ای از مردم جذاب است و مشتریان بالقوه را از 443 کاربر ماهانه هدف قرار دهید. کاربران برای خرید محصولات جدید بسیار باز هستند، بنابراین برندها می‌توانند محصولات خود را در مرحله تصمیم گیری ارائه کنند.

چه طراح، توسعه‌دهنده، نویسنده، عکاس، فیلم‌ساز یا چیز دیگری باشید، احتمالاً یک پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب برای شما وجود دارد. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید بهترین پلتفرم را برای استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود تعیین کنید.

7 مرحله برای انتخاب بستر مناسب بازاریابی رسانه های اجتماعی

1. مشتری ایده آل خود را تعریف کنید

اولین قدم برای بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. به عبارت دیگر، باید درک کنید که مشتری ایده آل شما کیست و چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، ایجاد یک نمایه مشتری ایده‌آل یا شخصیت خریدار است، یک فرد خیالی که نماینده مشتری ایده‌آل شما است.

شخصیت خریدار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از انگیزه افراد برای خرید از شما و نحوه واکنش آنها به انواع خاصی از محتوا در پلتفرم‌های مختلف داشته باشید. هرچه پرسونای خریدار شما دقیق تر باشد، برای ایجاد محتوایی که با آنها طنین انداز می شود، مجهزتر خواهید بود.

2.نگاهی به جمعیت شناسی پلتفرم های مختلف بیندازید

جمعیت شناسی هر پلتفرم ضروری است زیرا نشان می‌دهد چه کسی از پلتفرم استفاده می‌کند و منافع آنها چیست. شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما از قبل وجود داشته باشد و در آن پلتفرم فعال باشد.

به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما در درجه اول افراد هزاره یا نسل زد هستند، اینستاگرام ممکن است برای تجارت شما بهتر باشد. اگر آنها بزرگتر باشند، فیس بوک ممکن است موثرتر باشد.

در اینجا یک مروری سریع از برخی پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی و جمعیت شناسی آنها آورده شده است:

  • اینستاگرام (عمدتاً جوانان مرفه):

از سال 2022، بیشتر کاربران اینستاگرام کاربران هزاره یا نسل Z هستند. بر اساس گزارش وضعیت جهانی دیجیتال، 8.5٪ افراد 13-17 ساله، 30.1٪ 18-24 ساله و 31.5٪ 25-34 ساله هستند.

طبق آمار Statista، تنها 44 درصد از خانواده هایی که کمتر از 30000 دلار در سال درآمد دارند از اینستاگرام استفاده می‌کنند، در حالی که 60 درصد از خانواده هایی که بیش از 100،000 دلار درآمد دارند، بیشتر از این برنامه استفاده می‌کنند.

  • YouTube (عمدتاً توسط Millennials و Gen Z استفاده می‌شود):

هند با حدود 225 میلیون کاربر، بیشترین سهم را در بینندگان یوتیوب دارد. در میان بزرگسالان 18 تا 29 ساله ایالات متحده، 95 درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند که نسل هزاره و Gen Z را به بزرگترین گروه کاربران تبدیل می‌کند.

  • لینکدین (عمدتاً توسط مردان میانسال استفاده می شود):

Statista، گزارش می دهد که 57.2٪ از کاربران لینکدین در سراسر جهان مرد هستند، در حالی که تنها 42.8٪ زن هستند.

  • توییتر (عمدتاً توسط مردان استفاده می شود):

طبق یک مطالعه، در سال 2020، 52 درصد از تمام توییت ها از کاربران Gen-Z بوده است. محبوب ترین گروه سنی در توییتر در سراسر جهان افراد 25 تا 34 ساله هستند. 56.4 درصد از کاربران توییتر مرد و 43.6 درصد زن هستند. 33 درصد از کاربران توییتر تحصیلات دانشگاهی دارند.

3.برندهایی را که مخاطبان هدف شما از قبل دنبال می‌کنند، مشخص کنید

اگر پایگاه مشتری فعلی دارید و به برندها و تأثیرگذاران مورد علاقه آنها نگاه می‌کنید، می‌توانید مکان هایی را که آنها بیشتر وقت خود را آنلاین می گذرانند محدود کنید. از آنجا، می‌توانید نوع محتوایی را که دوست دارند ببینند نگاه کنید و هنگام ایجاد محتوای جدید برای بازاریابی رسانه های اجتماعی آن پلتفرم‌ها را اولویت‌بندی کنید.

برای مثال، اگر به اینستاگرام علاقه دارید، ببینید کدام برندها و افراد را دنبال می کنند. اگر می‌خواهید در فیس‌بوک و توییتر به افراد دسترسی پیدا کنید، به فیدهای خبری و تاریخچه جستجوی آنها نگاه کنید تا ببینید چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند و اشتراک‌گذاری قرار می‌گیرد.

یک راه عالی برای شروع فرآیند تحقیق استفاده از ابزارهای گوش دادن اجتماعی است که به شما امکان می دهد آنچه را که مردم در مورد برند شما و رقبای آن می‌گویند.

4. مکان هایی را که رقبای شما فعال هستند برای بازاریابی رسانه های اجتماعی شناسایی کنید

اگر به دنبال الهام گرفتن هستید، به کارهایی که سایر مشاغل در صنعت شما در رسانه های اجتماعی انجام می دهند نگاه کنید. ببینید از کدام پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و آیا الگوی فعالیت در سایت‌های مختلف وجود دارد یا خیر. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام پلتفرم ها ممکن است ارزش کاوش بیشتر را داشته باشند.

با استفاده از ابزارهای شنیداری اجتماعی دوباره می توانید متوجه شوید که رقیب شما در کجا فعال است. این ابزارها به شما ایده خوبی در مورد جمعیت شناسی فالوور هایشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تشخیص دهید از کدام پلتفرم استفاده می‌کنند. هنگامی که از این اطلاعات مطلع شدید، می‌توانید از محتوای آنها الهام بگیرید.

5. پلتفرمی را انتخاب کنید که مناسب نوع کسب و کار شما باشد

پلتفرم رسانه های اجتماعی شما باید با برند و اهداف تجاری شما هماهنگ باشد. در حالی که پلتفرم‌های زیادی وجود دارد، هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و انواع محتوای متفاوتی را ارائه می‌دهند، بنابراین بسیار مهم است که فکر کنید کدام پلتفرم برای کسب‌وکار شما بهتر عمل می‌کند.

6. بودجه خود را برای بازاریابی رسانه های اجتماعی در نظر بگیرید

قبل از اینکه ابتدا وارد بازاریابی رسانه های اجتماعی شوید، بودجه خود و آنچه برای شروع نیاز است را در نظر بگیرید. همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر زمان برای مدیریت پلتفرم های مختلف دارید. به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات پولی، تنظیم استراتژی برای کار با اینفلوئنسرها نیز منطقی است. اغلب، این کمپین ها هزینه کمتری دارند و ویژگی توصیه های معتبر دارند.

7. تصمیم خود را آزمایش، اندازه گیری، نظارت و ارزیابی مجدد کنید

هنگامی که انتخاب های خود را محدود کردید، در هر پلتفرم حساب ایجاد کنید و محتوایی را پست کنید. سپس تعداد لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌های هر پست را در یک دوره زمانی پیگیری کنید. این به شما ایده می‌دهد که هر پلتفرم چه نوع نرخ تعاملی را برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

آینده رسانه های اجتماعی همیشه در حال تغییر است و شبکه های جدید دائما در حال ظهور هستند. به صورت کلی بهترین پلتفرم واحد برای  بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود ندارد، اما تصمیم گیری برای استفاده از آن به مخاطبان هدف، محصولات، بودجه و موارد دیگر بستگی دارد.

هر چیزی که انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی یک فعالیت مبتنی بر رابطه هستند. بنابراین به یاد داشته باشید که روابط اجتماعی را در استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود بگنجانید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 70 = 74

دکمه بازگشت به بالا
بستن