مدیریت

تفاوت رفرش برند و ریبرند: کدام یک برای شما بهترین است؟

برندهایی که دائماً در حال تکامل نیستند، در معرض خطر منسوخ شدن یا از دور رقبا خارج شدن هستند. برخی از محبوب‌ترین برندهای امروزی که می‌بینیم اگر رفرش برند (Brand Refresh) یا ریبرند (Rebrand) نمی‌شدند جایگاه کنونی را نداشتند. به عنوان مثال، اپل یک نمونه عالی از تغییر نام تجاری موفق است. در اوایل دهه 1990، اپل به آرامی از بازار کامپیوتر خارج شد و لوگوی نمادین خود را از رنگین کمان قدیمی به ظاهری شیک تر و تک رنگ به روز کرد تا نشان دهنده تغییر در تصویر برند خود باشد. البته این تنها تغییر نبود، اما آغاز عصر جدیدی برای اپل بود. راه حل مناسب برای شما چیست؟ در این مقاله به بررسی تفاوت رفرش برند و ریبرند و ملزومات هر کدام می‌پردازیم.

 ریبرند اپل
ریبرند اپل

رفرش برند چیست؟

قبل از بررسی تفاوت رفرش برند و ریبرند باید به معنی دقیق هر کدام بپردازیم. تجدید نام تجاری مجموعه ای استراتژیک از تغییراتی است که در هویت یک برند ایجاد می‌شود تا با روندهای فعلی بازار مطابقت داشته باشد. راکد ماندن یک کسب و کار بیشتر از تلاش برای تغییر در هر بازار در حال توسعه یک خطر است. با آمدن و رفتن روندهای تجاری، کسب و کارهایی که به دنبال تجدید هویت خود هستند و عناصر زیر را گاهی تغییر می‌دهند:

  • لوگو
  • فونت
  • پالت رنگ
  • شعار برند
  • سبک نوشتن

اما گاهی اوقات، خیلی بیشتر از به‌روزرسانی یک لوگو یا فونت صرف می‌شود، برخی از کسب‌وکارها ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات اساسی داشته باشند تا از خطر از دست دادن مزیت رقابتی جلوگیری کنند.

تفاوت رفرش برند و ریبرند چیست

تجدید برند زمانی است که یک برند سعی می‌کند تصویر خود را مدرن کند و در عین حال هویت و استراتژی اصلی خود را حفظ کند. نام تجاری مجدد، بازنگری کامل هویت و استراتژی برند است که معمولاً زمانی اعمال می شود که استراتژی فعلی برند با شکست مواجه شود.

تغییر نام تجاری را به عنوان مجموعه ای از تغییرات اساسی در نظر بگیرید که برای بازگرداندن زندگی به یک شرکت در حال مبارزه ایجاد شده است. این فرآیند عمیق تر است و می‌تواند عناصر کسب و کار را تغییر دهد از جمله:

  • موقعیت یابی برند
  • ارزش های برند
  • دستورالعمل های برند
  • بیانیه های ماموریت و چشم انداز

اینها می‌توانند زمان‌بر، پرهزینه و نیاز به تایید زیادی داشته باشند، بنابراین اگر می‌خواهید تغییرات فوری‌تری برای کسب‌وکارها ایجاد کنید، بیایید به استراتژی تجدید برند بپردازیم.

استراتژی رفرش برند یا Brand Refresh

از مراحل زیر استفاده کنید تا مشتری خود را از طریق یک Brand Refresh موفق راهنمایی کنید.

تعیین کنید که آیا به یک برند جدید یا تغییر نام تجاری نیاز دارید

شاید مشتری شما تمایل خود را برای برندسازی مجدد به صورت شفاهی بیان کرده باشد، اما شما باید قبل از اینکه مستقیماً به تغییر نام تجاری بپردازید، هدف آن را کشف کنید. اگر مشتری شما نمی‌تواند دلیل مشخصی ارائه دهد، باید راه های دیگری را در نظر بگیرید و تفاوت رفرش برند و ریبرند را برای آنها شرح دهید.

تغییر نام تجاری به سادگی تغییر یک لوگوی جدید نیست. شرکت ها باید تمایل داشته باشند که کل چشم انداز شرکت خود، از جمله اهداف، پیام و فرهنگ شرکت را تغییر دهند. برای این کار به زمان، پول و تلاش زیادی نیاز است تا برندسازی مجدد با موفقیت انجام شود.

بنابراین چگونه می دانید که آیا باید مشتری خود را تشویق کنید تا این جهش بزرگ را برای برندسازی مجدد انجام دهد؟ در اینجا چند نشانه عالی وجود دارد:

  • این برند برنامه هایی برای گسترش شرکت در سطح ملی یا بین المللی دارد.
  • برند فعلی رشد آن را به بازارهای دیگر محدود می کند.
  • مشتریان آن ارتباط منفی با شرکت دارند.
  • این شرکت در حال ادغام یا تملک شرکت های دیگر است.

با تیم خود طوفان فکری راه بیندازید تا تصور کنید که آنها می‌خواهند شرکت به چه چیزی تبدیل شود

مسئولیت تجدید یک نام تجاری نباید بر دوش افراد معدودی باشد، بلکه باید شامل تیم شما باشد تا ایده های جدیدی برای آینده برند ارائه دهند. شما باید تصمیم بگیرید که کدام عناصر می‌توانند فرصتی برای جلب توجه بیشتر داشته باشند.

  • لوگو: لوگوی خود را مدرن کنید تا منحصر به فرد تر باشد و در مقابل رقبا متمایز شود.
  • فونت: فونت انتخابی خود را در دسترس، حرفه ای و متمایز کنید.
  • پالت رنگی: اجازه دهید پالت رنگ شما با تئوری رنگ ها برای برند شما صحبت کند.
  • شعار برند: شعارهای برند جدید باید به نیازهای مربوطه اشاره کنند.
  • سبک نوشتن: سبک نوشتن خود را طوری تنظیم کنید که سازگارتر باشد و با شخصیت های خریدار که به دنبال محصول یا خدمات شرکت هستند صحبت کنید.

از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید

برای صاحبان مشاغل امروزی، استفاده از سایت هایی مانند لینکدین، توییتر و فیس بوک از محبوب ترین ها برای دستیابی به مخاطبان هدف هستند. از بازاریابی رسانه های اجتماعی برای اطلاع رسانی به مخاطبان خود از تغییرات آتی و نظرسنجی غیررسمی از آنها در مورد افکارشان در مورد تجدید نظر استفاده کنید.

در استراتژی خود احساسات یا خواسته های مخاطبان خود را در نظر بگیرید

موفق ترین برندها نوعی احساسات را از مخاطبان هدف خود برمی انگیزند. مستقیماً با آنها صحبت کنید و بازخورد بگیرید. ببینید چگونه می‌توانید تصویر خود را بهبود بخشید. مردم می‌خواهند احساس کنند که در حال ایجاد تفاوت هستند و انجام این کار رو در رو یا تشویق از طریق نظرسنجی، راه‌های عالی برای افزایش وفاداری مشتریان است.

تغییرات را به آرامی اجرا کنید

ریبرندینگ خود را با چیز کوچکی شروع کنید، مانند تغییر فونت مورد استفاده در اسناد و از آنجا کار کنید. واکنش ها را اندازه گیری کنید و در صورت امکان تنظیم کنید. اگر بازخورد منفی بیش از حد وجود دارد، به مخاطبان خود نزدیک شوید تا موضوع را درک کنند و ببینید آیا تغییر برخی چیزها بر برندسازی مجدد شما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

برای رفرش برند هویت بصری خود را تقویت کنید نه یک ظاهر کاملاً جدید

خواه رفرش برند تغییر لوگو، شعار یا پالت رنگ شما باشد، باید در یک بازنگری قابل تشخیص باشید. اگر در حال حاضر لوگوی شما قدیمی، بی حال یا شلوغ است، سعی کنید با رنگ، هندسه یا فونت شیک‌تر آن را از نظر بصری جذاب‌تر کنید.

سخن پایانی

پس از اینکه تیم شما تصمیم گرفت که چه چیزی در فرآیند رفرش برند باید تغییر کند، باید با اجرای این تغییرات به درستی ارتباط برقرار کرد و با یک برنامه اجرایی مناسب عمل کرد. یک شرکت موفق هدف کلی برای تیم شما است و با یک تغییر نام تجاری یا رفرش برند به خوبی اجرا شده، می‌توانید برند خود را در موقعیتی قرار دهید که بتواند در بازار رقابتی دوام بیاورد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

95 − 85 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن