طراحی و ساخت وبسایت

HTML معنایی چیست و چگونه از آن به درستی استفاده کنیم؟

HTML معنایی که همچنین به عنوان نشانه گذاری معنایی شناخته می‌شود، به استفاده از تگ های HTML اشاره دارد که معنی یا معانی محتوای موجود در آنها را منتقل می‌کند. با افزودن تگ های HTML معنایی به صفحات خود، اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهید که به تعریف نقش ها و اهمیت نسبی قسمت های مختلف صفحه شما کمک می‌کند.

html معنایی و تگ معنایی چیست؟

تگ های HTML معنایی تگ هایی هستند که معنای محتوایی را که در خود دارند تعریف می‌کنند. به عنوان مثال، برچسب هایی مانند <header>، <article> و <footer> تگ های HTML معنایی هستند. آنها به وضوح نقش محتوایی را که دارند نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، تگ هایی مانند <div> و <span> نمونه های معمولی از عناصر غیر معنایی HTML هستند. آنها فقط به عنوان دارندگان محتوا عمل می‌کنند، اما هیچ نشانی از نوع محتوای آنها یا نقش آن محتوا در صفحه ندارند.

چرا باید از تگ های HTML معنایی استفاده کنم؟

علاوه بر این دلیل واضح که خواندن و درک تگ‌های HTML معنایی آسان‌تر است؛ به عنوان مثال، توسط توسعه‌دهندگان وب که کد را بررسی می‌کنند.  دو دلیل خاص وجود دارد که چرا باید همیشه از برچسب‌های معنایی استفاده کنید.

دسترسی تگ معنایی

برای کاربران بینا، تشخیص بخش های مختلف یک صفحه وب آسان است. سرصفحه ها، پاورقی ها و محتوای اصلی همگی به صورت بصری آشکار می‌شوند. با این حال، برای کاربرانی که نابینا یا کم بینا هستند و به صفحه‌خوان‌ها متکی هستند، چندان آسان نیست.

استفاده مناسب از تگ‌های معنایی HTML به این خوانندگان اجازه می‌دهد تا محتوای شما را بهتر درک کنند، زیرا صفحه‌خوان‌های آن‌ها محتوای شما را با دقت بیشتری ارتباط می‌دهند.

سئو سایت

تگ های سمانتیک HTML برای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) مهم هستند زیرا نقش محتوای درون تگ ها را نشان می‌دهند. این اطلاعات به خزنده های موتورهای جستجو، مانند Googlebot، درک بهتری از محتوای شما می‌دهد. این شانس را افزایش می‌دهد که محتوای شما به عنوان کاندید برای رتبه بندی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برای کلمات کلیدی مرتبط انتخاب شود.

به بیان ساده، صفحاتی که HTML معنایی آنها به درستی پیاده سازی شده است نسبت به صفحاتی که این کار را نمی کنند در سئو برتری دارند.

انواع تگ های معنایی HTML

تگ های معنایی می‌توانند قسمت های مختلف یک صفحه وب را تعریف کنند. بیایید نگاهی به رایج ترین عناصر معنایی HTML بیندازیم که بر اساس استفاده از آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

  •  تگ های معنایی HTML برای ساختار
  • برچسب های معنایی HTML برای متن

برچسب های معنایی HTML برای ساختار

بسیاری از تگ های سمانتیک HTML با طرح بندی یک صفحه ارتباط برقرار می کنند. این تگ های ساختاری زمانی معرفی شدند که HTML4 به HTML5 ارتقا یافت. به همین دلیل است که معمولاً به عنوان تگ های معنایی HTML5 یا عناصر معنایی HTML5 نیز شناخته می‌شوند.

در اینجا یک لیست کامل آمده است:

  • <header>: تگ هدر محتوایی را تعریف می کند که باید به عنوان اطلاعات مقدماتی یک صفحه یا بخش در نظر گرفته شود.
  • <nav>: تگ ناوبری برای پیوندهای ناوبری استفاده می گ‌شود. می‌توان آن را درون تگ <header> تو در تو قرار داد، اما تگ‌های ناوبری ثانویه <nav> نیز معمولاً در جاهای دیگر صفحه استفاده می‌شوند.
  • <main>: این تگ حاوی محتوای اصلی (که بدنه نیز نامیده می شود) یک صفحه است. در هر صفحه باید فقط یک تگ وجود داشته باشد.
  • <article>: تگ مقاله محتوایی را تعریف می‌کند که می‌تواند مستقل از صفحه یا سایتی که در آن قرار دارد باشد. لزوماً به معنای “پست وبلاگ” نیست. آن را بیشتر به عنوان «یک لباس» در نظر بگیرید – یک کالای مستقل که می تواند در زمینه های مختلف استفاده شود.
  • <section>: استفاده از <section> راهی برای گروه بندی محتوای نزدیک از یک موضوع مشابه است. تگ بخش با برچسب مقاله متفاوت است. لزوماً خودکفا نیست، اما بخشی از چیز دیگری را تشکیل می‌دهد.
  • <aside>: یک عنصر کناری محتوایی را تعریف می کند که اهمیت کمتری دارد. اغلب برای نوارهای کناری استفاده می‌شود، مناطقی که اطلاعات تکمیلی اما غیر ضروری را اضافه می‌کنند.
  • <footer>: شما از <footer> در پایین صفحه استفاده می کنید. معمولاً شامل اطلاعات تماس، اطلاعات حق چاپ و برخی از ناوبری سایت است.

برچسب های معنایی HTML برای متن

تگ‌های HTML معنایی برای متن، تگ‌های HTML هستند که علاوه بر قالب‌بندی، عملکرد معنایی متنی را که در خود دارند نیز منتقل می‌کنند.

در اینجا برخی از رایج ترین نمونه ها آورده شده است:

  • <h1> (عنوان): تگ H1 عنوان سطح بالا را مشخص می کند. معمولاً فقط یک عنوان H1 در هر صفحه وجود دارد.
  • <h2> تا <h6> (عنوان فرعی): زیرعنوان سطوح مختلف اهمیت. ممکن است چندین عنوان در یک سطح در یک صفحه وجود داشته باشد.
  • <p> (بند): یک پاراگراف مستقل از متن.
  • <a>: برای علامت گذاری هایپرلینک از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می شود.
  • <ol> (لیست مرتب شده): لیستی از مواردی که با ترتیب خاصی نمایش داده می شوند و با نقاط گلوله شروع می شوند. یک تگ <li> (مورد لیست) حاوی یک مورد در لیست است.
  • <ul> (لیست نامرتب): این HTML معنایی لیستی از مواردی که نیازی به نمایش در ترتیب خاصی ندارند و با اعداد ترتیبی شروع می‌شوند. یک تگ <li> (مورد لیست) حاوی یک مورد از لیست است.
  • <q> / <blockquote>: نقل قول از متن. از <blockquote> برای نقل قول های طولانی و چند خطی و <q> برای نقل قول های کوتاه تر و درون خطی استفاده کنید.
  • <em> (تأکید): یک سمانتیک HTML است که برای متنی استفاده می‌شود که باید تاکید شود.
  • <strong> (تاکید قوی): برای متنی استفاده می‌شود که باید به شدت تاکید شود.
  • <code>: بلوکی از کدهای کامپیوتری.

توجه: ما فقط برخی از رایج ترین تگ های HTML معنایی را فهرست کرده ایم. شما می‌توانید از بسیاری دیگر استفاده کنید تا محتوای وب سایت خود را راحت تر درک کنید.

نکات تگ های معنایی HTML

در نهایت، اجازه دهید برخی از نکات پیاده سازی HTML را بر اساس اشتباهات رایجی که افراد هنگام استفاده از تگ های سمانتیک HTML مرتکب می‌شوند، پوشش دهیم.

از تگ های HTML معنایی برای استایل سازی استفاده نکنید

اگرچه مرورگرهای وب برای بسیاری از تگ‌های معنایی یک ظاهر طراحی می‌کنند (به عنوان مثال، متن درون تگ <a> معمولاً آبی و زیرخط دار است)، به این معنی نیست که از تگ‌های HTML برای استایل دادن به متن شما استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر، همانطور که از تگ <a> برای یک متن “غیر پیوندی” فقط برای آبی کردن و زیرخط دار کردن آن استفاده نمی کنید، نباید از برچسب های معنایی دیگر برای اهداف صرفاً سبکی استفاده کنید.

در اینجا چند نمونه معمول از استفاده نادرست از تگ های معنایی آورده شده است:

  • استفاده از تگ <h1> تا <h6> برای متنی که عنوان نیست با هدف تغییر اندازه قلم آن
  • استفاده از <blockquote> فقط برای تورفتگی متنی که نقل قول نیست
  • استفاده از <strong> یا <em> فقط برای افزودن حروف برجسته یا ایتالیک به متنی که نیازی به تاکید ندارد.

برای اهداف یک ظاهر طراحی شده، همیشه از CSS استفاده کنید.

تگ های عنوان را با معناشناسی در ذهن قرار دهید

  • همیشه عناصر هدر را بر اساس اهمیت مرتب کنید. به عنوان مثال، تمام سرفصل های H3 که از یک عنوان H2 خاص پیروی می کنند، باید موضوعات فرعی آن H2 باشند. به این ترتیب، ساختار سرفصل ها سلسله مراتبی منطقی از موضوعات درون محتوای شما ایجاد می کند و به خوانندگان و موتورهای جستجو کمک می کند تا متن را بهتر درک کنند و حرکت کنند.

در انتها شایان ذکر است که پیاده سازی HTML شما نباید تکراری صرف از طرح بصری باشد. در عوض، باید از ساختار معنایی صفحه پیروی کند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

69 − 60 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن