مدیریت

چگونه به فرسودگی شغلی کارکنان رسیدگی کنیم و سلامتی را ارتقا دهیم

این مقاله اثرات فرسودگی شغلی کارکنان و راه‌هایی را که کارفرمایان می‌توانند به آن رسیدگی کنند، مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی ارتقاء سلامت کارکنان در محل کار ارائه می‌دهد.

طی دو سال گذشته، حجم کار، اضطراب و ترس از دست دادن شغل تأثیر منفی بر روحیه کارکنان داشته و در نتیجه فرسودگی شغلی را به دنبال داشته است. بر اساس تحقیقات گارتنر، 85 درصد از کارمندان سطوح بالاتری از فرسودگی شغلی را گزارش می‌کنند و 40 درصد کاهش تعادل بین کار و زندگی خود را از ابتدای بحران سلامت تجربه کرده‌اند. فرسودگی شغلی به دلیل تأثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی افراد به موضوعی جدی در محیط کار مدرن تبدیل شده است.

نکاتی برای برقراری سلامت کارکنان در محیط کار

هنگامی که کارمندان فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، عملکرد آنها کاهش می‌یابد و در نتیجه سطح بهره وری پایین است . از آنجایی که سازمان‌ها به استقبال از کار از راه دور و ترکیبی ادامه می‌دهند، مدیریت رفاه کارکنان در یک محل کار مختل برای افزایش بهره‌وری، افزایش مزیت رقابتی و برخورداری از بازده بالا ضروری شده است. به خواندن ادامه دهید تا بیاموزید کارفرمایان چگونه می‌توانند فرسودگی کارمندان را برطرف کنند و سلامتی را در محل کار ارتقا دهند.

درک فرسودگی شغلی کارکنان و تاثیر آن

فرسودگی شغلی کارکنان ترکیبی از علائم عاطفی و فیزیکی استرس و خستگی است. به طور معمول، فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضای کار بیش از توانایی‌های فرد باشد یا زمانی که منابع برای تکمیل یک کار در دسترس نباشد. عوامل متعددی وجود دارد که باعث فرسودگی شغلی در محل کار می شود. این شامل تعادل ضعیف بین کار و زندگی، عدم حمایت کارکنان، نیازهای کاری بیش از حد، و سیستم های ناکارآمد محل کار است.

اثرات فرسودگی شغلی شامل سلامت جسمی و روانی ضعیف است که منجر به کاهش مشارکت و عملکرد ضعیف می‌شود. این بدان معناست که بهره وری کلی یک کارمند به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. فرسودگی شغلی بر سلامت کارکنان نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، اختلال خواب و سوء مصرف مواد را افزایش می‌دهد. فرسودگی شغلی علاوه بر تاثیر بر سلامت روانی و جسمی کارکنان، می‌تواند بر امور مالی کسب و کار نیز تاثیر بگذارد. افزایش جابجایی کارکنان باعث می‌شود شرکت ها مزیت رقابتی خود را از دست بدهند.

علائم فرسودگی شغلی را بشناسید

برای رسیدگی به مسائل فرسودگی شغلی، کارفرمایان باید علائم هشداردهنده‌ای را که نشان می‌دهد کارگر تحت فشار عملکرد یا احساس استرس عاطفی است، بپذیرند. نشانه‌های فرسودگی کارمندان عبارتند از: کنار گذاشتن یا جدا شدن از کار، ضربه زدن به اعضای تیم و ارائه کیفیت پایین کار. هنگامی که کارمندان فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، خسته و استرس به نظر می‌رسند و در طول جلسات زیاد روی مسائل حل نشده تمرکز می‌کنند.

درباره  فرسودگی شغلی کارکنان آشکارا صحبت کنید

تغییر ناگهانی نگرش و عملکرد کارکنان در محل کار نشانه فرسودگی شغلی است و به عنوان یک مدیر باید فوراً آن را با کارکنان خود در میان بگذارید تا محل کار بدون استرس باشد. بنابراین، با کارمندان خود بنشینید تا بفهمید چه چیزی آنها را آزار می‌دهد. سعی کنید چالش هایی را که کارگران با آن مواجه هستند شناسایی کنید و هر کاری که می‌توانید برای حل این مسائل انجام دهید.

هنگامی که فرهنگ صحبت درباره خستگی و استرس کارکنان را به طور آشکار پرورش می‌دهید، کارگران هر زمان که احساس می‌کنند فرسوده شده اند در تماس با آنها تردید نخواهند کرد. کارمندان از مشکلات مربوط به کار کمتر احساس ناراحتی می‌کنند زیرا مطمئن هستند که شما آنها را به طور موثر حل خواهید کرد. به نوبه خود، شاهد کاهش نرخ فرسودگی شغلی در میان کارکنان خود خواهید بود.

به مسائل مربوط به محل کار گوش دهید

گوش دادن یکی از بهترین راه‌ها برای رفع فرسودگی شغلی و جلوگیری از تأثیر آن بر کارکنان است. در حالی که بسیاری از کارفرمایان و رهبران کسب و کار برتر احساس می کنند که در گوش دادن به نگرانی های مطرح شده توسط کارمندان کار بسیار خوبی انجام می دهند، تنها تعداد کمی از آنها وقت می‌گذارند تا با کارگران تماس بگیرند و در گفتگوهای معنادار شرکت کنند. وقتی مدیران به مسائل مربوط به کار گوش می دهند، کارکنان کمتر احساس استرس و خستگی می‌کنند.

به یاد داشته باشید، زمانی که رهبران ارشد سازمان به نظرات، ایده ها و نگرانی های آنها گوش می‌دهند، احساس ارزشمندی می‌کنند. در نتیجه، آنها برای مشارکت بیشتر برای دستیابی به اهداف شرکت انگیزه دارند. گوش دادن مداوم به کارفرمایان کمک می‌کند تا از طریق آگاهی، زمان و توجه نشان دهند که به کارگران خود اهمیت می‌دهند. شرکت در گفتگوهایی که دستاوردها را جشن می‌گیرند، تعیین انتظارات روشن، از بین بردن موانع و اطمینان از اینکه کارکنان احساس حمایت می کنند، به مقابله و جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک می‌کند.

یک برنامه سلامتی ایجاد کنید

مزایای برنامه های سلامت کارکنان از افزایش بهره وری تا بهبود روحیه کارکنان متغیر است. شرکت هایی که برنامه های سلامتی را در فرهنگ محل کار خود گنجانده اند، بهترین استعدادها را جذب و حفظ می کنند. برنامه‌های سلامتی همچنین تضمین می‌کند که کارگران در محیط کار سالم و ایمن بمانند، زیرا آموزش مدیریت استرس، فعالیت‌های تناسب اندام و منابعی را ارائه می‌دهند که به کارگران در مبارزه با مشکلات سلامت روان کمک می‌کند. یک برنامه سلامتی همچنین به کارکنان نشان می دهد که چگونه از سلامت خود مراقبت کنند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند.

به طور طبیعی، کارکنان استرس‌زا و خسته در حین کار در معرض خطر بالایی برای آسیب دیدن هستند. این به این دلیل است که آنها تمرکز ندارند، به این معنی که ممکن است خطرات سلامتی بالقوه را در محیط کار خود شناسایی نکنند.

هنگامی که یک کارمند در محل کار آسیب می‌بیند، از کار جدا می‌شود و از نظر ذهنی احساس خستگی می‌کند، به خصوص زمانی که به دنبال  جبران آسیب های محل کار است . کارکنان حق درمان پزشکی، غرامت از کارافتادگی در صورتی که آسیبی مانع از انجام کارشان شود، و حق دریافت غرامت دارند. بنابراین، علاوه بر ارائه برنامه های سلامتی، کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که کارگران خود به راحتی جبران آسیب های ناشی از کار را انجام می‌دهند.

فرهنگ کار گروهی را تقویت کنید

ایجاد تیم در محل کار گامی حیاتی برای جلوگیری از فرسودگی کارکنان است. وقتی اعضای تیم در هماهنگی با هم کار می‌کنند، از یکدیگر حمایت می‌کنند. همچنین، همکاران با مشکلاتی که هر روز با آن روبرو می‌شوند آشنا هستند، به این معنی که در ارائه حمایت عاطفی برای کارگری که با فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است بهتر از یک مدیر باشند. با این حال، کارفرمایان و مدیران نباید کنار بنشینند و منتظر بمانند تا کارمندان برای خودشان تیم بسازند.

در عوض، آنها باید فرهنگ کار گروهی را در محل کار پرورش دهند. به این ترتیب، کارمندان به یکدیگر کمک می‌کنند تا وظایف خود را با موفقیت انجام دهند و هر کسی کسی را دارد که گوش می‌دهد. به عنوان یک مدیر، می‌توانید با تشویق کارکنان به ایجاد تیم هایی متعهد به ایجاد روابط پایدار، به این هدف دست یابید. همچنین باید متعهد به برقراری ارتباط موثر و مکرر باشید و کارگران را به خاطر نقششان در ایجاد تیم های قوی پاسخگو بدانید.

نقش ها و مسئولیت ها را به وضوح تعریف کنید

سرپرستان و مدیران کارکنان را در معرض فرسودگی شغلی قرار می‌دهند زیرا مسئولیت های شغلی را به وضوح توصیف نمی‌کنند. کارمندان همچنین زمانی که مشاغلی را انتخاب می کنند که با مجموعه مهارت های آنها مطابقت ندارد، احساس خستگی و استرس می‌کنند. اگر مدیر هستید، از طراحی های ضعیف شغلی خودداری کنید، زیرا آنها مسئولیت ها را در محل کار تغییر می‌دهند.

به عنوان مثال، یک ناظر ممکن است یک وظیفه را به کسی که صلاحیت کمتری برای آن دارد، محول کند. این اغلب منجر به  فرسودگی شغلی کارکنان می‌شود زیرا کارمند برای ارائه نتایج چشمگیر احساس فشار می‌کند حتی اگر فاقد توانایی ها و منابع باشد. تعریف مسئولیت های شغلی به طور واضح به مدیران کمک می‌کند تا نقش ها را به افراد یا تیم های مناسب اختصاص دهند، در نتیجه فشار عملکرد را که منجر به خستگی و استرس می شود حذف می‌کند.

بر توسعه مبتنی بر قدرت و بازخورد مثبت تمرکز کنید

گام مهم دیگر برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، توجه به توسعه مبتنی بر قدرت و دادن بازخورد مثبت است. کارفرمایانی که فرصت هایی را برای کارگران ایجاد می کنند تا از استعدادها یا نقاط قوت آنها استفاده کنند و آنها را به خاطر موفقیتشان تحسین کنند، نرخ فرسودگی شغلی پایینی در سازمان خود دارند.

زمانی که به کارمندان فرصتی برای کشف پتانسیل‌هایشان داده می‌شود، درگیر و مؤثرتر می‌شوند، زیرا کار خود را به عنوان یک بار سنگین نمی‌بینند. به همین ترتیب، دادن بازخورد مثبت به کارمندان در مورد عملکرد شغلی به آنها کمک می کند تا درگیر بمانند و احساس ارزشمندی کنند. کارکنان همچنین استرس کمتری را در محل کار احساس می کنند زیرا بازخورد کانال های ارتباطی را باز می کند.

شفقت و همدلی نشان دهید

اگر به دنبال حل موفقیت آمیز فرسودگی شغلی کارکنان هستید، شفقت و همدلی نشان دهید. طبیعی است که از کار و تیم خود ناامید شوید. کارمندان شما نیز ممکن است از شما و وظایف محول شده ناامید شوند. اما به جای اینکه به فرسودگی شغلی به عنوان شکست دیگران نگاه کنید، فرسودگی شغلی را از دریچه همدلانه ببینید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که تیم شما در حال گذراندن چه چیزی است و راه های موثری برای عبور از چالش ها با هم پیدا می کنید.

روش‌های دیگری که مدیران نشان می‌دهند همدلی و شفقت را به کارگران نشان می‌دهند عبارتند از: فکر کردن به بهترین چیز برای کارکنان و تعیین اولویت‌های کاری، شناخت خلاقیت و اولویت دادن به سلامت روان و جسم. هنگام تعیین اینکه چه چیزی برای یک تیم بهترین است، پاسخ از یک کارمند به کارمند دیگر متفاوت خواهد بود.

برای برخی از کارمندان، گرفتن چند روز مرخصی برای تعطیلات برای جدا کردن برق، بهترین حالت را برای آنها فراهم می کند. دیگران ممکن است بخواهند برخی از وظایف از فهرست آنها حذف شود یا اولویت های کاری آنها مشخص شود. تعیین اولویت های کاری می تواند برای هر کارفرمایی چالش برانگیز باشد، اما انجام این کار نشان می دهد که شما حمایت می کنید.

تعادل کار و زندگی را تشویق کنید

کارمندان انسان هستند و اگر زمان کمی برای تمرکز روی خانواده و سرگرمی‌ها داشته باشند، دچار سوختگی خواهند شد. با این گفته، تشویق کارکنان به اولویت دادن به تعادل بین کار و زندگی باید در دستور کار هر کارفرمایی باشد. به عنوان یک مدیر، فضای کاری ایجاد کنید که کارگران را به استراحت مکرر، مدیتیشن و ورزش تشویق کند. سازمان ها همچنین باید تعطیلات و مرخصی با حقوق را بدون ارتباطات مرتبط با کار فراهم کنند تا به کارمندان خود اجازه استراحت و شارژ مجدد بدهد.

برای کاهش فرسودگی شغلی کارکنان کار را معنادار کنید

برخلاف تصور رایج، کارمندان فقط برای دریافت حقوق کار نمی‌کنند. آنها می‌خواهند در کاری که در یک سازمان انجام می‌دهند هدف پیدا کنند. وقتی یک کارمند در کاری که انجام می‌دهد معنی پیدا می‌کند، به راحتی با ماموریت شرکت ارتباط برقرار می‌کند. به طور معمول، کارمندان متعهد از شغل خود قدردانی می‌کنند، به این معنی که کمتر احساس خستگی می‌کنند. راه های مختلفی وجود دارد که کارفرمایان می‌توانند علاوه بر تاکید بر بیانیه ماموریت شرکت، کار را معنادار کنند. این شامل تنظیم بررسی عملکرد است که ارزش های سازمان را تقویت می کند و به عنوان الگو عمل می کند.

به عنوان یک رهبر، شما باید با الگوسازی رهبری کنید. این ترفند به تقویت ارزش های شرکت کمک می کند. برای مثال، اگر کارمندان را تشویق می‌کنید که تعادل بین کار و زندگی خود را حفظ کنند، از ارسال پیامک یا تماس با آنها در اواخر شب خودداری کنید، در غیر این صورت کارمندان تصور می‌کنند که شرکت فرهنگ سلامتی ندارد. مراحل دیگر برای ایجاد مشاغل هدفمند عبارتند از: اتصال کار فردی به هدفی بالاتر، ایجاد اولین تاثیر خوب در طول جهت گیری و توانمندسازی استقلال.

فرسودگی کارمندان در محیط کار مدرن رایج است و ناشی از کار زیاد، ارتباطات ضعیف و منابع محدود است. هنگامی که کارگران فرسودگی شغلی را تجربه می کنند که با خستگی و استرس عاطفی مشخص می شود، عملکرد آنها کاهش می یابد و در نتیجه بهره وری پایین، افزایش غیبت و حاشیه سود کم می شود. خوشبختانه، کارفرمایان می‌توانند با تعریف واضح مسئولیت‌های شغلی، ارتقای تعادل بین کار و زندگی، ایجاد برنامه‌های سلامتی کارکنان، گوش دادن به کارمندان و تشویق ارتباطات باز، فرسودگی شغلی را برطرف کنند و از تأثیر آن جلوگیری کنند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 + = 50

دکمه بازگشت به بالا
بستن